Jump to content

Seil og motor samtidig?

Dr.blind

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Maika skrev 5 minutter siden:

Gjetter på at det ikke er mange seilbåtførere i Norge som kjenner til den regelen, og enda færre som har en slik kjegle. Når jeg er motorbåtfører viker jeg for alle med seil i stedet for å speide etter en sort liten dings foran masten og evt kjølevann ut av eksosutløpet. 

Jo men det kan potensielt gi trøbbel om den andre motorbåten (med seil oppe) forholder seg til deg som om den er motorbåt. To som viker der en skal vike kan bli veldig feil. 

Så da må man vel helst unnvike båten med seil oppe så mye at en ikke kommer i en vikesituasjon. 

--

Samtidig, rent praktisk, så bør en vite at en båt med seilene oppe, og kjegla oppe, dvs motoren i gear, faktisk kan ha begrenset manøvreringsdyktighet ifht en "ren" motorbåt. Feks så kan en se for seg at en seilbåt starter motoren for å ta en ku- vending for å slippe å jibbe i mye vind, eller komme gjennom vindøyet når en slår osv. Så om det ikke er veldig lite vind så vil jeg si at det kan være lurt å unnvike en motorseiler så mye at en ikke kommer i en vikesituasjon. 

Men under vanlige forhold er jo ikke dette noe stort problem vil jeg tro. 

Har vært den ansvarlige båtfører i ca. 45 år overnevnte farvann, irriterer meg mindre og mindre over seilere som bruker motor i forbindelse med fremdrift eller manøvrering  uten dagsignal. Tar bare høyde for å legge kursen bak en seilbåt som har seil oppe.

Kun i trange farvann/sund er det litt irriterende at seiler bruker seil og motor uten dagsignal. Har null peiling på seiling og skjønner ikke når del vender (slår). 

Nå kommer det som hisser opp noen. Det jeg slår meg til ro med er:  De har et stort ego eller ser på oss som kun har motor som miljøsvin, derfor bør dere vike for "meg".

Burde de som har "mulighet" til å utferdige gebyr for ikke korrekt signalføring prioritere dette, det tror jeg ikke kommer til å skje, umulig

bevisføring.

Guest Avmønstret#
AlfArie skrev for 6 timer siden:

H Har null peiling på seiling og skjønner ikke når del vender (slår). 

45 år på sjøen uten å skjønne når en seilbåt må slå, det er nesten ikke så en kan tro. Tar 5-10 minutter vha google å finne en illustrasjon og lære seg.  

Bør en ikke lære seg et minimum for skjønne hvordan andre båter ferdes på sjøen for å kunne ferdes trygt? 

https://goo.gl/images/W5GKV3

https://goo.gl/images/DmxwFM

https://goo.gl/images/xmd1Jg

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#
AlfArie skrev for 10 timer siden:

Nå kommer det som hisser opp noen. Det jeg slår meg til ro med er:  De har et stort ego eller ser på oss som kun har motor som miljøsvin, derfor bør dere vike for "meg".

Hehe, dagens ? Motorseiling som skjult miljøkamp. 

Dessverre så er det sånn at det en tror andre tenker om en selv kun forteller en ting, hva en tenker om seg selv. Høy selvbevissthet som miljøsvin er kanskje greit, selverkjennelse er jo som kjent første steget, men ikke la det styre reglene for når en skal vike på sjøen da ?

Det er da stort sett plass til alle. De siste 2 dagene har jag seilt ca 130 NM, ingen motorbåter har hatt behov for å vike. Med litt smidighet går det meste bra. Har ikke kon ombord, og ser ikke nytten av den.  

I trange sund er det forresten en stooooor fordel hvis seilbåtene starter motoren som hjelpefremdrift. Blir rett og slett mindre i veien, gå litt med delvis blafrende seil der det er trangeste betyr mye. Prøver så langt det går i ikke skape situasjoner der andre må vike. Men når det skjer er det stor forskjell på hvor erfarene motorbåtførerne er . Noen ser situasjonen i god tid, viker noen små grader og ingen situasjon oppstår. De uerfarne blir overrasket og må gjøre større kursendringen. 

Null peiling i mitt siste innlegg ser jeg at blir brukt for alt det er vært.  Min erfaring med seiling, er barndommen  i en A-jolle og ungdommen på et seilbrett. ( Alpha Competition,  har seilbrettet liggende, har ikke brukt det siden midten av 80 åra, trenger noen deler kan de få det.)

Forstår såpass at slipper de opp for vann må de legge om kursen. Men når de slipper opp for vind innunder land, er ikke alltid like lett å se, syntes jeg.

Som også nevnt i innlegget, legger jeg kursen bak seilbåter med seil oppe og prøver ikke å "presse" meg foran, med resultat hekkbølge som irriterer. 

Kommer akkurat fra en seiltur på 55 nautiske mil der ca. halvparten var for seil. Har motorseiler som ikke kan krysse uten hjelp av motor, klarer ikke holde den opp mot vinden. Litt motorkraft er alt som skal til for å få nok vann rundt roret til at den legger seg pent opp. Denne turen klarte jeg til og med og rulle ut forseilet helt alene mens kona tok noen timer på sitt grønne øre.

Det skal ikke være mye bølger før fordelen av å ha seilet oppe er verdt det. Denne båten seiler bedre med både motor og seil, jeg får fart fra begge. På forrige båten vi hadde var det ikke noe poeng i å ha motoren i gang dersom vi seilte. Fikk hverken bedre fart eller styring med motor i gang dersom vi heiste seil. Der var seil alltid fornuftig dersom det var mulig. Den var også lett å seile single handed og det savner jeg.

Jeg tror det kommer litt an på hvilken båt du har om det er fornuftig eller ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...