hakonrk Startet 19.Mai.2018 Del på Facebook Startet 19.Mai.2018 I tilfeller der jeg har altfor lang tamp har jeg ofte fortøyd med noe jeg har kalt dobbel pålestikk - jeg gjør eksakt som i vanlig pålestikk, bortsett fra at jeg bruker en bukt på tauet som tampen. Dvs, tauet går dobbelt hele veien gjennom knuten. Leste nå nylig at det som vanligvis kalles dobbelt pålestikk er noe annet, der man vrenger bukten rundt knuten slik at den blir helt lukket (se https://vimeo.com/190077726). Det funker når man bare skal lage en løkke midt på tauet, men vanligvis når jeg bruker pålestikk, så er det fordi jeg skal fortøye til en ring e.l., og da funker det jo ikke å vrenge bukten rundt hele knuten, så jeg kommer til å fortsette å bruke vanlig pålestikk med dobbelt tau. Spørsmålet er, har denne knuten noe navn for å skille det fra vanlig pålestikk med enkel tamp? Sitér dette innlegget Link to post
straddle-disport Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Hei! Har du funnet ut om denne knuten har et navn? Har prøvd denne varianten selv, men skulle gjerne lært av andres erfaringer for å få det til. Det må da være en problemstilling mange kommer borti, det at man har altfor langt tau og skal knyte rundt en ring e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Kan være jeg misforstår, men for meg høres det ut som et dobbelt halvstikk med dobbelt tau, altså tauet er festet i båten i ene enden, når halvstikk blir satt så blir tauet dobbelt , istedenfor å dra hele tauet igjennom. Denne måten bruker jeg titt og ofte vist jeg bare skal fortøye for en kort stund, ved lengre landligge trer jeg tauet tilbake til båten å fortøyer i kryssholtet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 fra boka "skibmaning med tau" : Høres ut som at TS har en 3. variant , hvor man ikke får brukt løkka Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hakonrk Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Pålestikk med 3-lagt øye var den jeg spurte om. Som vanlig pålestikk, bare at man bruker bukt i stedet for tamp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.