Jump to content

Seil og motor samtidig?

Dr.blind

Recommended Posts

Er vel begrenset hvor mye det krenger om det blåser 2-3m/s, men absolutt verdt å være bevisst på. Med vinden i ryggen er det ikke så mye å hente ved motorseiling, ellers bare å tute på.

Jeg har motorseilt noen tusen mil, når utålmodigheten har vært sterkere enn vinden. Også nyttig med litt motor for å pløye gjennom gammel sjø.

Guest Avmønstret#
Maika skrev 1 time siden:

Å kjøre motoren er alltid litt nedtur syns jeg, men å stille spørsmålet motsatt gir derimot mening for meg: Har det noe for seg å ha seil oppe når man er nødt til å kjøre motor? Ok artikkel ang dette: https://www.sailmagazine.com/cruising/the-art-of-motorsailing

Det ene er at seilene gir båten bedre bevegelser, uavhengig av vind nesten egentlig. Kan godt hende at jeg tar feil men syns nå alltid nesten uansett at seil oppe gir en knop eller to. 

Men er det speilblankt uten utsikter til vind så tar også jeg seila ned når jeg går for motor, eller om jeg skal et kort stykke for motor uansett. 

--

Ang krenging så varierer det veldig ut fra hvilken båt en har da.. 2-3 m/s i mot, pluss 4-5 knop for motor (så kan noen andre regne ut hvor mange m/s en knop utgjør...) med full seilføring så blir faktisk vind x m/s så den kan jo fort bli litt krenging. 

Varierer vel også ut fra motortype, men artikkelen sier helst ikke over 20 grader over tid for motor. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Men har, som det også står om i artikkelen, sett seilbåter knalle på mot "drittsjø" for motor uten seil oppe, fesk over Rakke og andre åpne strekk. De stamper og ruller som besatt, ser ikke særlig hyggelig ut i det hele tatt. 

Er det drittsjø og forhold som gjør det vanskelig å seile i mot så motorseiler jeg gjerne på kryss i stedet for å gå for motor rett i mot. Gitt at det er plass da selvsagt ? Har skjedd et par ganger at jeg har tatt en krysslegg ut fra kysten når jeg feks skal fra Stavern til Langesund. Går da heller godt ut med en gang så jeg kan slå "der ute" og så stå ett legg inn dit jeg skal. 

Er vi på tur og skal fra A til B så motorseiler vi ofte.

Det er jo også en mye mykere bevegelse med seil oppe.

Vi har tidligere gått over Skagerak og opp svenskekysten i stor plastbåt - det rullet kraftig og var ubehagelig.

Vi  kjøpte seilbåt i voksen alder etter over 20 år med motorbåt så jeg bruker det som passer oss best .

En motor tåler krengning av seil opp til skrogfart. Som mange andre motorseiler vi når det er litt vind, men for lite til å seile. Bedre bevegelse ombord. LAvere støy fra motoren, da den går lettere. Stort sett bare å skru av motoren når farten passerer fart for motor alene.  Bruker ikke seil for å få mer fart enn motoren gir. Sa seiler jeg heller. 

Motor og seil kan godt avlaste hverandre, om vinden er for svak til å seile. Da genererer den ekstra fremdriften litt mer vind til seilene, såfremt du ikke seiler i medvind. Vi bruker å ha oppe storseilet og kanskje genoaen, og sette motoren på ca 1500 rpm om det går litt sakte (under 4 knop).

En seilbåt uten (stor)seil ruller veldig om det er en del sjø, så det er kjekt å ha oppe selv om du bare går for motor, om det er noen meter bølger.

På hard kryss og motsjø, kan det også være greit med motor for å ikke stanse helt opp når du får en stor bølge rett i baugen.

Vår motor tåler 30 graders krenging, men dét skjer sjelden.

Det fine med seilbåt, er at man har både seil og motor, så man kan bruke dem separat eller sammen. Så kan seilpuritanere og motorbåtfolk bli så hissige de bare vil av å se en seilbåt som går for motor ? 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Guest Avmønstret#
pacuare skrev for 2 timer siden:

Bruker ikke seil for å få mer fart enn motoren gir. Sa seiler jeg heller. 

Men jeg innbiller meg at jeg får 1-2 knop ekstra med samme turtall på motoren om jeg har seila oppe i vindstille, eller nær vindstille. 

Legger vekt på "innbiller", men tror det altså. Dvs at jeg kan slippe ned turtallet litt på motoren og holde vanlig marsjfart hvis jeg har seilene oppe også i vindstille. Det er vel en logikk i at relativ vind fra farten gir litt fremdrift når en har seilene oppe...?

Og da har jeg forsåvidt seilene oppe for å få mer fart enn hva motoren gir ? 

På speiderseilaser i motvind har vi ofte et mål som skal rekkes før kvelden, og de gamle speiderskøytene er ikke akkurat noen skarpseilere.

Vi bruker da motor både for å komme opp mot skrogfart og for å kunne stå høyere i vinden hvis ikke vinden alene bringer oss dit vi vil.

Spesielt i grov sjø er det godt å ha seilene som stabilisatorer.

Mons

Guest Avmønstret#
Olevine skrev 4 minutter siden:

Angående spørsmålet fra Shipahoy, så bør kanskje en del oppdatere seg på sjøveisreglene.

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Joda, men som AlfArie nevner så er det ikke tradisjon for det på sør- Østlandet i hvertfall. Men rett skal være rett ?

Pinkvin skrev Just now:

Joda, men som AlfArie nevner så er det ikke tradisjon for det på sør- Østlandet i hvertfall. Men rett skal være rett ?

Jeg har aldri oppfattet at det er tradisjoner som skal være retningsgivende for om lover, regler og forskrifter skal følges. Men hvis det er slik, må vi jo bare innrette oss etter det. Som motorbåtfører er det ofte litt problematisk å vite hvem som har vikeplikt når det kan se ut som om seilbåten går for motor i tillegg til seilene.  Nå har dette ikke vært noe stort problem for meg, men jeg mener nå at vi alle bør tilstrebe å følge reglene. De er jo laget for å gjøre seilasen tryggere og bedre for alle sjøfarende.

Den vikeplikten eller ikke er nesten like vanskelig som å vite hva som er nyttetrafikk.

Hender motoren putrer på tomgang (utkoblet) under seilas for å varme vann og fylle strøm i strømbeholderene.

Stakkars motorbåt som skal vurdere om seilbåten med eksos ut av røret står i gir før han benytter seg av vikeplikten ;-)

Mons

Guest Avmønstret#

Ja det er nok ikke så enkelt å vite. Men om kula ikke er der så er det vel pr. def en seilbåt da må en vel tro. 

Og det blir litt rart å ha perspektivet "Som motorbåtfører", stort sett er jo seilbåter motorbåter i dag så vi alle er vel motorbåtførere som kan møte seilbåter med/uten eksos og med/uten dagsignal. Problemstillingen er lik for oss alle. 

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 1 minutt siden:

Derav kjeglen..... 

Men kanskje bedre å bare late som man seiler uten motor, slik at man da kan hevde at man hadde rett til å kjøre først? Hvis ikke må man jo ta hensyn ?

Øh, det var vel en rar tolkning. En kan jo ha motor på tomgang mens en seiler av mange grunner, være seg for å lade, få varme, ha motoren i beredskap osv. Og om kjegla ikke er der så seiler den vel da? 

Ville ikke tolket det på noen annen måte om jeg gikk for motor og møtte en seilbåt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...