Jump to content

Rense dieseltank i Comfortina 32

Steihy

Recommended Posts

Vær hilset, alle på Båtplassen.

Har lest her en stund, men ikke postet før nå. 

Jeg kjøpte min '82 Comfortina 32 i oktober. Motoren er en VP D120F installert i 2009, med ca 470 timer. Den virker godt vedlikeholdt. Dieseltanken derimot, har antagelig ikke vært renset noengang, og nå har jeg hatt to stopp. Krever kompressor for å blåse opp dieseltilførselen baklengs.

Problemet er at tanken er umulig å komme til, den er antagelig montert før innerlineren. Det er bare få centimeters klaring over toppen, og det er ikke tegn til luker eller åpninger utenom påfyllingsrøret - som for øvrig går i 90° bend.

Har noen erfaring, eller råd for rengjøring?

Stein

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg hadde en 84 Comfortina 32. Der fikk jeg ut tanken. Mener den var skrudd fast i innerlineren to steder, samt at det var et slags gummimateriale mellom tank og skrog - slik at den satt kilt fast. Var bare å trekke kraftig nok bakover., så løsnet den. Når den var løs gjaldt det å få rotert den i riktig posisjon, slik at den gikk opp gjennom hullet. Det var en utfordring, men det gikk akkurat.

Når jeg skulle ha den tilbake slet jeg voldsomt, da jeg ikke fant riktig retning/rotasjon for å få den ned i hullet igjen. Tror altså det er litt ulogisk.

Min hadde et 1cm tykt lag med "dieseldyr" i bunn, så glad jeg tok den ut. I ettertid angret jeg på at jeg ikke monterte en rengjøringsluke i akterkant av tanken når jeg først hadde den ute. Da hadde de vært svært lett å rengjøre tanken senere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...