Jump to content

Pålestikk med dobbelt tau (bukt i stedet for tamp)

hakonrk

Recommended Posts

I tilfeller der jeg har altfor lang tamp har jeg ofte fortøyd med noe jeg har kalt dobbel pålestikk - jeg gjør eksakt som i vanlig pålestikk, bortsett fra at jeg bruker en bukt på tauet som tampen. Dvs, tauet går dobbelt hele veien gjennom knuten.

Leste nå nylig at det som vanligvis kalles dobbelt pålestikk er noe annet, der man vrenger bukten rundt knuten slik at den blir helt lukket (se https://vimeo.com/190077726). Det funker når man bare skal lage en løkke midt på tauet, men vanligvis når jeg bruker pålestikk, så er det fordi jeg skal fortøye til en ring e.l., og da funker det jo ikke å vrenge bukten rundt hele knuten, så jeg kommer til å fortsette å bruke vanlig pålestikk med dobbelt tau. Spørsmålet er, har denne knuten noe navn for å skille det fra vanlig pålestikk med enkel tamp?

• 4 år senere...

Kan være jeg misforstår, men for meg høres det ut som et dobbelt halvstikk med dobbelt tau, altså tauet er festet i båten i ene enden, når halvstikk blir satt så blir tauet dobbelt , istedenfor å dra hele tauet igjennom. Denne måten bruker jeg titt og ofte vist jeg bare skal fortøye for en kort stund, ved lengre landligge trer jeg tauet tilbake til båten å fortøyer i kryssholtet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...