Jump to content

Ibiza 20T gml. utgave dabber/porpoiser ved høyere fart. Heve motor?


Solseng

Recommended Posts

Som overskriften sier: Min gamle Ibiza har en tendens til å begynne å dabbe når farten bikker ca. 35 knop. Jeg ble raskt oppmerksom på problemet etter motorbytte i fjor. (Med gamle motoren gikk ikke båten mer enn 35 knop, så det var aldri et tema) Det satt en orginal 3-blad Suzuki-propell på nye motoren. Har nettopp sjøsatt, og satte på en Solas Titan HR-4. (4x14x23). Fortsatt er tendensen der - at det dabber avgårde når man nærmer seg 40 knop. Det sagt: Jeg likte veldig god kjørekvaliteten med 4-bladeren i mer normal hastighet + at den selvsagt kan trimmes mer aggresivt uten å miste grepet. Derfor kvier jeg meg litt for å skifte tilbake til 3-blader. Dog skulle jeg gjerne hatt bittelitt mer kontroll på denne dabbetendensen.

 

Jeg snakket forleden med en kamerat som akkurat samme type båt med Optmax 135. Riktignok med alupropell. Han opplever samme problem. Er det noe som er gjengs med denne eldre utgaven av 20T-skroget?

 

Uansett: Slik jeg ser det, har jeg et par valg.

- Forsøke å heve motoren et hakk. Per nå er kav-platen ca. 1" over kjøl, men 4-bladeren tåler fint et hakk opp. (HR-4 har bittelitt for høy pitch, men 21" treffer kanskje limiteren, så gjerne en REV-4 (23") som sannsynligvis vil gi meg et par hundre rpms ekstra - ca spot on på 6K rpm.

- Går for en mer egnet 3-blader for å unngå akterløft. Antar at det da nesten må bli noe med mer grep som Enertia ECO. Vil nok tåle å trimmes mer ut enn standard Suzuki.

- Begynne å dille med vektbalanse.

- Gi F... siden jeg sjelden kjører 35+, og bare konsentrere meg om å treffe optimal max rpm.

 

Som sagt: Jeg likte godt hvordan 4-bladeren med høy rake var å kjøre. Orginal 3-blad Suzuki føltes litt rar. Mye løft og ventilerer lett. Nei, litt for løs i fisken.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Hva er dabbe ? aldri hørt . porpoise er en nise etter hva eg veit

 

250px-Do_the_Dab.jpg
 
Tenåringer som dabber

Dab, også kjent som dabbing, er en dansebevegelse hvor man tar hodet ned i armkroken. Dette kan gjentas flere ganger. Samtidig skal den motsatte armen strekkes strakt opp og danne en parallell linje med underarmen som man dypper hodet i. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Tror det at en båt galopperer, det vil si at den slår baugen opp og ned, er et ganske godt innarbeidet uttrykk. Jeg forstår ikke helt at mindre akterløft skal avhjelpe denne tendensen. Det er mulig jeg ikke hang helt med på beskrivelsen din, men jeg ville nå heller sagt at mindre akterløft og mer baugløft ville gjort problemet verre, og ikke bedre. Galoppering oppstår jo gjerne ved overdreven trim. 

Link to post

På et vis er løsningen bare å trimme ned ja. Men jeg mistenker at at det er noen marginer her. Aller helst bør det være linjært hele veien opp til max fart/rpm. Men hvis båten skal ligge paddeflatt, så får man mye våt flate og drag. Derfor tenker jeg at hvis man får løftet baugen litt opp, så er det mindre skrog (og drag) i vannet. Men ja: Det er små marginer i denne balansen.

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Det er jo en mellomting her, ingen som mener at du ikke skal trimme godt ut. Men alt med måte. Jeg ville prøvd å heve motoren, ja. Det bør kunne gi deg litt mer fart på topp, eller sagt på en annen måte: mindre behov for å trimme (for) langt ut for å oppnå lik toppfart. Ergo mindre galoppering, forhåpentligvis. Heving av motor har noen tradeoffs, da. Svingegenskaper, for eksempel. Men du må nesten teste ut, altså. 

Link to post
  M/B Bianca skrev On 14.5.2018 at 22.00:

Det er jo en mellomting her, ingen som mener at du ikke skal trimme godt ut. Men alt med måte. Jeg ville prøvd å heve motoren, ja. Det bør kunne gi deg litt mer fart på topp, eller sagt på en annen måte: mindre behov for å trimme (for) langt ut for å oppnå lik toppfart. Ergo mindre galoppering, forhåpentligvis. Heving av motor har noen tradeoffs, da. Svingegenskaper, for eksempel. Men du må nesten teste ut, altså. 

Vis hele sitatet  

Ja, og siden jeg nå har testet en 4-blads propell, så merker jeg at den har mye bedre grep i sving. Den slipper ikke taket før du provoserer skikkelig. Kanskje jeg får prøve å heve motoren et hakk en regnvêrsdag. Er overrasket hvor mye grep det er i en 4-blader med relativ liten diameter.

Link to post
  Grønngylt skrev On 14.5.2018 at 22.52:

hva skjer hvis du fortsetter å tilte vidre ut forbi hoppinga? er ofte ting stabiliserer seg igjen og da får man løft og noen knop ekstra 

Vis hele sitatet  

Litt usikker. Sjøsatte i dag med ny propell. Det må nesten eksperimenteres litt med da det er små marginer ute å går. Men det er meldt pent vær i morgen også, så jeg får ta noen drag.☺️ Jeg liker uansett den linjære følelsen 4-bladeren gir, men tror kansje et hakk opp er midt i blinken.

Link to post

En kamerat av meg har en 20T med Yamaha 200 Vmax HPDI.  Husker ikke hva han maxer på men det flytter brukbart på seg.  Aldri opplevd eller sett at den gallopperer slik det beskrives her hverken på lav eller høy fart.    Men han har da en yamaha pro series propell på den , de er jo kjent som noe av det bedre man får tak i mtp grep og løft osv. 

Usikker på byggeår på denne båten men kan høre med han.   Vil tippe beg. av 2000 tallet.   Edit : 2003 modell. 

 

Ellers , at noen båter oppfører seg litt "rart" , har sett at båter som har stått lenge på henger med dårlig støtte har påvirket skrogformen på båten nok til at det merkes på oppførselen.   Skal ikke påstå at det har skjedd her da.   
Men om båten skulle fått litt konkave linjer i bunnen så vil den jo overplane mer og mer ettersom farta øker, og kreve mer bruk av trim for å få løftet skroget godt ut av vannet.   Da ser jeg for meg at slikt kan oppstå 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  ivar skrev On 15.5.2018 at 8.08:

 

Ellers , at noen båter oppfører seg litt "rart" , har sett at båter som har stått lenge på henger med dårlig støtte har påvirket skrogformen på båten nok til at det merkes på oppførselen.   Skal ikke påstå at det har skjedd her da.   
Men om båten skulle fått litt konkave linjer i bunnen så vil den jo overplane mer og mer ettersom farta øker, og kreve mer bruk av trim for å få løftet skroget godt ut av vannet.   Da ser jeg for meg at slikt kan oppstå 

Vis hele sitatet  

Hmmmm. Kanskje det er nøyaktig det som har skjedd. Jeg er vant med å bruke trim, men synes det virker litt unormalt vrient å finne sweetspoten når jeg nærmer meg 40 knop. 

 

Nå er det ikke noe stort problem. Kjører aldri på max med mindre det skal testes turtall, så jeg trenger kanskje ikke  prøve ut alt for å tyne siste dråpen. Båten er tross alt en 96-modell.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
  Solseng skrev On 15.5.2018 at 9.28:

Jeg er vant med å bruke trim, men synes det virker litt unormalt vrient å finne sweetspoten når jeg nærmer meg 40 knop. 

Vis hele sitatet  

 

jepp, det vil jo bli vanskelig å finne en god balanse om motor og skrog "kjemper mot hverandre" 

 

@alfaalfa  bruker å ha matnyttig input når det gjelder propeller med forskjellige egenskaper og hva som kan egne seg i slike tilfeller 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har grublet litt mer over dette. Jeg har i utgangspunktet vært overproppet. Både orginal propell (3x14,75x23) og HR-4 (4x14x23) gav samme max rpm på ca 5700 og ca samme fart (~41 knop).

 

Suzuki-motorene er kjent for å være vriene å proppe riktig da man ofte opplever mangel på grep ved akselerasjon, sving og kjøring i større bølger. Dette har noe med den lave giringen Suzuki sverger til. I og med at propellen reelt snurrer ganske sakte rundt i forhold til de andre utenbordsmotorene på markedet, tenker jeg at dette også reduserer grep ved wot/god uttrimming. Mulig at dette gjør at propellen sliter med å holde løftet av baugen når man nærmer seg max fart?

 

Derfor er det kanskje mulig at at å proppe rikitig og få litt mer turtall faktisk vil hjelpe propellen med å klare å holde fint plan/baugen opp? Har en 3x15x21 liggende også, så det blir spennende å se om det kan være noe å hente der. Den skulle gi meg 6000rpm på WOT hvilket er ideêlt på motoren jeg har. Må bare vente til kulingen gir seg.?

Link to post

Byttet til ny propell i dag. Gikk ned 2" på stigning (3x15x21) som gav ca 300 rpm ekstra. Turtallet stoppet ganske så nært 6K og samme fart (41 knop) som med 23" propell. 21"ern har bittelitt større diameter i tillegg.

 

Tok et par drag på WOT, og merket faktisk ikke mye til gallopp nå. Trengte ikke å trimme ned for å stagge noen tendenser. Så da er propelltuningen nokså i boks. Kanskje teste en 4-blader med samme pitch da. Det virket som om 4-bladeren gav litt smoothere gange, litt mer fleksibilitet med trim og litt jevnere/behageligere på cruisefart og ned mot planeterskel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...