FrodeM Startet 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2018 Jeg ble inspirert av en annen prosjekt tråd om modernisering av Windi Ghibli, fikk noen gode tips, og tenkte at jeg skulle bidra med mitt prosjekt Kjøpte en Windy Ghibli 2004 modell for noen år siden, veldig fornøyd med denne, men har gjort noen forbedringer . Det største prosjektet har vært ombygging av dashbord i vinter. Eneste plass for en kartplotter med litt størrelse er på toppen av dashbordet i utsparingen som var ment for papirkart når båten ble designet. Ikke veldig elegant. Noe av det første jeg gjorde var å støpe om toppen for å få en jevn overflate uten nedfellingen for papirkart, men ble aldri helt fornøyd med denne plasseringen. Tenkte først å kjøpe nytt dashbord fra de siste modellene med nytt design, men bestemte meg for å bygge om det gamle i stedet. Første job vare å skru ut alt det gamle, ingen store utfordringer så langt. Så ble det meste skåret i stykker, litt skummelt , Ingen vei tilbake nå… Rattet må flyttes ca. 2 cm ned , og utformingen rundt navet endres , for å få plass til kartplotter og instrumenter. Hele bryterpanelet skal flyttes til høyre, slik at det liner opp med resten av dashbordet , gjør ikke det originalt av en eller annen grunn. Skråflaten ned mot vindskjermen skal gjøre om, likte aldri denne utformingen, så her måtte det skjæres ut enda mer. Bygger opp nye flater med vannfast kryssfiner. To plater limt sammen med epoxy for å få rette fasong. Etter at tre lag epoxi og duk er lagt under platene, , og ett lag over, så er sparkel arbeid neste. ..Og etter en del sparkling og sliping er det tid for topcoast. Metoden er å male tykt på for så å pusse og rubbe, enkelt å jobbe med egentlig. Bruker en sort blank 2 mm karbonfiber plate. Nye brytere montert og koplet opp. Skjærer ut for nedfelte karbonfiber plater på sidepanelene. Begynner å ta form, venter på Livorsi instrumenter fra Amerika. Disse papp instrumenta tåler nok ikke vann….. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Imponerende bra utført? Tipper det gikk med mange timer til dette. Vurderer å gjøre støpearbeid på mitt dashboard i min Windy scirocco for har det eldste og ønsker meg siste typen bla for å få inn større kartplotter osv , hadde vært enklest å kjøpe et nytt men er tydligvis helt umulig å få tak i, .... Takk for at du delte prosjektet! lettere for oss andre å sette saga i dashboardet nå? Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Utrolig gøy å se slikt godt og kreativt håndverk. Forøvrig en nydelig båt du har der! Sitér dette innlegget Link to post
FrodeM Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Instrumenta fra Livorsi er kommet, ganske flotte , med blå led belysning. Og så er det inn med panela , spennende greier. Endelig resultat ble slik, Alle instrumenta fungerer , men noen sensorer måtte byttes, til Amerikansk standard. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Virkeligt flot! ??? Sitér dette innlegget Link to post
FrodeM Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Tusen takk for det. Det ser bra ut i mørket også .... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Lekkert! Hvor har du kjøpt carbonplatene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Imponerende flott ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Veldig flott! Lekkert Sitér dette innlegget Link to post
FrodeM Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 jørn skrev for 21 timer siden: Karbonfiber plate kjøpte jeg her: http://www.easycomposites.co.uk/#!/ Overraskende enkel å skjære ut og forme, med feinsag og pussekloss. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeM Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Når vi først er igang med Ghibli greier så har jeg gjort noen andre forbedringer også . Tilgang til romma under benkene er veldig kronglete. For å få tak i fenderene og tauverk må først de som sitter i sofaen reise seg, så må man ta ut puta , så av med lokket, ta opp fendenrene, legge på lokket, trykke på plass puta som ligger i klem under sofaryggen, så kan de som evt. satt i sofaen sette seg ned igjen… Ikke særlig praktisk. Løsningen er en luke i skottet forran benken. Fikk den laget i syrefast stål. Og når vi først er inne på stueplass, så er det alltig kjekt å ha så mye som mulig av det slaget. Rommet over vann- og kloakk tanken er et ganske stort ubrukt volum. Har bygd en kasse med drenering ned i bunnen, lett å ta ut og inn, og satt hengsler på luka. Enda mer plass til fendere og tauverk, ..eller andre greier som man lett kan få tak i. Og båtshaka har fått egen plass ved siden av dusjen. En plast takrenne gjorde nytten her. Har også montert en Aktuator som kjører lanterna på dekket opp og ned. Aktuatoren styres av et polvende-rele koplet på lanterne bryteren. Måtte sette på en ekstra demper for å få en jamn og elegant bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
JLN Svart 11.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2020 (redigert) Imponert ? Hvordan er luken i gulvet hengslet ? Planlegger å bygge om min Ghibli noe. Ønsker bl.a. å utnytte "dødrom" og få mer lagringsplass. Redigert 11.Oktober.2020 av janln (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ghiblien Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 (redigert) Morsomt med kreative løsninger. Jeg lurer også på hvordan luken i gulvet ble hengslet? :) Redigert 6.August.2021 av Ghiblien (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370 Tidligere båter: Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260 Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.