Askeladden c65 Startet 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2018 Hei. Jeg skal til Larvik neste helg og jeg vurderer å ta sjøveien i fra Drøbak. Er det noen som har reist/seilet denne distansen tidligere, og som har noen erfaringer å dele? Det jeg lurer på er hva er distansen, ca hvor lang tid tar det, og er det mye sjø eller andre risikomomenter jeg bør ta hensyn til. Jeg tok båtførerprøven i 2017 og jeg kjørte litt rundt i Drøbaksundet så jeg er relativt fersk...Lengste turen jeg hadde var i fra Sandvika til Filtvet. Jeg har en ny Askeladden C65 - 21 fot med 250 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Bruk gulesider og velg sjøkart så kan du måle distanser. Når du vet hvor mange nautiske det er så vet du at 10 knop er 10nm i timen, og resten regner du fint ut selv. -- Fin tur i fint vær om en går godt ut så en slipper de verste områdene for strøm og strømsjø. Da blir også navigasjonen enkel. Om en går nært land er det en tur med relativt krevende navigasjon og relativ stor sjanse for strømsjø og humpete tur. Bør nok gå tidlig på dagen så en unngår solgangsbris. -- Jeg vil si knallfin tur hvis sjøen ligger noe nær flat og du velger en rute litt ut så du slipper å navigere så veldig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 La oss si at det er pluss-minus 50 nm. Om du går i 50 knop så bruker du en time. Går du i 25 så bruker du to, går du i 12,5 knop så bruker du fire. Og går du i 100 knop så bruker du 30 minutter ? Du vil få anbefalinger fra motorbåtfolk å gå ei rute som snorkler seg langs land. Den ruta er bra hvis du vil bruke god tid og få sett mye av skjærgården, som er veldig fin på det strekket. Men hvis du må gå der pga bølger og vind tidlig på turen vil du uansett ikke komme deg til Larvik uten veldig dårlig komfort, så da hadde jeg utsatt turen. Mao, er været bra nok for turen så kan du peise på utaskjærs, eller gå innaskjærs for turen sin skyld og bruke lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
caines Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 (redigert) Hei. Jeg er ny på forumet og må vel forsøke å bidra med mitt "vell av kunnskap" :) Gratulerer med båtførerprøven og med fin båt! Se her for planlegging av rute. Den benytter jeg om jeg ikke sitter ved kartplotteren og bare "drømmer" og planlegger: http://webapp.navionics.com/#boating@6&key=w{|hJe_i~%40 Den viser at det er ca 50 nm å gå. Du kan legge inn farten på din båt (hvilken cruise fart du beregner for turen) og da vil du få opp tiden ferdig beregnet. Som tommelfingerregel går du antall nautisk mil pr time som båten går i knop (ikke bare tommelfingerregel men også absolutt regel for de forholdene er alltid konstante). 20 knop gir deg 20 nm pr time og 2,5 timer på en 50 nm lang tur. Jeg som planlegger med 5 knop må belage meg på 10 timer på samme turen. Har gått flere ganger fra Drøbak til Moss / Fredrikstad / Strømstad og det er en fin lei å gå i. Den er litt trang i Drøbaksundet og se opp for ferger og nyttetransport og vik tidlig og tydelig for de slik at de ser hvilken intensjon du har. Ellers er det jo relativt urent farvann fra vrengen og ned mot sandefjordsfjorden, for en sikrere (navigasjonsmessig) seilas, velg yttersiden i oslofjorden. Det er ca 5-8 nm lengre å gå men har du litt fart på båten gjør det ikke store forskjellen for dagen. Redigert 17.Mai.2018 av caines (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Jeg vil legge til at hvis det blåser opp fra de riktige vindretningene, så bør du være oppmerksom på at strekningen mellom Larviksfjorden og Tønsberg tønne - Tjøme tidvis kan være så frisk at du ikke får lagt utpå med den båten du har. Du bør derfor tenke på om du har tidsbegrensninger for turen som gjør at du ikke kan tåle å bli liggende et par dager på været. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 Vi gikk fra Son til Larvik (Viksfjord) i fjor sommer i vår Yamarin 76. Da via Tønsberg for turens skyld og lunch på brygga, så det ble en del lenger enn korteste strekk utaskjærs. Vi hadde bra vær nedover og strålende vær hjemover dagen etter. Ikke store båten vi har heller, men det var problemfritt, selv med to små matroser ombord. Til dels ganske urent farvann som det ble nevnt her, men med gode kart og plotter er det null problem. Flott tur, med mye fin skjærgård på veien. Litt humpete fra ca Tønsberg Tønne til vi var ved innseilingen ved Ølbergholmen (Sør i Ommane for oss lokalkjente), men ikke værre enn at det gikk greit å holde 20-25 knop. Får du de rette (les gale) forholdene er dette en slitsom lei å gå med såpass liten båt. Men som nevnt over vil det nok være slitsomt lenger ute også. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden c65 Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Tusen takk for mange fine Innspill. Da virker dette som en overkommelig seilas om været er fint og man reiser tidlig slik at man unngår solgangsbris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.