Byggeleder Startet 17.Mai.2018 Del på Facebook Startet 17.Mai.2018 Hei har nettopp kjøpt en Albin Nova. Dette er vår første seilbåt, da vi har konvertert fra motorbåt?? Er litt lukt av diesel inne i båten, og jeg ser at det ligger litt vann/diesel nede i kjølen. Jeg har pumpet ut, og tørket rent, men det kommer tilbake. Mulig at det renner ut igjen fra lenepumpe slangen. Er det vanlig at det samler seg litt diesel der? Hvor er det mest sannsynelig at dette kommer fra? Takker for svar? hi Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Det kommer nok fra: Dieseltank(hull/paking e.l), dieselslange, dieselfilter, motoren(lekkasje) e.l Siden dieselen var såpass "rein", vil eg tru det kjeme frå mellom tanken og (før) motoren. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Vestkystseiler Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Det er definitivt ikke vanlig at det samler seg diesel i kjølen. Du har en lekkasje som du må gjøre noe med, ellers blir jo båten nærmest ubeboelig pga lukten. I beste fall er det bare en kobling som må strammes, i verste fall er tanken korrodert og må byttes. Du sier at det "kommer tilbake". Kommer det også tilbake dersom du ikke har brukt motoren siden siste rengjøring? Forøvrig bør du ikke pumpe dieselsølet på havet. Få tak i slike "bleier"/puter som absorberer olje (herunder diesel), men ikke vann. Bruk disse til å suge opp dieselen fra kjølen, og kvitt deg med den på forsvarlig vis. Og så kan du legge en slik bleie i kjølen inntil du får fikset problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Byggeleder Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Ok! Takker for svar. Har som sagt nettopp overtatt båten, og har ikke veldig mye peiling. Godt tips med disse «bleiene» Er det uforsvarlig og bruke båten når den er slik? Motor går og låter helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 kan være dårlig returslange også, så sjekk nøye alle slanger du kommer til på motor, filter og frem til tank, og sjekk også tanken Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) Om det er lang vei til båsjappe for å få tak i dyre diesel/oljebleier så lager du de selv billig og enkelt. Kjøpe billigste bleiene, størst mulig, på dagligvare, pluss damestrømper, den tynne typen. Vreng bleiene og stapp de i strømpa. Knytt i sammen i enden med en hyssing. Ha gjerne en stump hyssing så du kan dra frem "pølsa" når du skal kaste den. -- Ang lekkasjen, vask ut all diesel, steng dieselkrana ved tanken og se om det fortsatt lekker. Hvis ikke så er lekkasjen mest sannsynlig mellom krana og inn mot motor, evt på motor ett sted, da har du ekskludert tanken som kilde. Spør forrige eier om det ble gjort noe før sesongen, feks skiftet dieselfilter. Normalt skal det ikke være veldig vanskelig å finne lekkasjen, bare følg linja til du finner ut hvor det drypper diesel. Men dieselen kryper veldig lett så du må gå mot nærmeste mulige sted, feks en kobling osv. Om du ikke finner noe uten at motoren går så start motoren og gjør det samme, følg linja, du vil uansett ha glede av å kunne litt om dieseltilførselen til motoren etterhvert. Om du er i tvil om det drypper et sted så legg ut papir under og la det ligge en stund, du ser veldig enkelt om det har dryppet diesel på det. -- Om det drypper fra feks dieselfilter så demonterer du og re- monterer samtidig som du sjekker at pakninger osv er der, at de ikke er dobbelt opp, at de ligger riktig osv. Om du må gjøre det så må motoren luftes, men det er en annen historie... Om det er en kobling som lekker så løsne på den, sjekk om det er noe drit eller skader i koblingen og skru den fast igjen, sjekk at den er tett. Lykke til ? Redigert 17.Mai.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 (redigert) 1 hour ago, Pinkvin said: Om det er lang vei til båsjappe for å få tak i dyre diesel/oljebleier så lager du de selv billig og enkelt. Kjøpe billigste bleiene, størst mulig, på dagligvare, pluss damestrømper, den tynne typen. Vreng bleiene og stapp de i strømpa. Knytt i sammen i enden med en hyssing. Ha gjerne en stump hyssing så du kan dra frem "pølsa" når du skal kaste den. ? Blir ikke helt det samme, siden vanlige bleier suger opp vann, mens "dieselbleiene" er designet for ikke å suge opp vann, bare olje. Innmaten i dieselbleiene består av matter som kan kjøpes i løs vekt dersom man har aversjon mot båtbutikkenes priser og vil lage sine egne dieselbleier. Se for eksempel her Redigert 18.Mai.2018 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Byggeleder Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Så bra med nyttig info! Får se hva jeg finner ut i helgen! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Vestkystseiler skrev for 4 timer siden: Blir ikke helt det samme, siden vanlige bleier suger opp vann, mens "dieselbleiene" er designet for ikke å suge opp vann, bare olje. Innmaten i dieselbleiene består av matter som kan kjøpes i løs vekt dersom man har aversjon mot båtbutikkenes priser og vil lage sine egne dieselbleier. Se for eksempel her Har ikke så mye med aversjon å gjøre men tilgjengelighet og funksjon. At bleier er utrolig billig i Norge gjør det enda enklere. Med Perkins ombord så har jeg en viss erfaring ? Hjemmelagede "oljesugepølser" av vanlige bleier suger olje og diesel som juling. Og med feks fire store bleier i en damesokk så får de veldig god kapasitet. Nå hadde vel trådstarter ikke et vannproblem, men om han har det også i kjølen så tipper jeg han vil ha det ut i samme slengen. Hvis en skal suge opp i løpet av natta, og faktisk kommer til å ta de opp dagen etter, så trenger en ikke å kjøre strømpe heller. Da fungerer en pakke bleier og en rull poser. Vreng bleiene og stapp den ned der olje/diesllekkasjen er. Dagen etter bruker du posene som engangshansker: Putter hånda nedi posten, tar opp en og en bleie og vrenger posen rundt og knyter. Men dette kan en kun gjøre over natt/dag da bleiene går i oppløsning og en sitter med en olje/diesel og silicagrøt i kjølen. --- Altså... må jo bare siden det er nevnt. Sjekk maritim sine oljesugematter som koster 229 for to stykk. Og med de så kan du altså suge opp 1,3 liter diesel/olje, til sammen.... Det er vel det samme som ei bleie til 1,50 fra dagligvaren klarer ? https://www.maritim.no/oljesugematte-41x51mm-2pk#.Wv5jTEiFPIU 40 bleier, 36 kroner https://kolonial.no/produkter/17956-rema-1000-lev-vel-bleier-xl-str-6-15-30kg/?gclid=Cj0KCQjw0PTXBRCGARIsAKNYfG3xK08gIyvk5O5ygU-ZqTGrf9gu4hWpWV-9I-7d0xBjJsGMSVcQqJ4aAp8XEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Hulda har alltid en pakke bleier om bord. Kjekt også ved filterbytte. Oljefilteret glipper bestandig nedi der. Sitter kronglete til. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Hei Du har neppe noko bruk for vatn i kjølsvinet, så eg forstår ikkje kvifor nokre meiner at det er så viktig å skilja olja frå vatnet. Få ut alt saman, og bruk det som er enklast å få tak i. Det skadar heller ikkje med ein dose Zalo i kjølsvinet, før du byrjar jobben med å fjerna dieselen. Eg ser ikkje kva mengder det er, men er det større mengder kan du pumpa det meste på kanner, før du startar vaskejobben. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Ask skrev 15 minutter siden: Hei <klippet>eg forstår ikkje kvifor nokre meiner at det er så viktig å skilja olja frå vatnet. Få ut alt saman, og bruk det som er enklast å få tak i. Dette er enkel matte og logikk. Hvis kostnaden for å få opp 1,3 liter er 229,- så har bunnsølet fra båten fått noe nær brennevinsverdi per liter, og da vil en ikke tynne det ut med vann! ? -- Det verste er jo at det er sant. Om de oljesugemattene ikke var så dyre så ville vel ingen bry seg om at de også suger vann. Sånn til vanlig fritidsbåtbruk så vil jeg vel si at det er greit å bli kvitt alt som flyter i kjølen/bunnen av båten. Å kildesortere det som flyter i bunnen av båten virker meningsløst. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Mai.2018 Del på Facebook Svart 18.Mai.2018 Kostnaden på 229,- for 2 slike matter er nok særnorsk. Hos min lokale utstyrpusher - West Marine, som ikke akkurat er kjent for å være billig, koster det 50 kr. for en 5-pakning. På Amazon selges 100-pakninger for ca 40 USD, dvs under 4 kr./stk Å "kildesortere" er ikke meningsløst. Dersom man har 0.5 liter diesel blandet med 10 liter vann nede i kjølen, kan man suge opp dieselen med oljesugematta og pumpe vannet overbord. Man har da bare en liten skvett diesel å kvitte seg med, istedetfor å måtte hanskes med en guffe bestående av 10 liter dieselblandet vann oppsugd i silica gel. Men med de prisene det opereres med for oljesugemater, skjønner jeg godt at dere holder dere til bleier. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Hos Hulda er vann, olje og diesel separert. Jeg har ikke, eksempelvis, vann under motoren. Kun smøreolje når jeg bytter oljefilter. I Sverige går bleia som 'farlig oljebefengt returavfall', i Danmark betraktes bleia som en brennbar ressurs. Sånn er det der. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Hva sier forrige eier til dette . . ? Dersom det ikke er noe som har oppstått plutselig etter eierskiftet (??) må han ha vært klar over at det lekker diesel til bunnen av båten. Og da burde du ha blitt oplyst om det . . . . I min fremskredne alder kan det være litt flaut å kjøpe bleier . . . . Likevel har jeg, som Hulda, en pakke bleier ombord. Veldig nyttig når/hver gang jeg søler olje. Ikke minst den gangen det røk en rørkobling som ga noen liter gearolje under motoren. Ellers er Zalo sikket bra, men jeg sverger til salmiakk som fettløser. Lukter sterkt med en gang, men skummer ikke og fordamper 100% uten å etterlate noen såpehinne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Byggeleder Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Da har jeg sett litt på lekkasjen. Ser ut til at det lekker mens motoren går, eller rett i etterkant. Det lekker ikke hvis motoren ikke har vært i bruk. Dette må vel bety at lekkasjen ikke kan komme fra ett sted før motoren!? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal "følge lekkasjen" bakover, det er jo ikke mulig og se på skroget hele veien...eller? Når jeg ser på motoren så ser den ganske tørr og fin ut, og ser ingen olje/dieselsøl under den. Men den står jo ikke rett på skroget. Når jeg bruker bleiene (pampers ?) ser jeg at det også er en del vann. Kan det være noe med kjølingen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 (redigert) Ta et ark kjøkkenpapir. Stryk det over motorkomponentene hvor diesel er involvert. Se på papiret jevnlig. Tyngdekraften gjelder, så du må sjekke under, også. Godt arbeidslys er nødvendig. Plutselig ser du en dråpe hengende under bunnpanna. Følg drivstofflinjen helt til tanken. På min yanmar kom det ut litt diesel fra lufteskruen på finfilteret. Jeg hadde ikke bytter kobberpakning. Det er viktig å ha en helt ren motor. Ellers så ser jeg ingen grunn for at du skal ha vann i kjølen. Når du har tørket ut alt vannet, hvor fort og hvor mye vann kommer det? Er det også under motorgange? Er det aksling på båten? Kommer det vann inn når gearet er innkoblet? Hva slags smøring/ pakkboks er det isåfall ? Svamp er fint å bruke for å få ut vannrester. Er det gjennomgående mast på båten? Om tettekraven over dekk er utett, kan vann komme inn der. Og naturlignok fra lekkasje på vanntank og rør. Redigert 20.Mai.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Følge lekkasjen bakover på diesellinja. Der det er diesel kommer det diesel, følge da oppover til det ikke er mer diesel, da er du nær lekkasjen. Men som nevnt så renner/kryper diesel lett så en må gjerne bruke litt fantasi for å finne "veien". Og utgangspunktet må være ren og tørr motor, er det mye olje og skit så er det vanskelig å se hvor lekkasjer kommer fra. Ren motor er uansett et godt tips, da ser en lettere om det oppstår lekkasjer, støv fra reimer osv. At det kommer diesel når du går, da antar jeg at du slår på dieselkrana (hvis du har/bruker den?) betyr, men trenger ikke å bety, at lekkasjen er på trykksiden på diesellinja. Dvs etter fødepumpa. Rengjør motor, start den og følg diesellinja fra inngangen til filterne og hele veien til dysene. Hvis det ikke er diesel der må det være før filterne. Da må du følge diesellinja fra filterne og opp til tanken. Om det ikke er diesel der så sjekk undersiden av tanken. Om du ikke kommer til så prøv å stappe noen filler under og kjenn/lukt om det er diesel på de. Hvis du ikke finner noe nå heller så sjekk påfyllingstussen og luftinga til tanken. Kan du/noen ha overfyllt tanken og diesel ha rent ned i bunnen av båten? Er påfyllingstuss og lufting tett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.