Billa
Den 10 år gamle Raymarine C80 starter som normalt, men tar ikke lenger i mot GPS signaler. Den sluttet plutselig å virke. Batteriet i antenna er byttet tidligere og er mindre enn 3 år gammelt. Sannsynligvis har den takmonterte antenna sviktet. Ny antenne med kabel koster ca 3500 kr i tillegg til trekking, kryping og mas med ny kabel så velger jeg å bytte plotteren. Koster ikke på 3500 kr på en plotter som kan svikte når som helst.
Når jeg nå bytter skal den nye ha tilgang til ekkolodd. Skjermen må være god og integrering med kart troverdig samt at den må være tilstrekkelig hurtig. Utover det har jeg ingen spesielle fordyrende krav. Et ønske er at den kan levere GPS signaler til VHF.
Jeg har sett på denne med kart inkludert https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/simrad-go9-xse-29
Finnes det et bedre valg?
NB! Det er mulig at utsparingen i konsollen for C80 er så stor at den nye plotteren faller gjennom. I så fall planlegger jeg å benytte en plate fra: www.plastbutikken.no som innfellingsplate. Finnes det andre og enda bedre alternativer?