_Bliss_ Startet 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2018 hei! jeg har noen utfordringer med luft i styringen. I tillegg til innvendig styreposisjon er det en på akterdekk samt på fly. Det er også autopilot. Det er en ventil/ hendel for valg mellom styring fra øvre eller nedre posisjon. Har opplevd at det har lekket hydraulikk olje ut ved aksling i innvendig styreposisjon og ved pumpe for autopilot. Jeg har en misstanke om at lekkasjen er pga for mye olje/ manglende luftenippel. Så vidt jeg har kommet frem til skulle det vært luftenippel ved rattpumpe på fly, her er det skrudd inne en bolt i slangen fra luftenippel. I går skrudde jeg ut denne, hadde heldigvis solbriller på for det ble en god dusj? Før jeg konstaterer at rattpumpe evt må skiftes vil jeg luft og etterfylle systemet. Skal se næremere på hvordan det er lagt opp idag, ventilen som stenger mellom øvre og nedre posisjon forvirrer meg litt. Er det noen som har erfaring med tilsvarende? båten er forøvrig Viksund 270 fly Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 På de variantene av hydraulisk styring som er vanligst i fritidsbåter tjener den høyest beliggende rattpumpen som oljereservoar for resten av systemet. Da er det påfyllingskrue med lufting på denne pumpen for å unngå trykkoppbygging når oljen utvider seg i varmt vær. Men det finnes andre løsninger enn dette. For eksempel kan det være et seperat oljereservoar som er plassert høyere enn øverste rattpumpe. Jeg synes også å huske at det på på dette forumet er beskrevet anlegg som er trykksatt. I begge disse tilfellene vil det være riktig med tett påfyllingskrue på øverste rattpumpe. Så spørsmålet er hvilket system du egentlig har. Er det noe fabrikat/typebetegnelser på rattpumper eller styresylinder? Kanskje du har bilder. Er det noen andre komponenter i systemet enn rattpumper, autipilot og styresylinder? Hva er funksjonen til ventilen du beskriver? Bestemmer denne hvilken av styringene som kan påvirke roret eller hva? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
_Bliss_ Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 De tre rattpumpene er sleipner.pumpe for autopilot er autohelm. Styresylinder er jeg usikker på, sannsynligvis sleipner. Utover dette er det ikke flere komponenter som jeg kjenner til. Det ser ut som at det er noen som har tette luftingen på fly uten å tenke på konsekvens. Ang ventil er jeg litt usikker, må sjekke litt nærmere idag. Jeg tror muligens at det kan være for å hindre tilbakeslag. Pumpene er nok fra byggeår 93/94. Kanskje de er uten tilbakeslagsventil? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Da kan det høres ut som om du skal ha lufting på øverste rattpumpe. Prøv å rotere på alle rattene (ett av gangen) med ventilen åpen for å se om roret beveger seg uten at de andre rattene roterer. Du kan også undersøke hvilken slange ventilen stenger, om det er en av/begge styreslangene eller utligningsslangen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Snartbåt? skrev for 2 timer siden: Jeg har en misstanke om at lekkasjen er pga for mye olje/ manglende luftenippel. Så vidt jeg har kommet frem til skulle det vært luftenippel ved rattpumpe på fly, her er det skrudd inne en bolt i slangen fra luftenippel. I går skrudde jeg ut denne, hadde heldigvis solbriller på for det ble en god dusj? Før jeg konstaterer at rattpumpe evt må skiftes vil jeg luft og etterfylle systemet. Skal se næremere på hvordan det er lagt opp idag, ventilen som stenger mellom øvre og nedre posisjon forvirrer meg litt. Det høres ut som bra trykk og det er feil. må ha lufting på toppen. Hadde det hvert ventil i alle rør mellom øvre og nedre posisjon så kan en stenge av hvis øvre går i stykker. Jeg har strekt et 6mm plastrør fra styresylindren og opp til øverste rattpumpe. Kopler plastrøret til ene enden av styresylindre andre enden trer jeg inn i luftehullet på øvre rattpumpe, så er det bare og pumpe i vei til all luft er ute, og så kople om til andre enden av styresylindre og lufte den siden. Må bare passe på og etterfylle øvre så den ikke suger luft. Så plugger jeg plastrøret oppe og demonterer og plugger plastrøret nede. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
_Bliss_ Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Takker for alle svar så langt? Ble desverre ikke tid til å dra ut i båten igår, satser på en økt i helgen. God feiring alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Var i båten å så litt på styringen igår. Først å fremst fant jeg ut at denne "ventilen" som stenger mellom øvre og nedre styreposisjon ikke har noe med styringen å gjøre? litt feil info/ fra tidligere eier. Det er kun for blokkering av gass/gearwire fra fly. Jeg har foreløpig ikke prøvd metoden som du beskriver over Roger Jo. Jeg har kun prøvd å betjene alle styreposisjonene samt pumpe for autopilot for å se om det kommer luft ut.har koblet en plasslange til nippelen på fly. Nivået på pumpen ligger ca over "mekanikken".endret seg ikke etter mye ratting. Styringen virker ok, men den er hakkete/ stridig ved langsom ratting. Må jeg evt fylle mer på pumpa på fly når jeg lufter, hva er evt riktig nivå? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Avhengig av hvordan utligningslangen (ofte en tynn plastslange) går mellom pumpene kan det hende at de to nedre pumpene ikke tømmes for luft. Dette kan sjekkes ved å åpne den tette påfyllingsskruen på disse pumpene. Da skal pumpene være så godt som fulle av olje. Er de ikke det er det bare å vente litt så siger oljen ned fra øverste pumpe. Lurt å ha noe å tørke med for hånden når man gjør dette. Når du har fått ut luften fra systemet skal øverste pumpe være nesten full. Om nivået står en til to cm under påfyllingen så gjør ikke dette noe. Oljen utvider seg med varme slik at nivået helst bør kontrolleres på en varm dag. I og med at du har tre rattpumper vil virkningen av varmen bli større enn for systemer med en eller to pumper. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.