Jump to content

En V8 med ford blokk, men hvem fler står bak denne motoren


morpho79

Recommended Posts

Hei!

Ser på en draco 1700 som ikke har motor, men et Vp 270 eller 280 drev. Det finnes en motor utenfor båten som følger med, og først trodde vi det var VP Ford 5.0 fra nittitallet, men ved nærmere undersøkelser kan det ligne mer på en gammel mercruiser fra søttitallet. Jeg kjenner ikke innenbords noe særlig, men kanskje andre her har peiling? Bilder forhåpentligvis vedlagt...?

20180520_170226.jpg

20180520_165015.jpg

20180520_165800.jpg

20180520_165010.jpg

Link to post

Så bredt hull så ser det ut som det har vært den eldegamle OMC greia ja med gigantisk gummi rundt det hele. 

Ellers ser det ut til at det er nyere OMC eller sx transomdeler på sjølve motoren og det eksoshornet. Det passer iallefall ikkje på transomen i båten. Men iogmed du har svinghjulshuset så spiller det mindre rolle. Spørmålet blir da om starteren passer og du må ha et bukkehorn som passer

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post

Det var et elendig bilde, men bukkehornet til motoren så ut som et bukkehorn og ikke slik som på bildene av OMC jeg har sett.

 

Er det noen som bruker disse gamle motorene ennå? Termostathuset var rustet i stykker. Slangen ned til pumpa på blokka var full av noe jeg bare kan anta var rust. Noen annen pumpe så jeg forøvrig ikke. Fordelerlokk så relativt nytt ut og motor forøvrig var ikke så gal, men den satt bom fast. Jeg regner med man Skal klare å dreie rundt en v8 med skralle?

Link to post

Det er mulig motoren gjør seg best som anker, ja, samtidig tviler jeg ikke på at entusiastisk og kompetent personell hadde fått den i gang igjen. 

Nå skal ikke jeg krangle med folk som har mer erfaring enn meg, men jeg lette etter termostathus på nett, og fant ingen fra OMC som lignet. Motoren i vedlagt video, derimot, synes jeg ligner mye særlig mtp termostathus og kjøledistribusjon.

Mercruiser 188

Link to post

Enig i at de er like. Bare å plukke av toppene og titte nedi. Hvis det er gravrust i sylindrene og motoren må bores, vil det koste minst tredvetusen. Så kommer overhaling av topper, nye løftere, osv, osv. For den prisen kan du muligens få deg et par bra, brukte motorer som både starter og går. Det er en kost/nytte-vurdering.

Link to post

Ja det er meget mulig det er en mercruiser ja som er byttet forgasser på. I praksis spiller det mindre rolle da alle er like under dressingen og du ikkje skal bruke den på mercruiser drev. 

Å begynne koste på maskinering er sjølvsagt heilt bortkastet. Ville heller ikkje skrudd av noe topper og styr for å sjekke tilstanden. Det er bare å fyre opp. Funker den så er det godt som gull, gjør den det ikkje så er det bare å gi opp. Demonterer du noe så er den en gonner uansett.

Link to post

Den sitter bom fast; kanskje noen dråper olje ned plugghull i et par dager først? 

Skal den brukes, så må det på nytt termostathus, evt en eller annen form for hjemmesnekret opplegg som gjør samme nytten. Slik jeg ser det er det jo bare snakk om å fordele vann, og om motoren mot formodning skulle fyre, så har den vel ikke allverdens av tid igjen uansett. Man trenger kanskje ikke termostat, bare fordeling av kjølevann.

 

Men tilbake til spørsmål: er det bare sirkulasjonspumpe på denne, eller må man ha en annen som får vannet frem til nevnte pumpe?

Legger ved bilder som viser noe av medfølgende drev. Kan noe av dette være mercruiser?

20180520_170418.jpg

20180520_170424.jpg

20180520_170407.jpg

Link to post

Drevet som ligge på pallen og bellhouse til høyre for propellen i bilde over ligner Mercruiser , kan være Alpha1 eller pre Alpha. Alpha har pumpe og impeller i drevet.

Propellen må tydeligvis også repareres eller byttes.

Og om motoren står bom, har du en del utfordringer, rust i sylindre og sikkert og toppene der vann har kommet inn og ventiler er rustet. Termostat på en sjlvannskjølt holder et par sesonger, var vanlig åå ta ut termostaten og uten går motor for kald og går dårlig.

Så "MOOORING" er vel en mulighet. Det er enkelte her som hevder at en sjøvannskjølt motor holder i 30 år, da har den

sikkert gjort sitt.

Jeg lagde moringer av to 15 år gamle V8 350 Mercruisere og satt in to Mercruiser diesel isteden.

Prøv heller å få tak i en brukt ferskvannskjølt motor, en sjøvannkjølt motor er ikke noe å satse seriøst på.

Lykke til.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Takket for svar og input ?

 

Motoren og alle diverse deler følger med båten, ellers hadde jeg nok ikke vurdert den. Om det blir kjøp blir det nok som knurrbart sier; prøve å fyre igang. Går den så er det fint; hvis ikke så er det å skru av alt som kan brukes og prøve å selge drev og motordeler, og så får vi se hvor langt vi kommer mot en aq151 eller noe lignende.

 

Men om alt av drev og propeller er fra attenhundreogsmørmangel så er det vel ingen som vil kjøpe noe heller. Får da være grenser for hvor tung moring en draco 1700 trenger ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...