Jump to content

Marex Suncruiser 290 med Kad44, normal toppfart?

Torkil

Recommended Posts

Hei. Har en Marex Suncruiser 290.  29 fot 3400 kg. Med Kad 44 motor med 248 hk 6 sylindre fra 1998. Skroget ble sandblåst i år og 4 lag med epoxy lagt på. Max hastighet jeg klarer med minimal last er ca 27 knop i følge gps. Tror at jeg burde ha nådd 30 knop. Og det går mye diesel på marsfart 22 knop med 3500 omdreininger. Har lest meg til at 3200 gir snillere forbruk av drivstoff, men da ligger jeg på ca 20 knop og så vidt plan. Forsøker å tilte drevet riktig og balansere med flaps.  Burde ikke denne båten gå fortere og hvordan holde forbruk av drivstoff nede? Noe jeg kan gjøre for å øke maxfart og/eller redusere forbruk av diesel? På forhånd, takk. 

Har prøvekjørt en 290 med samme motor og den hadde ingen problem med å marsje i 22 knop. La ikke merke til turtall da, men den makset på rundt 30.

Nå kjører vi 300 med D4, 300 hk og marsjer på 21-22 knop med ca 2600-2700 rpm på motor. Veldig behagelig og makser på 32-34 litt avhengig av last og vind/bølger.

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...