Jump to content

Yamaha 250 HK - Hvordan finner jeg ut hvilke batterier som lades?

Lundstad

Recommended Posts

Hei!

Har en 08  Yamarin 76 med ditto Yamaha 250. I en eldre tråd leste jeg at disse normalt kun er satt opp til å lade startbatteriet. Jeg har i tillegg to forbruksbatterier. Hvordan kan jeg se om disse også lades av dynamo på motor? Jeg har landstrøm i båten, men ikke strøm på brygga i hjemmehavn, så greit å kunne lade under gange. Også usikker på hvordan jeg skal sjekke tilstand på batteriene underveis. Har de vanlige multiinstrumentene fra Yamaha. Ser vel kun ladespenning der? Er relativt grønn på batterier, lading osv dessverre. Men viljen og ønske om å lære er der, om ikke annet! 

Synes også batteriene i denne båten er kronglete plassert. Må være både slangemenneske og ha evnen til å krympe for å komme til. Er jo plassert innunder badeplattformen, langt unna luken i benken. Noen tips til hvordan man kan løse dette?

Sikkert rare spørsmål dette, bare å beklage. Født sånn. 

Et triks for å måle spenningen på forbruks-batteri et å måle på lighter-utak. Det er koblet på forbruk(normalt).

Eller kjøp en slik 

https://m.ebay.com/itm/LCD-Cigarette-Lighter-Voltage-Digital-Meter-Volt-Monitor-for-Auto-Car-Truck-X8I7/292296538917?epid=21003900728&hash=item440e3b3b25:g:HjIAAOSwTQtZ5aia

Da har du på en enkel måte oversikt over ditt forbruks-batteri. Både lade-spenning, samt kjekt å se spenning når du kun belaster forbruk i havn. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Ikke dum den. Men jeg har 2 stk forbruksbatterier og er ute etter å finne ut om begge lades, og evt tilstand på hvert enkelt. Den der vil vel kun vise det ene, evt totalen fra de to forbruksbatteriene, om de er koblet slik jeg håper. Blir det ikke slik da? At forbruket tapper de to samtidig? Eller er de gjerne koblet til forskjellige forbrukere? Må sjekke dette nærmere merker jeg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...