janet Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Seilars skrev for 2 timer siden: Innen seilbåter er det litt interessant at det er veldig mange båter med skroglengde 11,90-11,99m og med bredde ca. 3,9m +/- . Disse kan variere i modell betegnelse fra 38-41 fot. Målt etter iso 8665 så er de fleste av dem 39 fotere, men med total lengde på 39-41 fot. Produsentene spretter opp og ned i modell betegnelsene, men skrogene er veldig ofte ca. 39 fot og passerer sjelden en magisk 12m grense. Muligens er det andre krav til båter under 12m enn båter over 12m som gir denne 12m sperren. Denne likheten ser ut til å være der uten at båtkjøperene nødvendigvis får det med seg. Lite vet de om at 41 foteren de har kjøpt på 11,99m kun er 6 cm lenger enn 39 foteren fra samme produsent på naboplassen. Begge båtene er igrunnen 39 fotere....eller 41 fotere, alt etter som man ser det. Hvis 41 foteren skal måles inn i skipsregisteret, så måles den da til 1199cm, dvs 39 fot, ikke 41. ad registere; har NOR og NIS veldefinerte regler for hvordan lengde skal måles? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 janet skrev 2 minutter siden: ad registere; har NOR og NIS veldefinerte regler for hvordan lengde skal måles? I all hovedsak er det nok data oppgitt fra produsenten/verftet som gjelder for fritidsbåter. Dog finnes det veiledninger fra Sjøfartsdirektoratet for hvordan måling bør foregå: https://www.sdir.no/contentassets/e6376f868e974275a51212d08f3ccec5/rsv_09-2015.pdf?t=1526575190831 Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 ikke imponert av Sjøfartsdirektoratets forsøk på å klargjøre rettslige begrep Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
aileenll Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Mouche skrev for 15 timer siden: Hvor gammel er du og/eller båten din?? https://www.google.com/search?source=hp&ei=zxT9WpLzGMuTsAGnw63wDQ&q=hvor+lang+er+en+norsk+fot&oq=hvor+lang+er+en+norsk+fot&gs_l=psy-ab.3..0.2316.6210.0.7714.26.15.0.8.8.0.196.1336.0j11.11.0....0...1c.1.64.psy-ab..7.19.1494.0..35i39k1j0i131k1.0.xkFvpox0uHY Da jeg begynte i tømrerfaget i 1982, hadde tommestokken vi fikk kjøpt hos byggevarehandelen, norske tommer. litt over 37 tommer pr meter. Senere kom de med imp. Inch og da går det litt over 39tommer pr meter. I dag foretrekker jeg meterstokk! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Seilars Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 janet skrev for 2 timer siden: ikke imponert av Sjøfartsdirektoratets forsøk på å klargjøre rettslige begrep Tja, synest igrunnen sjøfartsdirektoratet er ganske ryddige jeg. Båtprodusentene oppgir også riktige tall, men de sørger gjerne for at de riktige tallene står med liten skrift, og ikke på første siden. Både jeanneau,beneteau,bavaria og dufour leverer i 2018 sine «41 fots» turbåter med 11,98m eller 11,99m skroglengde (39,3 fot). Det fremgår ganske tydelig med liten skrift på nettsidene deres. For bare noen få år siden ble båtene som hadde 11,90-11,99m skroglengde gjerne solgt som 39 eller 40 fotere. Båtene blir med andre ord lengre, men kun på papiret. Jeg er ganske sikker på at om man har registrert en nyere «41 foter»av en av de nevnte modellene i skipsregisteret, så er det 1198 eller 1199 cm som står oppgitt i skipspapirene. (39,3 fot). Bransjen villeder med andre ord muligens kundene litt, men de er i hvertfall omtrent på centimeteren enige når man nærmer seg 12m. Så selv om alle klarer å lage båter som er like under 12m, så er det først i nyere tid de har blitt enige om å kalle disse båtene for 41 fotere. Da er det jo ikke så rart at finn.no er fullt av like båter med forskjellig lengde. Kanskje er det best å google båten man skal kjøpe, for sannsynligheten er stor for at hverken selger eller typebetegnelse sier så mye om båtens faktiske lengde. Men dette skyldes ikke mangel på kunnskap om måling i bransjen..... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Tja, om båten er 29, 30 eller 31 fot i annonsen er vel ikke så viktig. Du får det du ser. Er det for lite se etter noe som er større ? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Seilars Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 lippert skrev 6 minutter siden: Tja, om båten er 29, 30 eller 31 fot i annonsen er vel ikke så viktig. Du får det du ser. Er det for lite se etter noe som er større ? Ikke uenig, og de som faktisk bryr seg kan enkelt finne ut av disse tingene selv. Det eneste man trenger å huske på er at en fot er 30,48cm, og at en båtprodusent gjerne ønsker å selge deg 9dl i litersbokser...... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Hulda skrev On 17.5.2018 at 9.49: Målt av meg er skoglengden ved 18 grader C 12995 mm Det er imponerende. Bikker akkurat 200mm når tempen er 20grader C. Er det skikkelig kaldt kan det være vanskelig å få et godt mål! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Seilars skrev 1 time siden: Ikke uenig, og de som faktisk bryr seg kan enkelt finne ut av disse tingene selv. Det eneste man trenger å huske på er at en fot er 30,48cm, og at en båtprodusent gjerne ønsker å selge deg 9dl i litersbokser...... Eneste gangene dette faktisk betyr noe er vel mtp. Krav til redningsvest og krav til andre papirer enn småbåtførerbevis. Og da regner eg med det er krystallklare regler for hvordan dette måles ? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Mange gode svar med tilhørende utredninger og refleksjoner. Resultatet er vel at jeg bare får la være å irritere meg over "båter som vokser", og heller måle min egen i sammenlikning med produsentens papirer. Når jeg har data på plass så får jeg bruke den korteste til havneavgift, og den lengste på pub'n. Kom gjerne med flere eksempler på "avvik", jeg synes det er interessant. Undrer også litt over denne magiske 12meter'n; hvorfor er 12meter noe som synes å være et "skille"? 1 fot = 30,48cm er alle enige om i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Når du kommer fra Direktoratet og er vant med å måle båter i 100-meters-klassen, er dette med centimetere bare noe tull. Jeg skjønner det. Hvorvidt båter er over/under 12 m kan vel være en eller annen regel innen EU. I Sverige var det slik at båter over bredde 4,00 meter var å betrakte som skip. Hva det enn måtte føre med seg av papirer og sertifikater. Den regelen ble endret for kort tid siden. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Hulda skrev for 5 timer siden: I Sverige var det slik at båter over bredde 4,00 meter var å betrakte som skip. Hva det enn måtte føre med seg av papirer og sertifikater. Den regelen ble endret for kort tid siden. Riktig ! var båten over 12m lang og samtidl også 4m bred eller over..da var det ett skip ! da må du ha kystskippern........hadde du en båt som var 20m lang og 3,99m bred da klarte du deg med båtførerbeviset....... men det er endret nå ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.