Eureka
I fjor var det en båtulykke i Ålesund.
Helg, natt, mørkt. Daycruiser gikk på holme med 3 mann ombord.
Dom ble avsagt nylig. Uaktsomt drap for fører. Kompisen døde.
Parallellt gikk kritikken mot politiet.
Saken var den at et " ørevitne" som satt hjemme, hørte en motorbåt i høy fart. Så et kraftig smell, og motorlyden var borte.
Rigte politet og forklarte hva hun hadde hørt. Forholdet ble notert. Politiet rykket ikke ut og varslet ikke andre etater.
Mange timer senere ble to av tre personer observert på holmen, båten observert gikk i ring 4 nm unna. Ny melding til politet og alle etater rykket ut.
Kritikken gikk altså på: hvorfor rykket ikke politet ut, samt varslet andre etater. ( brannstasjon og brannvesenets ribb lå 1000 meter unna)
SEFO undersøkte saken. Lydloggen avdekket at første melding var innholdsrik nok til at det burde vært reagert med trippelvarsling. Betjenten mente hun ikke oppfattet sakens alvor. Mye pga et teknisk problem på pulten til operatøren hvor politiets eget samband ikke dempes automatisk på headsettet når man mottar telefon. Mao støy på øret og hektisk arbeidssituasjon.
( alt dette står i artiklene om saken, og jeg kjenner den kun fra media)
Dette sier jeg som forhenværende politi som fortsatt stiller meg relativt lojal mot etaten.
Vi er mennesker alle sammen, og vi gjør feil stadig vekk, selv om man gjør sitt ytterste for å unngå det. Føreren av båten som kolliderte med TS sønn, hadde det nok ikke godt med seg selv etterpå. Sov neppe godt. Han var nok også i en " krisemodus" etterpå, slik som TS naturlig nok var.
Jeg skjønner at TS syntes det var tullespørsmål om shortsfarge eller om saken ville anmeldes. Men det var allikavel nødvendig i sakens anledning,men politi, vitne, fornærmet har ulik rolle.
Kanskje saken hadde stått seg godt i konfliktrådene. Partene møtes, snakker ut. Stor læring for både barn og voksne. TS har jo ingen nytte av at staten får noen tusenlapper.
Om saken kjøres i retten, har dere ingen nøytral grunn å ha en skikkelig samtale om saken.
Som min gamle jus-lærer sa:
Det er den onde handling som skal straffes.