Jump to content

Hvilken kontrollboks skal jeg velge og hvilke kabler må jeg ha

AndersDale

Recommended Posts

Jeg  tenkte å kjøpe meg en kontrollboks (eller gasshendel som jeg kaller det) til min 14 fot silver viking båt. Motoren er en yamaha 25hk fra 80 tallet en gang.

Jeg er helt grønn på dette og lurer på om jeg kan kjøpe en hvilken som helst kontrollboks eller om det må være yamaha sin kontrollboks.

Tenker kun på gass og gir, ikke noe sånn elektrisk start eller noe. Noen som han peiling på hva jeg skal velge? Hvilke type kabler må jeg ha fra kontrollboksen og bak på motoren?

På forhånd takk

du kan feks kjøpe uoriginal boks+kabler fra feks Maritim , bestmarin osv 
https://www.maritim.no/kontrollbokser?size=24

Vær obs på at yamaha har 2 varianter av bokser , de som trekker i wiren når du gir gass , og de som skyver.  Usikker på hva din motor skal ha men vil tippe trekk.   Går normalt an å bygge om men mye lettere å få riktig med en gang 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jørn skrev On 17.5.2018 at 16.32:

@AndersDale Av ren nysgjerrighet: Den båten er ikke lakket bers /hvit opp til fenderlista vell? Jeg solgte en gang en Silver Viktig 14 med Yamaha 25 fra 82 til en fra det jeg mener var Balestrand.

Jo det stemmer det. Den har svart bunnstoff og er ellers kvit både utapå og inni. Kjøpte den av en "nabo" i fjor høst og har brukt vinteren på å stelle litt med den.

Jeg har sett litt på youtube og der fikk jeg et tips om å måle hvor langt det er fra der kontrollboksen skal stå og bak til motoren. Jeg har målt litt sånn ca på båten min og kommet frem til at fra der kontrollboksen skal stå og bak til motoren og litt "ut på" motoren til festepunktene er det ca 2,8m. Er det slik å forstå at siden jeg har en yamahamotor så skal jeg gå får c2 kabler? Er det noen som kunne satt inn en link til meg med hva dere ville bestilt selv. Kjenner jeg er så grønn på dette at jeg er flau. Ønsker å bruke så lite penger (selvsagt) som mulig på det, men det må fremdeles være en slik kontrollboks som er slik at jeg får satt den både i gir framover og bakover, og i nøytral. Setter pris på alle som svarer ? PS legger ved bilder av innfestingen til kablene på motoren om det er til hjelp

20180519_161121.jpg

20180519_161128.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...