Lysekil Startet 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2018 Jeg hadde min Nauticat 33 oppe for skifting av bunnventiler og bunnsmøring nå i varmen her i Lysekil. Båten ble stående med akter mot sola, og det var opp mot 30 grader i skyggen. Dette resulterte i at hydraulikkoljen på styringen utvidet seg og det kom ut en del olje ( 5-10 cl) fra påfyllingen på toppen av styrehustaket. Det er et gjenget plastlokk med gummipakning på fyllestussen for olje. Dette lokket hadde sprukket - trolig på grunn av trykket Umulig å finne denne typen lokk - så det er nå limt og forsterket med epoxy. Båten har innvendig og utvendig styreposisjon. Hydraulikkstyringen utvendig sitter høyest, og denne pumpen fungerer også som reservoar for hydraulikkoljen. Det er ingen måleglass - reservoar, så det er ikke mulig å finne ut hvor mye olje som er på systemet. Styringen fungerer helt fint fremdeles. Så spørsmål til dere som kan hydraulikk; Bør jeg etterfylle olje, eller tyder sølet på at det har vært for mye olje på styringen. Kjøpte båten sist høst, og har ikke fylt på olje. Bør det være lufting fra fyllelokket, eller skal det kunne bygge seg et lite overtrykk. Teakdekket er ett år gammelt - har skrubbet og skurt for å få vekk sølet - med Zalo etc. - fremdeles flekker etter oljen. Noen gode råd ??? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Vanligvis er ikke slike styringssystemer trykksatt, og det skal da være lufting på øverste styrepumpe. Men det finnes unntak fra dette, så det er viktig å sette seg inn i hva man har ombord i egen båt. Basert på beskrivelser som har kommet fram i andre tråder i det siste kan det virke som at det på enkelte båter har blitt satt på tett plugg i stedet for plugg med lufting. Kanskje for å unngå søl pga for høyt oljenivå. Ved økende temperatur bygges det da opp trykk i systemet, noe som kan medføre lekkasjer. Jeg har på min vedlikeholsplan et punkt om årlig sjekk av oljenivået på styringen. Dette prøver jeg å gjøre på årets varmeste dag for å unngå at det blir for mye olje på styringen. Et tips for å sjekke oljenivået er å stikke en ren strips ned i påfyllingshullet og bruke denne som en peilepinne. Om jeg må fylle opp olje uten at det er varmt i været surrer jeg en bleie rundt rattpumpa for å samle opp event søl. Mitt råd er å peile oljenivået, men ikke etterfylle olje såfremt oljenivået ikke er veldig lavt. Og montere en plugg med lufting. Teak kan jeg ingenting om. Har ikke teak ombord, og dette er et bevist valg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lysekil Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Brigg ; Takk for svar. - følger ditt råd her. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Brigg skrev for 7 timer siden: Jeg har på min vedlikeholsplan et punkt om årlig sjekk av oljenivået på styringen. Dette prøver jeg å gjøre på årets varmeste dag for å unngå at det blir for mye olje på styringen. Et tips for å sjekke oljenivået er å stikke en ren strips ned i påfyllingshullet og bruke denne som en peilepinne. Om jeg må fylle opp olje uten at det er varmt i været surrer jeg en bleie rundt rattpumpa for å samle opp event søl. Mitt råd er å peile oljenivået, men ikke etterfylle olje såfremt oljenivået ikke er veldig lavt. Og montere en plugg med lufting. Enig, Teakdekk ha på Grønnsåpe og skrubb godt og skyll, Tid leger alle sår. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.