.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Som overskriften sier: Min gamle Ibiza har en tendens til å begynne å dabbe når farten bikker ca. 35 knop. Jeg ble raskt oppmerksom på problemet etter motorbytte i fjor. (Med gamle motoren gikk ikke båten mer enn 35 knop, så det var aldri et tema) Det satt en orginal 3-blad Suzuki-propell på nye motoren. Har nettopp sjøsatt, og satte på en Solas Titan HR-4. (4x14x23). Fortsatt er tendensen der - at det dabber avgårde når man nærmer seg 40 knop. Det sagt: Jeg likte veldig god kjørekvaliteten med 4-bladeren i mer normal hastighet + at den selvsagt kan trimmes mer aggresivt uten å miste grepet. Derfor kvier jeg meg litt for å skifte tilbake til 3-blader. Dog skulle jeg gjerne hatt bittelitt mer kontroll på denne dabbetendensen.
Jeg snakket forleden med en kamerat som akkurat samme type båt med Optmax 135. Riktignok med alupropell. Han opplever samme problem. Er det noe som er gjengs med denne eldre utgaven av 20T-skroget?
Uansett: Slik jeg ser det, har jeg et par valg.
- Forsøke å heve motoren et hakk. Per nå er kav-platen ca. 1" over kjøl, men 4-bladeren tåler fint et hakk opp. (HR-4 har bittelitt for høy pitch, men 21" treffer kanskje limiteren, så gjerne en REV-4 (23") som sannsynligvis vil gi meg et par hundre rpms ekstra - ca spot on på 6K rpm.
- Går for en mer egnet 3-blader for å unngå akterløft. Antar at det da nesten må bli noe med mer grep som Enertia ECO. Vil nok tåle å trimmes mer ut enn standard Suzuki.
- Begynne å dille med vektbalanse.
- Gi F... siden jeg sjelden kjører 35+, og bare konsentrere meg om å treffe optimal max rpm.
Som sagt: Jeg likte godt hvordan 4-bladeren med høy rake var å kjøre. Orginal 3-blad Suzuki føltes litt rar. Mye løft og ventilerer lett. Nei, litt for løs i fisken.