Bigmac Startet 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2018 (redigert) Ser det er tråder her inne som diskuterer og konkluderer med hvor mange fot en båt er (hvordan definere båtlengde i fot). Men det jeg ikke forstår er hvordan båter som ble levert i perioden 2003-2008, og er benevnt i antall fot fra produsent har vokst 2-3 fot når de annonseres på finn.no i senere tid. Ikke noen alvorlig greie, men jeg blir litt provosert da selgere (privatpersoner og meglere) sier at båten er lengre enn den der er oppgitt av produsent til å være. Er det en teknisk årsak til at båtene "vokser"? Kan dessverre ikke linke til annonsene her, for det er vel å henge ut folk og fe. Men dere finner de på finn.no. I den "verste" annonsen er en 43fot blitt til 51fot. Er jo egentlig løgn. Redigert 15.Mai.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 (redigert) Lengden på en båt (2018) er total lengde av båten, inkludert faststøpte baugspyd, badeplattformer, osv. Er slikt forlengende utstyr skrudd fast (og dermed mulig å demontere uten å ødelegge båten) skal ikke dette telle med i den totale lengden av båten, selv om båten fysisk sett blir lengre med slikt utstyr montert. Se bare saken med vestpåbudet, der er det flere som har spekulert i dette med båtenes totallengde. I forbindelse med salg mistenker jeg at enkelte tar med påskrudd utstyr når de måler båtens lengde. For enkelte båter kan jo slikt utgjøre flere fots forskjell i forhold til den egentlige totallengden av båten. Og man skal ikke se vekk i fra at enkelte tenker «Alle andre skryter, så hvorfor kan ikke jeg?»? Redigert 15.Mai.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Men jeg tror man målte uten platforn og spyd før. Feks vår Scand 29 Baltic, er oppgitt til 32 fot fra produsent pt http://www.agderboat.no/boat-product/scand-29-baltic/ De kalte den sikkert ikke Scand 29 bare på tøys... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 I tidligere tider målte en lengden på båter i vannlinjen... det ble jo også litt feil.. andre veien.. Amerikanerne gjør det faktisk fortsatt.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Det var også en periode standarden var å måle lengden mellom innsiden av stevnene (trebåt), ikke så mye bedre det heller? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Ida Marie III skrev 1 time siden: I tidligere tider målte en lengden på båter i vannlinjen... det ble jo også litt feil.. andre veien.. Amerikanerne gjør det faktisk fortsatt.. På skip er LPP vanlig......ikke akk vannlinjelengde men nesten https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lengde_mellom_perpendikulærene Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
janet Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Lpp og Lwl brukes fortsatt, hyppig LoA også, men LoA er ikke en-en-tydig definert Måles litt ulikt beroende på sammenhengen de skal brukes i. Lpp og Lwl er rimelig entydig definert, for fartøy flest i hvert fall Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
sandman1 Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 MIn båt har to lengder, en på pubben og en annen, litt kortere, når kranbil og opplagring skal betales... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 10 hours ago, Gunga Din said: På skip er LPP vanlig......ikke akk vannlinjelengde men nesten https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lengde_mellom_perpendikulærene På skip har jeg alltid omtalt det som LBP ( length between perpendiculars ) ikke LPP. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pebbe Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Min Bavara S33 HT regner jeg som 33 fot (fabrikken oppgir 10,06m). Så har den lang plattform og da blir den registrert som en 36-foter og fabrikken oppgir egen lengde for båter med lang plattform (da 10,94m). Altså kommer båten i to utgaver, selv om jeg tror alle som kommer til Norge har lang plattform. Baugspydet bygger vel også en del, men siden det er et tradisjonelt spyd fra Båtsystem som er skrudd på teller vel ikke det? Uansett, jeg pleier å si jeg har en båt på 33 fot, som også gjenspeiles i modellnavnet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Mouche skrev 29 minutter siden: På skip har jeg alltid omtalt det som LBP ( length between perpendiculars ) ikke LPP. ser ut som du kan forkorte det litt ulike.....jeg har mest hørt LPP https://en.wikipedia.org/wiki/Length_between_perpendiculars Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VannTro Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Clipper 36: 36 fot LPP / 41,3 fot LOA. Galeon 445 HTS og Galeon 485 HTS er en og samme båt, men de fant vel ut at de kunne måle LOA etter hvert ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 13 minutes ago, Gunga Din said: ser ut som du kan forkorte det litt ulike.....jeg har mest hørt LPP https://en.wikipedia.org/wiki/Length_between_perpendiculars Ja, men når man ser hva som skal forkortes så er det ? Ja, men når man ser hva som skal forkortes så er det vel mest naturlig å bruke L (ength) B (eteen) P (erpendiculars)? Og som sagt er det hva vi alle benyttet i de 25 årene jeg var tilknyttet bransjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 På sjøbefalskolen fikk jeg lære meg LPP ...........(men har ikke vart i bransjen i 25 år!) men har faktisk aldri hørt hverken LPP/LBP i fritidsbåtsammenhang Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Faxen Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Det benyttes LPP på fritidsbåter. En litt over i strengen sa det: Lengde På Pub.? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Seilars Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Innen seilbåter så har det opp igjennom slik jeg har lest i brosjyrer og info fra produsenter aldri vært noen uenighet. De jeg har sett har vært enige i at en fot er 30,48cm. Det de har vært litt uenige om er hvor de skal måle båten i forhold til båtens modell betegnelsen som gjerne står på skutesiden. Noen målte skroget etter iso 8665, andre målte båtens totale lengde med alt som stakk ut. I dag har jeg registrert at det er mer vanlig å oppgi totallengden på båtene i modellbetegnelsene. Eksempelvis så kan en 40 foter fra 2003 være oppgitt med liten skrift i brosjyren som 38,6 fot i skroglengde, og med stor skrift som 40 fot total lengde. Tilsvarende kan en 38 foter fra samme årstallet av annet fabrikat være oppgitt til å ha iso 8665 skroglengde på 39 fot, og total lengde på 40,5 fot. Nå i 2018 er det ikke mange av seilbåt produsentene som oppgir skroglengde i modell betegnelsene. De fleste som skriver 40 på skutesiden idag har ett skrog som er kortere, og en totallengde som kan rundes opp til tallet på skutesiden. Skal man da i 2018 selge en brukt båt man vet er 40 fot i total lengde, så kan jeg jo forstå at de oppgir 40 i annonsen når alle andre har begynt å gjøre det slik. Riktig synest jeg imidlertid det hadde vært om hele bransjen hadde brukt lengde målt ihht. iso 8665 i modell betegnelsene. Men man kan vel kalle båten det man vil om bare de riktige målene er oppgitt med liten skrift. Så er det vel heller opp til oss som kjøpere å lese også det med liten skrift. Vi har vel ett ansvar for å sjekke litt informasjon selv også. Ikke sjelden kommer det ut nye båtmodeller som er 1 fot lenger enn forrige modell, men skroget er det samme..... Så enten man kjøper ny eller brukt båt...1 fot er 30,48cm, og google er kun noen tastetrykk unna. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Du må iallefall ikke se på fabrikantens modellbetegnelse, den er ofte helt villedende. Et godt eksempel er siste Princess 43 som har en skroglengde på 46,5 fot eks. pulpit. Den er langt større enn den ene foten som skiller modellbetegnelsen mot forgjengeren P42 (som faktisk også var en stor 42-foter). Legger man denne på siden en "oppspritet" 43-foting med 39 fots skroglengde og resterende lengde i form av påskøytet badeplattform blir volumforskjellen mellom båtene og dermed utnyttbar båt veldig stor. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Min båt er målt i Norske fot 31,37 cm- 34,1'Norske fot når jeg skal betale havneavgift o. l. men i imp fot 30,48cm, 35,1*når jeg skal skryte. Men jeg vet jo at den er 10,7m lang! Kanskje det var greit om vi alle gikk over til metriske mål, så er det jo da også interrresant om de metriske målene som etterspørs er LOA, LWL elerLPP Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 aileenll skrev 24 minutter siden: Men jeg vet jo at den er 10,7m lang! Ja hva er egentlig 10,7 meter langt? Er det et skrog på 9,5 meter påstøpt en utstikkende badeplattform over vannlinja på 1,2 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 7 hours ago, aileenll said: Min båt er målt i Norske fot 31,37 cm- 34,1'Norske fot når jeg skal betale havneavgift o. l. men i imp fot 30,48cm, 35,1*når jeg skal skryte. Men jeg vet jo at den er 10,7m lang! Kanskje det var greit om vi alle gikk over til metriske mål, så er det jo da også interrresant om de metriske målene som etterspørs er LOA, LWL elerLPP Hvor gammel er du og/eller båten din?? https://www.google.com/search?source=hp&ei=zxT9WpLzGMuTsAGnw63wDQ&q=hvor+lang+er+en+norsk+fot&oq=hvor+lang+er+en+norsk+fot&gs_l=psy-ab.3..0.2316.6210.0.7714.26.15.0.8.8.0.196.1336.0j11.11.0....0...1c.1.64.psy-ab..7.19.1494.0..35i39k1j0i131k1.0.xkFvpox0uHY Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 I gamle dager regnet man 'tre fot på meter'n', den bruker jeg i Skagen. Sparer en hundrings om Hulda er 39 fod. I byggebrevet (måling av off. tjenestemann) er Hulda 13,00 meter. Målt av meg er skoglengden ved 18 grader C 12995 mm. Den brukes i visse havner. LOA, med alle utstikk som kan fjernes (krever vinkelsliper) er lengden 14 meter. Den bruker jeg aldri, selv ikke i festlig lag. Volummessig, relatert til moderne surfebrett, vil lengen være rundt 38 fot. Så hvor lang er Hulda? LVL 10,5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Hulda skrev 1 time siden: I gamle dager regnet man 'tre fot på meter'n', den bruker jeg i Skagen. Sparer en hundrings om Hulda er 39 fod. I byggebrevet (måling av off. tjenestemann) er Hulda 13,00 meter. Målt av meg er skoglengden ved 18 grader C 12995 mm. Den brukes i visse havner. LOA, med alle utstikk som kan fjernes (krever vinkelsliper) er lengden 14 meter. Den bruker jeg aldri, selv ikke i festlig lag. Volummessig, relatert til moderne surfebrett, vil lengen være rundt 38 fot. Så hvor lang er Hulda? LVL 10,5 meter. Godt beskrevet, man må sammenlikne epler med epler og pærer med pærer for at det skal gi noen mening. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Lwl er vel egentlig et ganske sært mål. Det gir mening der og da for et snapshot av en båt i en viss lastetilstand. Så vidt jeg kan se så er den mest meningsfyllte Lwl den som måles på lettskipet. Å snakke om Lwl på lastet båt, full lastet eller mindre, er noe sært. Lwl på full lastet båt vil vel endre seg avhengig av hvordan båten trimmes. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Marwin Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Ved vinterlagring innendørs i hall, måles LOA, Alså total lengde med "snøre og søkke". Min Viknes 880 er oppgitt til 28,9 fot. Regnet UTEN stor badeplattform ++. LOA er 32 fot. Setter jeg på baugspyd med stige, er den plutselig 33 fot. LVL for samme er ca. 26,9 fot... Ikke rart at båtlengden kan forvirre i en salgsannonse :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Seilars Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Innen seilbåter er det litt interessant at det er veldig mange båter med skroglengde 11,90-11,99m og med bredde ca. 3,9m +/- . Disse kan variere i modell betegnelse fra 38-41 fot. Målt etter iso 8665 så er de fleste av dem 39 fotere, men med total lengde på 39-41 fot. Produsentene spretter opp og ned i modell betegnelsene, men skrogene er veldig ofte ca. 39 fot og passerer sjelden en magisk 12m grense. Muligens er det andre krav til båter under 12m enn båter over 12m som gir denne 12m sperren. Denne likheten ser ut til å være der uten at båtkjøperene nødvendigvis får det med seg. Lite vet de om at 41 foteren de har kjøpt på 11,99m kun er 6 cm lenger enn 39 foteren fra samme produsent på naboplassen. Begge båtene er igrunnen 39 fotere....eller 41 fotere, alt etter som man ser det. Hvis 41 foteren skal måles inn i skipsregisteret, så måles den da til 1199cm, dvs 39 fot, ikke 41. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.