rjoh65 Startet 19.Mai.2018 Del på Facebook Startet 19.Mai.2018 Hvor kobler jeg plusskabel fra lader i bep batterivelger som har rele for å få ladet begge batterier der velger står i posisjon 0? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Er det et startbatteri og et forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
rjoh65 Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Helt riktig :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Er en del valg her... Beste valget er en ladeskiller som først lader start batteriet og når det er fullt lader forbruk. Den koster ikke all verden Neste valget er vel å koble den røde polen fra laderen inn på forbrukssiden av bryteren. Det lader du det batteriet som du har valgt med bryteren, mener jeg. Velger du da 1+2 lader begge. Enda et alternativ er å koble f.eks. laderen til på forbruksbatteriet og så sette BEP bryteren i 1+2 valg slik at du paralellkobler batteriene. Da bør de begge lades uavhengig av hvilken side du kobla til laderen. Start batteriet lades sikkert av dynamoen under gange så for det meste holder det sikkert å lade forbruksbatteriet og innimellom koble sammen. Slik ville jeg gjort det i alle fall. Beste løsningen er vel to ladere, spesielt om du har stor forbruksbank, men det høres ikke slik ut. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
rjoh65 Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hei, ved lading fra motor, vet jeg at jeg kan velge b1 eller b2, begge lades likevel. Har bep rele. greia er når jeg skal lade med landstrøm og batterivelger står på 0. Jeg tenker da at om jeg velger å koble lader fra landstrøm på b1, vil rele styre hvilke batteri som trenger strøm? B1 og b2 har jo kontakt med releet, og regner med den åpner når batt 2 trenger strøm? Sitér dette innlegget Link to post
rjoh65 Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Forbruksbank er 90A og start 70A Sitér dette innlegget Link to post
rjoh65 Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Se her, dette jeg har http://www.bepmarine.com/en/714-140a-dvsr Sitér dette innlegget Link to post
rjoh65 Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Om du ser på tegning 2, den til høyre - kan jeg bare sette laderen på batteri 1 så fikser releet resten? Sitér dette innlegget Link to post
rjoh65 Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Noen som vet om jeg tenker rett? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Er det ikke bare å teste og så måler du med et multimeter? Der du finner mer enn 13v-14v lades det. Er ikke noe du kan ødelegge ved å teste deg frem. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
rjoh65 Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Vil det si at jeg f.eks kobler slik jeg sa, og måler på batteri 2 om jeg har 13-14v?, men da må jeg vel være sikker på at batt 1 er fullt først? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 rjoh65 skrev 1 time siden: Vil det si at jeg f.eks kobler slik jeg sa, og måler på batteri 2 om jeg har 13-14v? Du kobler laderen til ett av batteriene, samme hvilket. Bryteren kan settes på 0 ja. Begge batteri vil lades fordi du har DVSR innebygget i bryterpanelet. Lampen lyser når begge batteri får lading og det skjer når laderen oppnår 13,7 volt om jeg husker riktig, som regel bare snakk om maks et min og ofte med en gang lader settes på også. rjoh65 skrev for 1 time siden: , men da må jeg vel være sikker på at batt 1 er fullt først? Nei , dette er en feiloppfatning som selv de som markedsfører disse releene har. Batteriene blir sammenkoblet når spenningen er rundt 13,7 volt men det er ikke det samme som at et av batteriene allerede er fulladet. Skulle man vente til et av batteriene var helt fulladet kunne man risikere at det andre batteriet ikke ble ladet i det hele tatt i løpet av en båttur . Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Du kan sjekke hvilket batteri som lader ved å måle spenningen på polene. Laderen vil typisk lade med 13,6v opp til 14,4 mot slutten. Et batteri som ikke lader vil ha ca 12,8v om det er fullt, eventuelt noe mindre om det er tomt. For å sjekke teoriene dine om hva som lader når kan du bare starte laderen og måle på batteriene. Jeg kjenner ikke bryteren din ei heller er jeg helt sikker på hva du har lyst å oppnå men på denne måten kan du jo teste litt. Bare stopp laderen før du kobler om så slipper du gnister og en sur lader ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
rjoh65 Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Takker for svar. Vil bare oppnå når jeg kobler til landstrøm, at begge batteriene lades opp. Kjører kjøleskap i båten, og vil gjerne ha det tilkoblet hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
rjoh65 Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 hegra skrev for 1 time siden: Du kobler laderen til ett av batteriene, samme hvilket. Bryteren kan settes på 0 ja. Begge batteri vil lades fordi du har DVSR innebygget i bryterpanelet. Lampen lyser når begge batteri får lading og det skjer når laderen oppnår 13,7 volt om jeg husker riktig, som regel bare snakk om maks et min og ofte med en gang lader settes på også. Nei , dette er en feiloppfatning som selv de som markedsfører disse releene har. Batteriene blir sammenkoblet når spenningen er rundt 13,7 volt men det er ikke det samme som at et av batteriene allerede er fulladet. Skulle man vente til et av batteriene var helt fulladet kunne man risikere at det andre batteriet ikke ble ladet i det hele tatt i løpet av en båttur . Ja, vet det, men her er det prat om lading fra landstrøm når batterivelger er i laget 0 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Det er jo det jeg prater om?. Du kan sette batterivelger på 0, og du kan koble laderen til hvilket batteri du ønsker, begge blir ladet om velgeren står på 0. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 rjoh65 skrev for 13 timer siden: Takker for svar. Vil bare oppnå når jeg kobler til landstrøm, at begge batteriene lades opp. Kjører kjøleskap i båten, og vil gjerne ha det tilkoblet hele tiden. Hvordan er kjøleskapet koblet opp ? Regner med det er koblet opp direkte til ett av batteriene. Da ville jeg koblet batterilader til det batteriet. Når batteriet lades, vil det raskt komme over sammenkoblingsspenningen, og det andre batteriet vil lades samtidig. Regner med det blir minst stress for skillereleet på den måten. Om du må ha hovedstrømsbryteren på 1, 2, eller 1+2 for å ha strøm på kjøleskapet, så spiller det liten rolle hvordan du kobler laderen til. Jeg ville uansett hatt en egen "hovedstrømsbryter" på kjøleskapet for de ukene kjøleskapet er tomt, og båten ikke blir brukt. Kjøleskap som står på over lengre tid tar fort livet av ett batteri. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.