Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ja, valg av propell er nesten en liten vitenskap i seg selv. Det er nesten umulig å forutsi eksakt hvordan en bestemt propell vil oppføre seg i detalj i en gitt situasjon (båt/motor-kombo). Dessuten er det et subjektivt aspekt også. Hvordan man bruker, laster og kjører båten.

 

Jeg har for tiden 3 stk. stålpropeller som jeg kan veksle på. Dette er verdifullt. Det gir en god baseline for å sirkle inn de egenskapene og den ytelsen man er på jakt etter. En stålpropell koster selvsagt litt, men hvis man tenker litt over det: Man har gjerne motorer til 100K og oppover, og hvis en propell til 2-3K brukt eller 4-10K ny kan gi merkbar forbedret ytelse, så er det kanskje verdt å teste/prøve?

 

Det viktigste er å skaffe seg en baseline. I dette tilfellet er gamlepropellen borte og man vet ikke noenting om hvordan motoren drev båten tidligere. Det samme var tilfelle i denne tråden for en liten tid tilbake.

Vi vet heller ikke hvordan det gikk med propell, så da er vi vel omtrent på startstreken. Basert på Grønngylts erfaringer, er det mulig å hente ganske bra fart med optimal propell/setup. Det kommer litt an på hvor villig man er til å fintune oppsettet.

Solseng

Solseng

Ja, valg av propell er nesten en liten vitenskap i seg selv. Det er nesten umulig å forutsi eksakt hvordan en bestemt propell vil oppføre seg i detalj i en gitt situasjon (båt/motor-kombo). Dessuten er det et subjektivt aspekt også. Hvordan man bruker, laster og kjører båten.

 

Jeg har for tiden 3 stk. stålpropeller som jeg kan veksle på. Dette er verdifullt. Det gir en god baseline for å sirkle inn de egenskapene og den ytelsen man er på jakt etter. En stålpropell koster selvsagt litt, men hvis man tenker litt over det: Man har gjerne motorer til 100K og oppover, og hvis en propell til 2-3K brukt eller 4-10K ny kan gi merkbar forbedret ytelse, så er det kanskje verdt å teste/prøve?

 

Det viktigste er å skaffe seg en baseline. I dette tilfellet er gamlepropellen borte og man vet ikke noenting om hvordan motoren drev båten tidligere. Det samme var tilfelle i denne tråden for en liten tid tilbake.

Vi vet heller ikke hvordan det gikk med propell, så da er vi vel omtrent på startstreken. Basert på Grønngylts erfaringer, er det mulig å hente ganske bra fart med riktig propell. Det kommer litt an på hvor villig man er til å fintune oppsettet.

Solseng

Solseng

Ja, valg av propell er nesten en liten vitenskap i seg selv. Det er nesten umulig å forutsi eksakt hvordan en bestemt propell vil oppføre seg i detalj i en gitt situasjon (båt/motor-kombo). Dessuten er det et subjektivt aspekt også. Hvordan man bruker, laster og kjører båten.

 

Jeg har for tiden 3 stk. stålpropeller som jeg kan veksle på. Dette er verdifullt. Det gir en god baseline for å sirkle inn de egenskapene og den ytelsen man er på jakt etter. En stålpropell koster selvsagt litt, men hvis man tenker litt over det: Man har gjerne motorer til 100K og oppover, og hvis en propell til 2-3K brukt eller 4-10K ny kan gi merkbar forbedret ytelse, så er det kanskje verdt å teste/prøve?

 

Det viktigste er å skaffe seg en baseline. I dette tilfellet er gamlepropellen borte og man vet ikke noenting om hvordan motoren drev båten tidligere. Det samme var tilfelle i denne tråden for en liten tid tilbake.

Vi vet heller ikke hvordan det gikk med propell, så da er vi vel omtrent på startstreken. Basert på Grønngylts erfaringer, er det mulig å hente ganske bra fart med riktig propell.

Solseng

Solseng

Ja, valg av propell er nesten en liten vitenskap i seg selv. Det er nesten umulig å forutsi eksakt hvordan en bestemt propell vil oppføre seg i detalj i en gitt situasjon (båt/motor-kombo). Dessuten er det et subjektivt aspekt også. Hvordan man bruker, laster og kjører båten.

 

Jeg har for tiden 3 stk. stålpropeller som jeg kan veksle på. Dette er verdifullt. Det gir en god baseline for å sirkle inn de egenskapene og den ytelsen man er på jakt etter. En stålpropell koster selvsagt litt, men hvis man tenker litt over det: Man har gjerne motorer til 100K og oppover, og hvis en propell til 2-3K brukt eller 4-10K ny kan gi merkbar forbedret ytelse, så er det kanskje verdt å teste/prøve?

 

Det viktigste er å skaffe seg en baseline. I dette tilfellet er gamlepropellen borte og man vet ikke noenting om hvordan motoren drev båten tidligere. Det samme var tilfelle i denne tråden for en liten tid tilbake.

Vi vet heller ikke hvordan det gikk med propell, så da er vi vel omtrent på startstreken.



×
×
  • Create New...