Roger og Olina Startet 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2018 Hei folkens. Har dette BEP systemet i båten. Men det er ett eller annet galt, for det ene batteriet blir tappet mye raskere enn de andre. Jeg tror noe er koblet feil. Dette er ikke min sterke side og når jeg leser på innstalasjons diagramet, så blir jeg ikke så mye klokere, da dette panelet er for 2 motorer og vi har 1 motor / 1 dynamo. Har fire batterier. Dvs 3 som er koblet til dette BEP systemet og det til trøsteren, er koblet til ett av disse tre igjen. Litt klønete forklart kanskje. Men som sagt, når jeg ser på koblingsskjema, så blir jeg ikke noe klokere av den grunn. Her er skjemaet: http://www.bepmarine.com/en/717-140a-dvsr Så trenger sårt litt tips her... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Hei. Det tror jeg nok er litt uforståelig forklart, ja. En skisse som viser båtens faktisk tilkobling til koblingspunktene av det her BEP-systemet ville skaffe klarhet. Men jeg regner med at også dere lider litt av selvforvirring. Nr 1: Så sant utgangspunktet er at forbruksbatteriene ligger på "House" og startbatteriet ligger på en av begge to "Start" spiller ingen rolle om det finnes 1 eller 2 motorer. Nr. 2: Når det finnes ladespenning >13,7V skal reléene lukke (dvs. spenning går gjennom). Når spenningen synker <12,8V skal reléene åpne og skille batteriene fra hverandre. Nr. 3: Du skriver at ett batteri utlades raskere enn andre. Er dette batteriet en del av housebanken (forbruksbank) som består av flere batterier da er det det ene batteriet som ikke er i orden. Fjern da det batteriet med en gang, og sjekk alle andre batterier. Jørg NB: Ikke vent på kjapp svar heretter i dag. Andre må gjerne hjelpe videre. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Ikke lett og vite hvordan det er koblet akkurat i din båt. Tror jeg ville heller startet med og finne ut hvilke batteri som er koblet sammen når alt er avslått. Du har allerede funnet ut at det til trøsteren er koblet til ett av de andre, så hva med resten. Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Men det er ett eller annet galt, for det ene batteriet blir tappet mye raskere enn de andre. Jeg tror noe er koblet feil. Nå vet jeg ikke hvordan du finner ut at dette ene tappes fortere enn de andre. Det tyder jo på at dette ene ikke er koblet sammen med de andre, i hvert fall ikke under målingen. Om det er koblet sammen med de andre så ville ikke en spenningsmåling kunne si hvilket av dem som var nedtappet. Nettopp derfor er det greit og vite hvordan batteriene er koblet sammen. Men har du funnet ut at dette ene er dårlig så ut med det, enten det skal stå alene, eller være koblet sammen med noen av de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Joerg Becker skrev for 4 timer siden: Hei. Det tror jeg nok er litt uforståelig forklart, ja. En skisse som viser båtens faktisk tilkobling til koblingspunktene av det her BEP-systemet ville skaffe klarhet. Men jeg regner med at også dere lider litt av selvforvirring. Nr 1: Så sant utgangspunktet er at forbruksbatteriene ligger på "House" og startbatteriet ligger på en av begge to "Start" spiller ingen rolle om det finnes 1 eller 2 motorer. Nr. 2: Når det finnes ladespenning >13,7V skal reléene lukke (dvs. spenning går gjennom). Når spenningen synker <12,8V skal reléene åpne og skille batteriene fra hverandre. Nr. 3: Du skriver at ett batteri utlades raskere enn andre. Er dette batteriet en del av housebanken (forbruksbank) som består av flere batterier da er det det ene batteriet som ikke er i orden. Fjern da det batteriet med en gang, og sjekk alle andre batterier. Jørg NB: Ikke vent på kjapp svar heretter i dag. Andre må gjerne hjelpe videre. Takker så mye for god tilbakemelding ? God plan med en skisse, ikke kan jeg tegne og har kun paint på dataen ? Men har gjort ett forsøk. Alle 3 + trøster batteriet, er 110amp. Det går noen ledninger som jeg ikke klarer å følge i båten, da de går i strømper. Det er batteriet til venstre på tegningen som tapper seg. Men jeg ser at på bilde som er i starten, så står den gule bryteren på midten nede, mens hos meg, så sto den på midten opp ved releene... Jeg har flyttet den slik at den står slik som på bilde over. LadeKablen fra Ctek m300 laderen, går til batteriet i midten. Jeg vet ikke hvilken bryter B+ fra dynamo kommer inn på, da det kommer inn 3 ledninger til som jeg ikke har med på "skissen" min. Håper at det går å tyde den.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 hegra skrev for 2 timer siden: Ikke lett og vite hvordan det er koblet akkurat i din båt. Tror jeg ville heller startet med og finne ut hvilke batteri som er koblet sammen når alt er avslått. Du har allerede funnet ut at det til trøsteren er koblet til ett av de andre, så hva med resten. Nå vet jeg ikke hvordan du finner ut at dette ene tappes fortere enn de andre. Det tyder jo på at dette ene ikke er koblet sammen med de andre, i hvert fall ikke under målingen. Om det er koblet sammen med de andre så ville ikke en spenningsmåling kunne si hvilket av dem som var nedtappet. Nettopp derfor er det greit og vite hvordan batteriene er koblet sammen. Men har du funnet ut at dette ene er dårlig så ut med det, enten det skal stå alene, eller være koblet sammen med noen av de andre. Takker for tilbakemelding ? Som du ser, så har jeg forsøkt å lage en skisse utfra det jeg har funnet ut. Problemet, er at kabler går i strømper osv. Så søren meg ikke så lett å finne hvor de kommer ut.. Jeg har funnet ut at jeg har hatt den gule bryteren på feil sted, om dette da ikke er variabelt... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Den gule er ment som en nødbryter som kobler alle batteriene sammen manuelt om det er for lite strøm på startbatteri. Normalt kobles ikke noen kabler til denne, men det har du kanskje ikke heller. Den skal også alltid være avslått under normale forhold. Står den på vil alle batterier være koblet sammen. Roger og Olina skrev for 1 time siden: Jeg vet ikke hvilken bryter B+ fra dynamo kommer inn på, da det kommer inn 3 ledninger til som jeg ikke har med på "skissen" min. Håper at det går å tyde den.. Ladeledning B+ fra dynamo går normalt til startmotor der den tykke kabelen er koblet på startmotoren. Altså ladestrømmen kommer inn på batteriet via den du har skrevet: Til starter. Ikke så mye hjelp i dette, men ikke sikkert batteriet er kaputt. Kanskje brytere har stått i en posisjon hvor det ikke blir ladet, eller tappet ned på et vis. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 (redigert) Takker igjen ? Jeg har alle bryterne inne, med unntak av den gule. Det er da startbatteriet som merkelig nok ikke får nok ladning. Når jeg testet det med en slik pro-tester, så sto det 68% ladet og 78% kapasitet. Grunnen til at jeg misstenkte at det var noe galt, var at dieselvarmeren ikke fikk nok strøm til å starte. Jeg måtte starte motoren (som ikke var noe problem) før dieselvarmeren kjørte på for fullt... Snodig dette her..? Redigert 20.Mai.2018 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Roger og Olina skrev 7 minutter siden: Grunnen til at jeg misstenkte at det var noe galt, var at dieselvarmeren ikke fikk nok strøm til å starte. Jeg måtte starte motoren (som ikke var noe problem) før dieselvarmeren kjørte på for fullt... Snodig dette her..? Mja, så snodig er det ikke. Når motor startes så skal alle batterier lades, og varmeren bør starte samme hvilke batteri den er tilkoblet så lenge motoren er i gang. Normalt er varmeren tilkoblet forbruksbatteri. Roger og Olina skrev 10 minutter siden: Når jeg testet det med en slik pro-tester, så sto det 68% ladet og 78% kapasitet. Er det mulig og måle spenning(volt) med denne pro-testeren? Da ville jeg heller målt spenning på alle batterier mens motoren går. Rundt 14 volt skal du da ha på alle. Er der noe batteri som bare viser rundt 12 volt blir det ikke ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 hegra skrev 3 minutter siden: Mja, så snodig er det ikke. Når motor startes så skal alle batterier lades, og varmeren bør starte samme hvilke batteri den er tilkoblet så lenge motoren er i gang. Normalt er varmeren tilkoblet forbruksbatteri. Er det mulig og måle spenning(volt) med denne pro-testeren? Da ville jeg heller målt spenning på alle batterier mens motoren går. Rundt 14 volt skal du da ha på alle. Er der noe batteri som bare viser rundt 12 volt blir det ikke ladet. Ja, jeg kan måle. men to av batteriene er koblet sammen. Så derfor blir det litt vanskelig. Jeg har brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-Pro-2000039750/ Men varmeren skal jo kunne brukes selv om motoren ikke går? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Roger og Olina skrev 6 minutter siden: Men varmeren skal jo kunne brukes selv om motoren ikke går? Ja, selvfølgelig skal den det, men den får tydeligvis ikke nok strøm når motoren står stille. Derfor starter den bare når motoren er i gang og batteriene får lading. Den testeren fra biltema ville jeg satt på : Charging Test. Da viser den ladespenning (volt) og den bør som sagt være rundt 14 volt på alle batteri når motor er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Takker så mye hegra for gode tips. Det gikk jo opp for meg at jeg kan ta av den brokoblinga til batteriet og måle på de to andre he he. av og til---? Ja, jeg skal forsøke det. Vet ikke om jeg får mulighet i kveld, men må finne ut av dette... Skal oppdatere etter å ha testet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Da har jeg sjekket. Lader 14.09... Rart, for nå viser det 43% helse på startbatteriet og det står 98% oppladet 445cca batteriet er 3 år gammelt... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Roger og Olina skrev for 1 time siden: Da har jeg sjekket. Lader 14.09... Det er vel greit nok og regner med du målte dette på alle batteri. Roger og Olina skrev for 1 time siden: Rart, for nå viser det 43% helse på startbatteriet og det står 98% oppladet 445cca batteriet er 3 år gammelt... Kan vi stole på denne helsemåleren da? Synes bare litt rart at et så enkelt og rimelig instrument skal kunne fortelle disse tallene. I så fall må man vel mate inn batteridataene til instrumentet på forhånd. Det kan være alt fra motorsykkelbatteri til bussbatteri. Og selv med riktige batteridata er jeg ikke helt med på at den klarer og stille rett diagnose. Men kobler jeg klypene den har til ørene mine finner den sikkert ut at jeg ikke følger med i utviklingen, og det kan den ha rett i ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 hegra skrev for 6 timer siden: Det er vel greit nok og regner med du målte dette på alle batteri. Kan vi stole på denne helsemåleren da? Synes bare litt rart at et så enkelt og rimelig instrument skal kunne fortelle disse tallene. I så fall må man vel mate inn batteridataene til instrumentet på forhånd. Det kan være alt fra motorsykkelbatteri til bussbatteri. Og selv med riktige batteridata er jeg ikke helt med på at den klarer og stille rett diagnose. Men kobler jeg klypene den har til ørene mine finner den sikkert ut at jeg ikke følger med i utviklingen, og det kan den ha rett i ? Jepp, målte på alle med unntak av trøster batteriet... Jeg vet ikke hvor nøyaktig det er. Men det har fått litt skryt her på forumet. En må velge type batteri og amp. Så gjør den sine magiske saker ? Den treffer på cca i forhold til hva som står på batteriet. I går når jeg sjekket ladingen, kom det opp en slik ladefrekvensbølge.. Kult syntes nå jeg da, men hvor riktig den er som sagt, har ikke jeg kompetanse til å uttale meg om ? Roger Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 (redigert) Har du noen lys i spenningsreleene? Hvilke terminaler på baksiden er du koblet til? Slik ser det vel ut på baksiden av en original "cluster" fra fabrikk før en kobler noe selv. Er det fortsatt slik? Om det fortsatt er koblet slik så vil det på ditt oppsett ikke lade forbruksbatteriene (de to som er koblet sammen) om ikke den gule og ev. den røde til høyre står på. Redigert 21.Mai.2018 av Cheng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Cheng skrev for 11 timer siden: Har du noen lys i spenningsreleene? Hvilke terminaler på baksiden er du koblet til? Slik ser det vel ut på baksiden av en original "cluster" fra fabrikk før en kobler noe selv. Er det fortsatt slik? Om det fortsatt er koblet slik så vil det på ditt oppsett ikke lade forbruksbatteriene (de to som er koblet sammen) om ikke den gule og ev. den røde til høyre står på. Hei Cheng... Takk for ditt bidrag ? Det er ikke jeg som har satt opp dette, det er tidligere eier. Jeg har heller ikke skrudd opp for å se hvordan det er koblet. Har kun fulgt kablingene. Jeg målte ladingen når alle de røde bryterne var inne. Begge spenningsreelene lyser og den viste 14.09 på det batteriet som er koblet sammen. Jeg har ikke forsøkt å sjekke noen lading når bryterene er i off posisjon. Men du mener, at slik det er koblet nå, så er det galt? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) På din skisse er det hvor kablene går inn bak "clusteren" og ikke hvor kablene er fysisk koblet? Vær litt obs på at du kan bli litt lurt av disse spenningsreleene når du måler. Om de ligger lukket så vil de ikke åpne med en gang en stopper motor. Disse vil ligge lukket og vil først åpne når spenningen kommer ned i 12,8V uavhengig om motor går eller ei. Denne "clusteren" er jo tiltenkt en dobbelt motorinstallasjon med ett start batteri til hver motor og ett forbruksbatteri (ev. batteribank) Hvis kun styrbord motor går vil kun batteriet til styrbord motor og forbruksbatteriet lades . Babord vil ikke lades. Hvis kun babord motor går vil kun batteriet til babord motor og forbruksbatteriet lades. Styrbord vil ikke lades. På ditt oppsett om "cluster" er originalt koblet på baksiden og hvist ledningene er koblet som på din skisse, skal du ikke få spenning til den røde til høyre (de to batteriene som er koblet sammen samt til "Div 12V instr. panel") da det er som om bare en motor går. Men om det er koblet litt om på baksiden så tror jeg denne "clusteren" vil kunne fungere greit på ditt oppsett. Har laget en skisse av disse originalt tiltenkt som forhåpenligvis er enklere å forstå enn originaltegningen. Har kun tegnet '+' kablene; de som er røde her er de som er de røde originalkablene på baksiden som på bildet i forrige post. Redigert 22.Mai.2018 av Cheng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Cheng skrev for 4 timer siden: På din skisse er det hvor kablene går inn bak "clusteren" og ikke hvor kablene er fysisk koblet? Vær litt obs på at du kan bli litt lurt av disse spenningsreleene når du måler. Om de ligger lukket så vil de ikke åpne med en gang en stopper motor. Disse vil ligge lukket og vil først åpne når spenningen kommer ned i 12,8V uavhengig om motor går eller ei. Denne "clusteren" er jo tiltenkt en dobbelt motorinstallasjon med ett start batteri til hver motor og ett forbruksbatteri (ev. batteribank) Hvis kun styrbord motor går vil kun batteriet til styrbord motor og forbruksbatteriet lades . Babord vil ikke lades. Hvis kun babord motor går vil kun batteriet til babord motor og forbruksbatteriet lades. Styrbord vil ikke lades. På ditt oppsett om "cluster" er originalt koblet på baksiden og hvist ledningene er koblet som på din skisse, skal du ikke få spenning til den røde til høyre (de to batteriene som er koblet sammen samt til "Div 12V instr. panel") da det er som om bare en motor går. Men om det er koblet litt om på baksiden så tror jeg denne "clusteren" vil kunne fungere greit på ditt oppsett. Har laget en skisse av disse originalt tiltenkt som forhåpenligvis er enklere å forstå enn originaltegningen. Har kun tegnet '+' kablene; de som er røde her er de som er de røde originalkablene på baksiden som på bildet i forrige post. Wow, det var karen som kunne bruke tegne prg ? Dessverre, så er denne karen ikke like flink til å forstå slike tegninger... På min "skisse" er det hvor kablene fra batterier går til bryterne og til hvilken bryter de går + disse andre ledningene. Jeg har som sagt ikke skrudd og sett på baksiden. Mener du at jeg bør endre noe? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Dette går fort å tegne i ett tegneprogram som heter Visio som er en del av Microsoft Office pakken ? Uten å vite sikkert hvordan dette er lagt opp i din båt kan en nok ikke komme med noen anbefalinger på å eventuelt endre på noe. Men om du får ladespenning på alle batteriene er nok trolig oppsettet ditt riktig og som noen andre sier og kanskje ett dårlig batteri (eller to) som gjør at du har problemer med varmeren. Men kan og være noe som tapper strøm fra batteriene selv om alle bryterne er av. Er av og til noe som er koblet direkte til batteri, f.eks. dieselvarmer, automatisk lensepumpe, minne til radio/CD. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Cheng skrev for 2 timer siden: Dette går fort å tegne i ett tegneprogram som heter Visio som er en del av Microsoft Office pakken ? Uten å vite sikkert hvordan dette er lagt opp i din båt kan en nok ikke komme med noen anbefalinger på å eventuelt endre på noe. Men om du får ladespenning på alle batteriene er nok trolig oppsettet ditt riktig og som noen andre sier og kanskje ett dårlig batteri (eller to) som gjør at du har problemer med varmeren. Men kan og være noe som tapper strøm fra batteriene selv om alle bryterne er av. Er av og til noe som er koblet direkte til batteri, f.eks. dieselvarmer, automatisk lensepumpe, minne til radio/CD. Ser den cheng. Det er vel i grunnen ikke så mye som er koblet rett på batteriet. Men skal sjekke det. Men når en lader. (laderen er koblet til det midterste batteriet) skal bryterne være i on posisjon eller off? Jeg ville kanskje tro at de burde være i on pga skillereleene? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Roger og Olina skrev for 19 timer siden: Ser den cheng. Det er vel i grunnen ikke så mye som er koblet rett på batteriet. Men skal sjekke det. Men når en lader. (laderen er koblet til det midterste batteriet) skal bryterne være i on posisjon eller off? Jeg ville kanskje tro at de burde være i on pga skillereleene? Mvh Roger Nå ble jeg faktisk litt i tvil ang. disse spenningsreleene. Om en leser dokumentasjonen til din "cluster" så lades det batteriet til motoren som går samt forbruksbatteriet, står ikke noe om at det andre startbatteriet til den motoren som står stille også lades. Når en leser dokumentasjonen til spenningsreleene så vil de lukke (gå i 'on' posisjon) uavhengig av hvilket batteri som oppnår ladespenning; dvs strøm kan gå begge veier i disse. http://www.bepmarine.com/en/710-140a I så fall vil alle batteriene dine lade uansett når spenningen blir høy nok. Du kan jo måle ladespenning på alle batteriene og se. Hvis de har ladespenning på alle batteriene både når motor går og når du lader med lader er jo det koblet riktig og problemene dine skydes enten dårlig batteri eller noe som tapper strøm. Om du må bytte ut ett av de to batteriene som er koblet sammen på "+"-polene på din skisse bør du bytte ut begge med to like batterier for å unngå at det ene ligger å tar strøm av det andre når de ikke lades. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 DVSR senser på begge + inngangene mens VSR senser bare på den som er merket med rødt på baksiden. Tror det står dual sense på fremsiden på DVSR . Men enkelt og måle , og du har jo lyset i dem som lyser når de kobler sammen. Hadde nok prøvd og komme til på baksiden for å få kontroll med hva som er koblet der. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Takker for innspill. Det batteriet som er dårlig, er det som ikke er koblet sammen med noen andre. Jeg oppdaget noe annet også i går når jeg lå på hode i batterikassa. Alle tre batteriene er koblet sammen på minus-siden. På det midterste batteriet, var det noe dårlig kontakt. Det har ikke så mye å si for det batteriet som står til venstre (som har tapt seg) da kablene er godt skrudd sammen og det midterste viser god spenning. Men dog.. En annen sak som jeg er i tvil om. Det er denne gule bryteren. På bilde på toppen, så står denne nede på midten. Men når jeg ser på div filmer på youtube ang BEP system, så står denne gule på toppen mellom releene? Hva i hule nisseland er riktig? Jeg skal måle på nytt igjen når jeg er i båten. Ser at CTEK laderen er koblet til det midterste batteriet. Men når jeg bruker laderen... Skal alle de røde bryterne stå i on? Satt å leste på linken du postet med cheng. Gjorde meg i grunnen ikke så mye klokere er jeg redd. Men så er ikke dette akkurat min sterke side heller som du/dere skjønner. Takker og bukker for gode og seriøse tilbakemeldinger ? Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Går knottene ann å ta av på disse bryterne, kanskje den gule har blitt satt på feil en gang i tiden? Om du lader med alle bryterne på så er faren for at du kan tappe ett eller flere batterier om ladingen skulle stoppe pga ett eller annet (miste landstrøm etc.). Om bryteren må stå på for å lade alle batteriene er litt avhengig av hvordan det er koblet på din båt og ev. hvilke spenningsrele du har. Men du kan kanskje finne ut av det med å måle diverse ladespenninger på batteriene med brytere i forskjellige posisjoner. Som Huldra har sagt at det beste er nok om du kommer til på baksiden for å se hvordan dette er koblet i din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Takk for tilbakemelding Cheng. Da blir det til å skru opp dette og sjekke... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.