Jump to content

Piping fra Mariner Optimax 115

swatcop

Recommended Posts

Kjøpte en Askeladden 605 med Mariner Optimax 115hk 2005 model. Båten hadde stått i garasje 1 år uten bruk. Halv tank på. Ifølge tidligere eier hadde ingen problemer med den. Mine første turer startet med at motoren ga pipevarsel. Slo av motor og på igjen. Pipingen fortsatte. Etter 4 småturer så stoppet det. Nå kjørt 10 turer uten noe piping eller feil. I dag startet pipingen igjen, men i tillegg strupet den motorkraften. Da farten kom ned til 5-6 knop stoppet pipingen. Tok opp i plan igjen og det samme skjedde 3 ganger. 4 gang skjdde ikke no, pipingen og motorstruping forsvant. Hva kan være feil. Kjølestrålen er OK med godt trykk. 

• 1 måned senere...
swatcop skrev On 15.5.2018 at 21.13:

Kjøpte en Askeladden 605 med Mariner Optimax 115hk 2005 model. Båten hadde stått i garasje 1 år uten bruk. Halv tank på. Ifølge tidligere eier hadde ingen problemer med den. Mine første turer startet med at motoren ga pipevarsel. Slo av motor og på igjen. Pipingen fortsatte. Etter 4 småturer så stoppet det. Nå kjørt 10 turer uten noe piping eller feil. I dag startet pipingen igjen, men i tillegg strupet den motorkraften. Da farten kom ned til 5-6 knop stoppet pipingen. Tok opp i plan igjen og det samme skjedde 3 ganger. 4 gang skjdde ikke no, pipingen og motorstruping forsvant. Hva kan være feil. Kjølestrålen er OK med godt trykk. 

Mort1 skrev On 16.5.2018 at 12.52:

Sjekke bensinfilter for vann, bytte bensinfilter.

Deretter ville jeg fått lest av feilkoder, hvis du ikke har smartcraftinstrumenter som forteller hvilken feil det er.

Hvis du har kjøpt båten i år kan dette være selgers ansvar, avhengig av hva han har solgt båten som, og hva som viser seg å være feilen.

Tror du har et problem med throttle position sensor også referert til som TPS

Jeg har en 90 Mariner, 1999. Denne pep også når jeg skulle starte. Under oljetanken er det 2 blå ledninger. Disse er koblet slik at det skal pipe ved for lite olje i oljetanken. Napp disse fra hverandre og prøv. Dersom pip forsvinner er det føleren i oljetanken som er gåen. Ikke farlig, men du må jevlig sjekke oljenivået. Ellers kan det være termostat, men siden pip kommer med en gang før det blir varmt, er det lite sannsylig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...