ne.andersson Startet 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2018 Hei, håper alle har hatt en fin 17 mai ? Jeg tenkte egentlig at jeg lært kjenne alle deler i båten og drivlinjen men finner støtt og stadig på ting jeg aldri vært bort i tidligere. Skiftet for noen dager siden olje i backslaget og kom da på at jeg må jo også smøre akslingen (noe jeg ikke gjort siden jeg kjøpte båten ?) har sikkert kjørt 50 timer uten å gjøre noe som helst. Var i båten i ettermiddag og tok dette bildet og lurer nå på om det er noen som vet hva slags smøringssystem dette er og hvordan opererer jeg det? Hva gjør man og hvor ofte? Bildet viser akslingen rett før den går ned igjennom skroget og videre til propelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 grease smøring, bare pass på og ikke klem inn for mye grease, da ryker talgpakningene og du fyller akslrør med grease, ikke bra hvis det tyter ut ved cutlesslager, da for ikke dette lageret smøring og kjøling fra sjøvannet, normalt skal det komme et drypp eller 2 med vann pr min fra pakkboks, sånn som det kan ses på bildet her er det presset inn for mye grease, og bruk gjerne vannfast grease Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 det er det siste i innlegget du skal forholde deg til en omdreining på greasekopp hver 25 time Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2018 (redigert) Andor skrev 2 minutter siden: det er det siste i innlegget du skal forholde deg til en omdreining på greasekopp hver 25 time, jeg pleier og skru en omdreining hver 25-30 time gange, og så skrur jeg en 1/4 omdreining tilbake, dette pga at det blir litt plass når greasen utvider seg litt ved bruk pga litt varme Redigert 17.Mai.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 OK jeg forstår ? så jeg burde skrue en omdreining på den en gang ca hver 25 time. Sorry men nå kommer det en veldig masse dumme spørsmål. Hvordan vet man at det faktisk er noe grease nede i koppen? Kan man ta av lokket og sjekke? Hvordan skal det føles når man drar åt toppen på koppen? Skal det bli tight? Hvordan fyller man på grease i koppen? Er det noe jeg får gjort med at det er for mye grease presset igjennom nå som båten allerede er på vannet eller må jeg bare vente til den kommer på land til høsten? Hvordan sjekker jeg om den ikke får kjøling fra sjøvannet som du skriver? Kan man kjenne noe sted for å se om det blir varmt? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 ne.andersson skrev 1 time siden: Hvordan vet man at det faktisk er noe grease nede i koppen? Kan man ta av lokket og sjekke? Ja, det må man for og etterfylle grease. Men ser at din har påmontert en smørenippel. Renslig i bruk den nippelen om man har fettpresse, men dårlig kontroll med hvor mye fett man presser inn. Bruker man skrulokket til og presse med kjenner man motstanden bedre når det presses for mye. Bruken er enkel. Mest mulig vann i hylsa, men uten at det lekker inn i båten. Greasen har bare til formål og tette. Ser ingen grunn til og skrue til om det ikke lekker vann inn. Vannet både smører og kjøler. Siden din ikke er smurt på ei stund kan det hende det renner vann inn når du tar av koppen, men det er jo bare bra for da er ikke hylsa overfylt av grease. Kjenn med neven på hylsa etter en tur. Er den varm så kan det hende du har for mye grease i den, men kjenner ikke til hvor varm ei slik hylse egentlig blir ved normal bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 hegra skrev 24 minutter siden: Ja, det må man for og etterfylle grease. Men ser at din har påmontert en smørenippel. Renslig i bruk den nippelen om man har fettpresse, men dårlig kontroll med hvor mye fett man presser inn. Bruker man skrulokket til og presse med kjenner man motstanden bedre når det presses for mye. Bruken er enkel. Mest mulig vann i hylsa, men uten at det lekker inn i båten. Greasen har bare til formål og tette. Ser ingen grunn til og skrue til om det ikke lekker vann inn. Vannet både smører og kjøler. Siden din ikke er smurt på ei stund kan det hende det renner vann inn når du tar av koppen, men det er jo bare bra for da er ikke hylsa overfylt av grease. Kjenn med neven på hylsa etter en tur. Er den varm så kan det hende du har for mye grease i den, men kjenner ikke til hvor varm ei slik hylse egentlig blir ved normal bruk. OK ok ? så med mindre den lekker så trenger jeg ikke mer grease (den lekker ikke noe særlig, bitte litt kanskje) og så kontrollerer jeg hvor varm den sorte hylsen blir etter neste tur, thats it? (tror jeg skal ta især hele "greia" neste høst for å se hva som er der i men vil helst ikke gjøre noe nå som den står på sjøen) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Greasens formål er å smøre, ikke tette! Det har man tetninger til. Pakkboksen på bildet ser ut til å ha zimmerringer. lekker den, må disse byttes. Jeg strammer min kopp 3-4 ganger I året, og bruker båten daglig. Du gjør faktisk mer skade med for mye smøring enn for lite... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ne.andersson Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 OK - et siste spørsmål, hvordan oppdager jeg at det er for lite smøring? (om nå så er fallet) Er det en velkjent lyd man burde høre etter eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Og vente til høsten som du skriver er for lenge. Åpne lokket nå og se om det er grease i den. Du risikerer at det kan begynne og dryppe ubehagelig mye etter en tur og da har du ingenting som tetter om koppen er tom og greasen ligger hjemme. Selv om du ligger på sjøen fosser det ikke vann inn om du tar av koppen, men skru litt forsiktig opp så merker du fort det. Normalt kommer det ikke noe vann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Som sagt, det er ikke greasen som skal tette..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ne.andersson Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Her var det forskjellige meninger ute og går, er de at det finnes flere typer av tetting som gjør at dere er uenig? Redigert 18.Mai.2018 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Er dere "ekspertene" enig, ut fra et dårlig bilde at det er en pakkboks med talgpakning og ikke en med simmerringer?= Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Det er flere typer tetning, men det har ikke så mye med saken her å gjøre. Men det er en utbredt misoppfatning om at greasen har noe med tetning å gjøre, og det har den ikke. Greasens oppgave er kun å smøre lager og tetninger så de ikke går varme og brenner seg. Om det er simmerringer eller talgpakning her er litt vanskelig å se. Eneste forskjellen med tanke på smøring er at simmerringer tåler enda dårligere overdriven smøring enn talgpakninger... Redigert 18.Mai.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Ekspert er jeg ikke , men hadde to båter tidligere med talgpakning. Synes det ligner mest på talgpakning. Disse med simmerringer har ofte denne oljebeholderen med slange. Klart det er talgpakningen som tetter og må byttes eller ettertrekkes om lekkasjen blir stor. Men tross alt tetter jo greasen litt var nå min erfaring med disse. Grease som kjølemiddel er jo ikke noe særlig selv om det smører godt. Så min oppskrift var en blanding av vann og grease i hylsa med minst mulig grease. I dag har jeg volvo kondom og den er fullstendig uten fett, bare vann. Den får en kvart teskje fett om våren, det er alt, så her er det vannsmøring som gjelder, men det har lite med dette og gjøre. Redigert 18.Mai.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Uansett om noen er eksperter eller ikke så setter jeg pris på all informasjon jeg kan få så takk for hjelpen. ? Det jeg kommer til å gjøre nå er å finne frem noe grease (tror jeg har sett det et sted i båten) skru av lokket for å kontrollerer at det fortsatt finnes noe kvar i koppen. (Burde jeg etterfylle?) Jeg kommer så til å følge med litt på hvor varm den sorte "pakkingen" eller hva det nå er blir etter neste tur for å bedømme om alt er OK. Høre det greit ut? Den drypper som sagt minimalt, kan ikke huske å ha lenset ut den mer enn maks 1 gang i løpet av 1 år og det er noen få dråper i bunn der nå. Redigert 18.Mai.2018 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Høres greit ut. Bare skru den opp og etterfyll med fett om nødvendig, slik at du har litt og ta av om det senere skulle begynne å lekke ubehagelig mye, noe det neppe gjør. Men, ikke skru den hardt til, bare slik at du kjenner ørlite motstand. Poenget er at du blir kjent med dette, og at koppen har litt fett og gi, om det uventet skulle oppstå lekkasje. Og er det litt vann i koppen når du tar den av er det som nevnt bare bra. Andor har jo allerede forklart alt dette i andre innlegg. På den første båten jeg hadde med talgpakning måtte jeg skru relativt ofte for å unngå for mye lekkasje. Der burde jeg nok byttet talgpakning ja, og ikke bare tettet med fett, det skal jeg innrømme. Den andre holdt seg tett bare med noen få omdreininger pr sesong for da var jeg klar over faren med overdreven tiltrekking. Sitér dette innlegget Link to post
Olav Borgen Svart 27.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2020 (redigert) Alle mine båter har hatt akselsmøring med fettboks og talgtetting. Etter hva jeg nettopp har lest og lært, burde nok noen pakninger vært byttet ut, istedet for å fylle på grease og skru til koppen så ofte. Dessverre fant jeg ikke noe svar på mitt problem, som er at smørekoppen sitter så dypt i kjølsvinet at jeg må ligge på dørken, fjerne en plate for å rekke ned og skru den kvarte dreiningen som MÅ gjøres etter flere timers kjøring med relativt høyt turtall, - hver dag. Jeg hadde ei snekke med vribar propell, og til denne var det en stor lettelse da jeg monterte fettpresse med nippel til boksen. Vet noen om det går an å sette på et nytt lokk på gammel fettboks med en ventil som passer til fettpresse? Jeg vet at jeg burde byttet ut hele pakkboksen, men det er uansett like langt ned til boksen, selv om den kanskje ikke trenger å sjekkes like ofte. Med høyere alder (og vekt), samt titan i begge knær, går alt vedlikehold litt tregere enn for ti år siden. Båten er en Biam 660 fra 1986, og blir nok den siste! Noen forslag?? ? Redigert 27.Juli.2020 av Olav Borgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Du bør nok stramme opp talgpakningen litt i stedet for å presse inn fett i hytt og pine slik du gjør nå. Du risikerer bare å fylle opp hele hylsa med grease. Jeg smører kanskje hver tredje måned, og jeg bruker båten daglig. Angående tilkomst så er det ingenting i veien for å flyte smørekoppen til et passende sted og så ha rør eller slange mellom. Jeg ville vært forsiktig med nippel og fettpresse, du kan fort få litt for høyt trykk på den måten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.