Jump to content

Lade 2 batterier via landstrøm


rjoh65

Recommended Posts

Er en del valg her... 

 

Beste valget er en ladeskiller som først lader start batteriet og når det er fullt lader forbruk. Den koster ikke all verden 

 

Neste valget er vel å koble den røde polen fra laderen inn på forbrukssiden av bryteren. Det lader du det batteriet som du har valgt med bryteren, mener jeg. Velger du da 1+2 lader begge. 

 

Enda et alternativ er å koble f.eks. laderen til på forbruksbatteriet og så sette BEP bryteren i 1+2 valg slik at du paralellkobler batteriene. Da bør de begge lades uavhengig av hvilken side du kobla til laderen. Start batteriet lades sikkert av dynamoen under gange så for det meste holder det sikkert å lade forbruksbatteriet og innimellom koble sammen. Slik ville jeg gjort det i alle fall. 

 

Beste løsningen er vel to ladere, spesielt om du har stor forbruksbank, men det høres ikke slik ut. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Hei, ved lading fra motor, vet jeg at jeg kan velge b1 eller b2, begge lades likevel. Har bep rele.

 

greia er når jeg skal lade med landstrøm og batterivelger står på 0. Jeg tenker da at om jeg velger å koble lader fra landstrøm på b1, vil rele styre hvilke batteri som trenger strøm? B1 og b2 har jo kontakt med releet, og regner med den åpner når batt 2 trenger strøm?

Link to post
rjoh65 skrev 1 time siden:

Vil det si at jeg f.eks kobler slik jeg sa, og måler på batteri 2 om jeg har 13-14v?

Du kobler laderen til ett av batteriene, samme hvilket. Bryteren kan settes på 0 ja. Begge batteri vil lades fordi du har DVSR innebygget i bryterpanelet. Lampen lyser når begge batteri får lading og det skjer når laderen oppnår 13,7 volt om jeg husker riktig, som regel bare snakk om maks et min og ofte med en gang lader settes på også.

 

rjoh65 skrev for 1 time siden:

, men da må jeg vel være sikker på at batt 1 er fullt først?

Nei , dette er en feiloppfatning som selv de som markedsfører disse releene har. Batteriene blir sammenkoblet når spenningen er rundt 13,7 volt men det er ikke det samme som at et av batteriene allerede er fulladet. Skulle man vente til et av batteriene var helt fulladet kunne man risikere at det andre batteriet ikke ble ladet i det hele tatt i løpet av en båttur .

Link to post

Du kan sjekke hvilket batteri som lader ved å måle spenningen på polene. Laderen vil typisk lade med 13,6v opp til 14,4 mot slutten. Et batteri som ikke lader vil ha ca 12,8v om det er fullt, eventuelt noe mindre om det er tomt. For å sjekke teoriene dine om hva som lader når kan du bare starte laderen og måle på batteriene. Jeg kjenner ikke bryteren din ei heller er jeg helt sikker på hva du har lyst å oppnå men på denne måten kan du jo teste litt. 

 

Bare stopp laderen før du kobler om så slipper du gnister og en sur lader ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
hegra skrev for 1 time siden:

Du kobler laderen til ett av batteriene, samme hvilket. Bryteren kan settes på 0 ja. Begge batteri vil lades fordi du har DVSR innebygget i bryterpanelet. Lampen lyser når begge batteri får lading og det skjer når laderen oppnår 13,7 volt om jeg husker riktig, som regel bare snakk om maks et min og ofte med en gang lader settes på også.

 

Nei , dette er en feiloppfatning som selv de som markedsfører disse releene har. Batteriene blir sammenkoblet når spenningen er rundt 13,7 volt men det er ikke det samme som at et av batteriene allerede er fulladet. Skulle man vente til et av batteriene var helt fulladet kunne man risikere at det andre batteriet ikke ble ladet i det hele tatt i løpet av en båttur .

Ja, vet det, men her er det prat om lading fra landstrøm når batterivelger er i laget 0

Link to post
rjoh65 skrev for 13 timer siden:

Takker for svar. Vil bare oppnå når jeg kobler til landstrøm, at begge batteriene lades opp. Kjører kjøleskap i båten, og vil gjerne ha det tilkoblet hele tiden.

Hvordan er kjøleskapet koblet opp ? Regner med det er koblet opp direkte til ett av batteriene. Da ville jeg koblet batterilader til det batteriet. Når batteriet lades, vil det raskt komme over sammenkoblingsspenningen, og det andre batteriet vil lades samtidig. Regner med det blir minst stress for skillereleet på den måten.

 

Om du må ha hovedstrømsbryteren på 1, 2, eller 1+2 for å ha strøm på kjøleskapet, så spiller det liten rolle hvordan du kobler laderen til.

 

Jeg ville uansett hatt en egen "hovedstrømsbryter" på kjøleskapet for de ukene kjøleskapet er tomt, og båten ikke blir brukt. Kjøleskap som står på over lengre tid tar fort livet av ett batteri.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...