WGM Startet 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2018 Da jeg kjører en liten time fra vinteropplag til hjemmehavn går jeg de første 10 minuttene i 5 knops sone, noe som passer utmerket siden jeg da får driftsvarme motorer før jeg kommer ut i rom sjø. Ved turtall opp til 1500 rpm merket jeg ingenting unormalt. Begge motorer synkrone. Drar på så kompressorene slår inn og alt er normalt. Legger turtall på 2900 rpm og merker etter en kort stund at båten drar mot styrbord. Kikker på turtellerene og ser at SB motor er falt til 2600, for så å jage opp i 3000. Gir på litt ekstra til 3200 for å sjekke hva som skjer og det samme gjentar seg. BB motor er stabil mens SB synker til 2600 før den jager opp i 3200-3300 for så å sige sakte ned til 2600 igjen. Da gjentar det samme seg i sykluser på ca 15-20 sekunder. Min første tanke er turbohavari, så jeg gir flate spaker for å sjekke om begge motorer oppnår maks turtall - og det gjør de. 3800 + på begge to og ingen jageing på full gass. Hadde turbo´n vært gåen så hadde vel ikke dette vært mulig - eller ???? SB motor går en grad eller to varmere enn BB, men det har den forsåvidt gjort i flere år så det antar jeg er instrumentet like mye som motoren. Når jeg kommer i 5 knop sone og legger den pent ned i «kompressorturtall» igjen er alt normalt. Går ned på 1000-1200 til jeg er i havn og alt er normalt. Mener jeg har lest om tilsvarende problem her inne før men klarer ikke å finne igjen tråden. Noen her som kan hjelpe meg å løse problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Litt skudd i blinde, men om jeg husker rett er det en plastslange fra turbo til EDC boksene dine. Om det blir kondens her får du ustabilt turtall. Har jeg blitt fortalt, ikke fiksa det selv ? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 15.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Takk Bitteliten. Det skal sjekkes ? Kan forøvrig tilføye at wirene mellom drev og gearaktuatorer ble skiftet før sjøsetting, med påfølgende kalibrering av spakene. Kan det ligge noe her ? Dette medfører jo også noe krabbing over motorene. Kan det være en kobling på motoren som er blitt påvirket fysisk og lager krøll i en forbindelse ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Har opplevd lignede tilfelle med KAD44 i twin installasjon. Det var slitne turboer i den forstand at klaringen mellom hus og turbin på eksossiden var blitt for stor pga rust som så flasser av. Jo større klaring, jo mindre effektiv blir turboen, og det er i det lave turtallsområdet for turboen man ser det først. Dette i kombinasjon av litt for tunge propeller gjorde at turboen sliter med å bygge ladetrykk etter at kompressorene har koblet ut. Ergo i det «lave» turtallsområdet for turboen (som er ganske høyt pga kombinasjonen kompressor og turbo på KAD).Turtallet dropper ned til 26-2800 før kompressoren slår inn igjen. Holder man fullt pådrag vil kompressor være innkoblet lenger. Kommer den seg høyt nok i turtall med fullt pådrag (med båten ordentlig i plan slik at motstanden blir mindre) så kan turboen gi tilnærmet det den skal. Dett er typisk for drevinstallasjoner og oppstår gjerne på 10-15 år gamle installasjoner. Egentlig ikke så rart når man tenkere på at turbo er av støpegods og vannflaten er kun noen desimeter unna i eksosrøret. Blir utsatt for mye saltos, spes om båten ligge ute hele året samt høyt temp når bved gange. I vårt tilfelle ble set først byttet propeller én størrelse ned som hjalp endel men ikke løsrev problemet. Turbo ble så byttet og problemet forsvant. Et par år senere ble det samme historien på den andre motoren. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Camarque44 Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Kan være som nevnt over ( Ecu) men jeg er ganske sikker på at det er slitte turboer. Skru av krøket og se inn i turbiner. Regner med at du har sjekket alle filtre. Tett forfilter vil også kjennes slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Takk for gode forslag alle sammen og i særdeleshet til @sap_2000 for utfyllende og opplysende deling av erfaringer tilsvarende mitt problem. Turboene antar jeg er originale fra 2001, så at de nærmer seg tidspunkt for skifte er for så vidt ikke noen overraskelse. Propellene er B5 Alu, så de er litt i øvre område, men gir et behageligere marsturtall enn B4 som Windy mener er originale på GM37/KAD44/DPE. B4 ga meg alt for høyt toppturtall og ubehagelig høyt marsturtall. @Camarque44 Alle dieselfiltre ble skiftet sammen med oljeskift/-filtre som en del av høstservice i oktober og tankene er rene, men luftfiltrene er faktisk et par år gamle. Har nye så de skal skiftes. Dette var 1. turen etter sjøsetting. Kommer med tilbakemelding når problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Hugo64 Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Da jeg har eksakt samme problem på ene motoren min (KAD44) etter sjøsetting i år så er jeg veldig spent på hva du har kommet frem til.Har ikke hatt anledning til å feilsøke enda pga.utenlandsreise men er nå hjemme og klar til feilsøking. Det som er litt "morsomt" er at jeg også har hatt av vaiere mellom drev/aktuatorer,ikke byttet bare smurt opp.Men trodde ikke det var nødvendig med kalibrering etter en slik jobb? Propellere er det ikke,da samme sett har stått på siden 2004 og fungert optimalt. Begge turboer ble sjekket i fjor og hadde samme klaring på skovler.Ville tro at du fikk gradvis tap av kraft med dårlig turbo og ikke plutselig kutt i effekt ved pådrag. Luftfiltere er nye men slange/rør til EDC skal sjekkes aller først. Ser frem til tilbakemelding på problemløsningen din. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Hei igjen, Beklager sen tilbakemelding på utmerket assistanse, men pga diverse brukne ben har det tatt litt tid. Måtte av samme grunn hyre inn profesjonell hjelp og etter å ha sjekket diverse, er turboen nå skiftet. Den så ikke spesielt pen ut så jeg kan godt forestille meg at den var synderen, men har ikke fått vært ute og testet ennå. Planlegger å gjøre dette førstkommende helg og regner med at da er alt i orden. Kommer med tilbakemelding på resultat over helga. Sitér dette innlegget Link to post
Piato Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Hentet "nybåten" Windy Scirocco 2001 mod med 2xKAD 44, i Lillesand i pinsen. Kom utpå sjøen, fikk båten i plan. Da begynte BB motor å jage opp og ned på turtall. Samtidig begynte ladelampe på SB motor å pipe. Tuslet tilbake til havn. Kort fortalt viste det seg at SB dynamo var gåen. Ladet som normalt, noe som var litt spesielt. Ny dynamo. Alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 WGM skrev On 20.6.2018 at 17.55: Hei igjen, Beklager sen tilbakemelding på utmerket assistanse, men pga diverse brukne ben har det tatt litt tid. Måtte av samme grunn hyre inn profesjonell hjelp og etter å ha sjekket diverse, er turboen nå skiftet. Den så ikke spesielt pen ut så jeg kan godt forestille meg at den var synderen, men har ikke fått vært ute og testet ennå. Planlegger å gjøre dette førstkommende helg og regner med at da er alt i orden. Kommer med tilbakemelding på resultat over helga. Hei. Regner med at alt var i orden? Har samme symptomer og regner med at turboen må byttes... Kan du anslå pris på bytte av turbo? mvh Tidi Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 8.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Må igjen beklage sen tilbakemelding. Tror rett og slett det må være sommervarmen og yr glede over at Svenskene jobber som de skal igjen som har medført at jeg har glemt å gi tilbakemelding til mine kloke og hjelpsomme venner her inne. Men altså ! - Konklusjonen er at med ny turbo så virker alt som det skal. Dyrt og deilig Siden jeg ikke hadde anledning til å skifte den selv og bruker autorisert Volvomann på slike jobber, forsvant det ca 25 båtlapper fra rødvinsbudsjettet Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Hehe, fullstendig rødvinstørke her de neste 14 dagene..... Må bytte turbo på min KAD44 jeg også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.