Jump to content

Brann i båt på Nötholmen - Strømstad

Sommerglad

Recommended Posts

Snakket med eier. Viksund 34. Kjøpt i fjor. Ikke landstrøm, er ikke strøm på de bryggene. Lading på med solcelle og mppt regulator. Batterier nettopp belstningstestet, helt topp. Eier jobber til daglig med el.sikkerhet. El.anlegg førsteklasses. Ifølge Rädningen brant det hissigst BB akter, der batteriene er plassert. Det eneste brukbare på båten er de to fremre vindusrammene og propellen. Fullstendig vrak, ingenting igjen. Heldig at det ikke var noen om bord.

Virker ikke slik. Ifølge Sjöräddningen brant det hissigst i området der batteriene er lokalisert. En bryggeteori er at en battericelle har blitt defekt, at ladingen registrerer redusert spenning og pøser på strøm for å kompensere. Jeg er bare vant med bly/syre med kork. Syrevekten forteller meg med en gang en celle begynner å svikte. Og batteriet blir tatt ut av ladekretsen omgående. Jeg vet ikke hvor godt en belastningstest detekterer en redusert celle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...