Jump to content

Styring som "siger" - Olje til hydraulisk styring

Bratteklev

Recommended Posts

Sliter med en SeaStar styring som siger ganske markant.

Jeg har fylt Sleipner olje for hydraulikkstyring. Kan det være årsaken?

Kan noen fortelle meg hvor feilen sannsynligvis sitter, og hva som må byttes?

Må jeg inn i pumpa som sitter på rattet?

Oljen er nok ikke problemet, Sleipner sin olje er ISO VG15, og den oppfyller i allefall kravene til Ultraflex, og såvidt jeg vet kan man godt bruke den oljen på Seastar også. Det vanlige problemet er enten luft i systemet eller en lekkasje i sylinderen eller pumpen, evt begge deler. Utover å se etter lekkasje, så kan du prøve å bevege motoren fra side til side. Bør helst ikke være mer enn 5-10 mm total vandring på sylinderen.

Tusen takk, det er en god start at olja ikke er feil.

(Ser at jeg sa feil også. Det er Ultraflex jeg har. Sylinder UC94-OBF3 og UP Series pumpe.)

Sjekket med fullt utslag til hver side. Styrbord sving og alt er tett. Babord sving, og det lekker. Dette er temmelig ille da motoren "lener seg" mot siden som lekker. det hele blir en laang oppretting med rattet.

Kan dette plassere feilen i pumpa, eller er det slik at sylinderen kan lekke til en side og ikke den andre?

Med lekker, mener du da at du ser det kommer olje ut på sylinderen bak? Og ja, det kan godt lekke rundt den ene stangtettingen bak, men da ser du i allefall lekkasjen. Men du kan muligens også ha lekkasje rundt stempeltettingen inni sylinderen, men det tror jeg forekommer svært sjelden. Da ser du ikke lekkasjen, men i følge min logikk burde den da slippe like mye begge veier når du dreier rattet til stopp, men nå er jeg er ingen hydraulikkekspert da ? Men som sagt, ser du ingen utvendig lekkasje, ville jeg bare prøvd å lufte systemet først.

Lekker ikke olje ut på stempelstanga.

Vet du om der der pakninger i rattpumpa? Om de kan åpnes i det hele tatt?

Får begynne med å lufte. Må nok på land. Litt krøkkete med motoren på 4" lift på en RIB.

Er en hel del O-ringer i rattpumpen: https://www.theboatwarehouse.com.au/steering-engine-control-systems/hydraulic-steering-system-accessories/ultraflex-seal-and-o-ring-kit-up20/

Er også tilbakeslagsventiler der som vistnok kan henge seg opp, men jeg har aldri hatt åpen en slik. Fant heller ingen videoer på nett på Ultraflexpumper, men her er en video serie med overhaling av en seastar som er veldig lik:

Redigert av PolarLi (see edit history)
  • 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...