Eureka
Ta et ark kjøkkenpapir. Stryk det over motorkomponentene hvor diesel er involvert. Se på papiret jevnlig. Tyngdekraften gjelder, så du må sjekke under, også. Godt arbeidslys er nødvendig. Plutselig ser du en dråpe hengende under bunnpanna. Følg drivstofflinjen helt til tanken.
På min yanmar kom det ut litt diesel fra lufteskruen på finfilteret. Jeg hadde ikke bytter kobberpakning.
Det er viktig å ha en helt ren motor. Ellers så ser jeg ingen grunn for at du skal ha vann i kjølen. Når du har tørket ut alt vannet, hvor fort og hvor mye vann kommer det? Er det også under motorgange? Er det aksling på båten? Kommer det vann inn når gearet er innkoblet? Hva slags smøring/ pakkboks er det isåfall ?
Svamp er fint å bruke for å få ut vannrester.
Er det gjennomgående mast på båten? Om tettekraven over dekk er utett, kan vann komme inn der. Og naturlignok fra lekkasje på vanntank og rør.