Lenasmartin20 Startet 16.Mai.2018 Del på Facebook Startet 16.Mai.2018 Hei båtfolk! Har hatt ny båt et par sessonger som har baugthruster, har egentlig aldrig tenkt over det, men når jeg demonterte noen plater, fikk jeg se det var en slange og en tank med bittelitt olje i bunn som må gå ned til thrusteren. Hvilken type olje kan jeg fylle på her? oljen ser lysebrun ut! Har googlet litt og ser folk skriver både girolje, hydraulikkolje og automatgirolje. Så ble litt usikker, derfor satser jeg på gode tilbakemeldinger herfra! Skal tanken være hellt full, ser ingen min eller maks merking. På bryteren står det sleipner, då går ut ifra at det er det det er! Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Hei. Ikke at jeg kan hjelpe men det må jo være en fordel å oppgi merke/type om du forventer et godt svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Det er passelig om beholderen er halvfull. Men det er viktig å følge med på nivået innimellom, synker det kan det tyde på en lekkasje i girhuset. Om oljenivået synker lavere enn vann-nivået utenfor båten kan det komme vann inn i girhuset, og da har det ikke mye restlevetid. På vår Sleipner baugpropell er det oppgitt at det skal brukes girolje EP90. Om dette gjelder for deg også må du nesten sjekke i instruksjonsboken din. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sigurd Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Bruk billig Biltema olje for påhenger undervanshus. Ingen «rocket sience» nedi der. Følg med på forbruket, og lekker det mye så kjør på med tykkere olje av ett eller annet slag for å overleve sommeren og skift tetninger etter opptak. Så lenge du har godt med olje på flaska har du overtrykk og får ikke vann inn. Ikke noe å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Autofil skrev 22 minutter siden: Hei. Ikke at jeg kan hjelpe men det må jo være en fordel å oppgi merke/type om du forventer et godt svar ? Som oppgitt står det sleipner på brytern, det er alt jeg vet, har ingen intruksjonsbok/papirer... Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 16.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Brigg skrev 21 minutter siden: Det er passelig om beholderen er halvfull. Men det er viktig å følge med på nivået innimellom, synker det kan det tyde på en lekkasje i girhuset. Om oljenivået synker lavere enn vann-nivået utenfor båten kan det komme vann inn i girhuset, og da har det ikke mye restlevetid. På vår Sleipner baugpropell er det oppgitt at det skal brukes girolje EP90. Om dette gjelder for deg også må du nesten sjekke i instruksjonsboken din. Har en liter GULF 80W-90 som jeg bruker på girhuset på min Suzuki, kan den brukes tro? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai.2018 Del på Facebook Svart 16.Mai.2018 Jeg bruker denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-2000022017/ Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ebonita Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) EP-olja ('extreme pressure') går säkert bra. Som en kuriositet så kan jag berätta att jag upptäckte olja på vattnet runt min MaxPower akter-truster på sommaren för några år sedan. Oljebehållaren blev tom. Jag har en ny permanentsmord undervattensväxel i reserv och eftersom jag förutsåg att jobbet skulle bli besvärligt pga mycket trång montering, plus kostnader för lyft och att vi ville använda båten, så lät jag växeln sitta resten av sommaren och jag använde den som vanligt trots att den alltså uppenbarligen gick med vatten istället för olja. Men den fungerade som vanligt. Efter upptagning visde det sig att det skulle bli ett stort jobb att byta undervattensväxeln så jag valde att under vintern byta tätningsringar och lager i /den vattenfyllda/ växeln och fylla ny olja. Det gick bra och thrustern fungerar fortfarande ua. Sens moral: det gick bra med vatten i växeln..... Redigert 17.Mai.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.