Jump to content

Kalesje misfarget av Biltema kalesjerens

ahgiddda

Recommended Posts

Da tok tålmodigheten overhånd og jeg tenkte bruke noe kraftig skyts mot noen stygge flekker på kalesjen (med vårløk i, av alle ting). 

Brukte Biltema kalesjerens, blandet litt på gefühlen med svamp og lot det ligge. Ble distrahert og lot det ligge på for lenge, og voila... 

Har forsøkt å skrubbe det vekk med svamp og skylt med rikelig vann, men misfargingen er der. Noen forslag? Fristende å gjøre samme tabben over hele bare så det ser likt ut!!

IMG_20180516_221547.jpg.9adc2c2faec264c9b7c07233a73a3b99.jpg

15265019842493166216567602061653.jpg

15265020020225506184979793288446.jpg

Guest Avmønstret#

Basisk. Ser det er noe sodiumgreier der. Så da har du bleket kalesjen din. Er vel ikke så mye å gjøre med det egentlig.... Det er da ikke "flekker" per def. 

--

Stort sett inneholder rensegreier for div tekstiler basiske greier som bleker, men også ofte klor hvis det er snakk om å fjerne jordslag/grønske osv. 

--

I husholdningsverden så vil en komme langt med salmiakk som er basisk. Og grønnsåpe som er like basisk, eller mer, enn salmiakk. Skal en virkelig ha det basisk så er kaustiksoda/lut tingen, men da snakker en om hissige greier, men kan jo blandes som en selv vil. Tror plumbovarianter stort sett er kaustikk soda. 

Cillit bang sitt pulver for flekkfjerning har jeg god erfaring med når jeg skulle vaske en gørrskitten gummibåt. 

--

Det finnes dessverre ikke noen vidunderkurer, stort sett er virkestoffene i div ferdigblanda mirakelmiddel til blodpris de samme en finner billig i hylla for vaskemidler i dagligvaren. 

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

Basisk. Ser det er noe sodiumgreier der. Så da har du bleket kalesjen din. Er vel ikke så mye å gjøre med det egentlig.... Det er da ikke "flekker" per def. 

Takk for svar, men den er ikke bleket tror jeg? "Flekkene" er mørkere. De øvrige forslagene dine var mer alternativer til hvordan jeg *burde* gjort det? 

Jeg funderer på om jeg bare skal "bleke" hele skiten så blir i alle fall "flekkene" borte.

Pinkvin skrev 55 minutter siden:

Har kalesjen din blitt blass sånn at du nå er tilbake til noe mer opprinnelig farge der du hadde på "guffa"? Skjønner ikke hvordan den har blitt mørkere på flekkene, evt om det er et kombinert stoff med impregnering eller noe? 

Jeg er usikker, da jeg nettopp har kjøpt båten brukt. Kalesjestoffet virker likt alt annet jeg har sett, men kanskje noe stivere. Det er kun ett lag etter hva jeg kan se. 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Se om du kan brette opp noen sømmer og finne originalfargen. Tipper du har etsa vekk det ytterste solbleika laget eller noe. 

Kanskje rense hele ja, og så impregnere... men sjansen for at den forblir flekkete er vel i grunnen stor vil jeg tro. 

Takk, det høres ut som en god idé det! Nå blir det feiring i morgen, men da har jeg noe å finne på i pinsen.

Jeg har brukt biltemas kalesjerens en rekke ganger på ulike kalesjer. Ikke spesielt kraftige saker, men kan evt reagere ( felle ut ) avhengig av hva forrige eier har brukt. Jeg har best erfaring med å fukte hele kalesjen ( i skyggen ) før du påfører rens. Børst, og skyll med en gang dersom det ikke er jordslag. Tørk og impregner.

Største feilen man gjør er å påføre rens på tørr kalesje og evt bare på deler av den... Men det ordner seg som regel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...