Jump to content

Gummijolle på slep bak planende båt. Erfaringer?

lurvetass

Recommended Posts

Har kjøpt en gummijolle som jeg tenkte kunne være kjekk å ha med på tur. Rederinnen er veldig skeptisk. Forsøkte først med 15 m tau. Det holdt på å ende med at jolle tippet rundt på hekkbølgen. Skjøtet så inn 10 m til og da fløt den fint. 

Lite bilde fra lav fart og kortere tau.

Men er det noen som har tips eller erfaring med å slepe i fart? Normal marsjfart for oss er ca 21 knop.20180515_173601.jpg.ebc799f79b147bf6d1ba63ff6d5b8434.jpg

Hilsen

Lurvetass

har slept i opptil noen og 20 knop med forskjellige joller med min yamarin.   Syns at 21-22 er nok , og helst med langt tau.  Fint vær er en forutsetning  - er det bølger tar jeg heller jolla ombord 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, virker som langt tau er viktig. Var flatt vann på testturen så usikker på hvordan det går med bølger. Har feste for snapdavitt på badeplattformen så planen var å lime på pads på jolla. Men rederinnen liker ikke tanken på å kjøre tur med jolle som sperrer utsikten bakover.

Hilsen

Lurvetass

Du bør ha slepet i senter og justere taulengden slik at den ligger i litt motbakke bak første hekkbølge, Strammer du inn så den ligger på toppen av bølgen eller i litt nedoverbakke er den svært lett å trekke, men det er større mulighet for at den skjærer ut til siden eller tipper over kanten på bølgen sidelengs,

Lengden på tauet avgjøres av farten, og hvor langt mot toppen du kan ha den avgjøres av sjø, bølger fra andre båter og risikoviljen din på den ene siden, og slepemotstanden på den andre.

Mons

Hmm, forskjellig erfaringer her som jeg tenkte.

Tror jeg skal sette på fester til så jeg kan ha den på badeplattformen ved marsjfart over lengre strekk. 

Også kan den henge bak når vi putrer rolig eller drar på over kortere avstander.

Men synes pads til davittfestene var veldig dyre.

Hilsen

Lurvetass

Hei

Jeg har relativt nye fester på mine badeplattform inkl. stenger som jeg skal selge. Skal demontere dem i disse dager da jeg bruker annen løsning. (akkurat byttet båt der forrige eier hadde jolle med seg på plattform) Send meg en PM hvis du er interessert så kommer du billigere ut av det men kjerringa blir uten uten utsikt i perioder ?

Jeg synes det er litt rart at mange er så negative til slep av jolle. Vi har en smartrib 350 som vi sleper etter vår halvplaner i opp mot 18 knop. Når vi passerer ca. 10 knop så planer ribben, og ligger helt strøkent bak båten, også i litt sjø. Vi bruker langt tau, ca. 25 meter og hanefot bak slik at ribben ligger midt bak båten under slep. om den kommer på siden fungerer det ikke så godt. Slepte ribben fra Tjøme til Østfold i fjor med ca. 1 meter sjø, og det var ikke en dråpe vann i ribben når vi kom frem..... Skikkelig dårlig vær går vi ikke i uansett.. Er det mer sjø enn meteren så blir vi heller liggende...

Det som er mest pes er når vi skal starte eller når vi ankommer. Da må vi ut på plattformen og legge ut eller dra inn tau. Jeg har en kortere tamp som jeg da huker på slik at vi kan kjøre sakte inn og ut av havn. Det er jo også litt masete å finne plass til en såpass stor rib når vi er på tur i gjestehavner. Heldigvis kjører guttungen mye inn og ut av havner, så da går ting langt enklere....

Merker ikke noe særlig til tap av fart heller under slep...Skulle gjerne sluppet å dra på den, men hva gjør man ikke for barna....Tipper at høy fart opp mot 30 knop kanskje ikke er en god ide, det har jeg ikke testet....

/Baard

• 1 år senere...
lurvetass skrev On ‎15‎.‎05‎.‎2018 at 21.11:

Har kjøpt en gummijolle som jeg tenkte kunne være kjekk å ha med på tur. Rederinnen er veldig skeptisk. Forsøkte først med 15 m tau. Det holdt på å ende med at jolle tippet rundt på hekkbølgen. Skjøtet så inn 10 m til og da fløt den fint. 

Lite bilde fra lav fart og kortere tau.

Men er det noen som har tips eller erfaring med å slepe i fart? Normal marsjfart for oss er ca 21 knop.20180515_173601.jpg.ebc799f79b147bf6d1ba63ff6d5b8434.jpg

Et litt annet spm, jeg ser du har en Marex Suncruiser 300(samme som meg). Hvor stor(tung) motor henger du bak på bøylene. Jeg skulle gjerne hatt 6-8hk motor, men er litt usikker på om de tåler vekten. Har i dag en 5hk 2takter..

Sanap davidere fungerer bra, men det tar litt utsikt som de sier. Jeg tenkte å vippe den opp når det er transportetapper, også slepe når det er fint vær og vi ønsker å nyte utsikten...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...