HansH
Godt poeng fra @Gunnis her ang merker. Jeg gjorde som @Baatsmann nevner, dvs kjøpte plotter på vinterkamanje. Fikk en Ray a125 til ca 16' på Maritim for et par år siden, nedsatt fra ca 24'. Det er en relativt basic modell uten funksjonalitet for f eks ekkolodd. Men for meg som aldri gidder å fiske, så er det helt greit. Men den kan evt håndtere en Ray-radar hvis jeg skulle bytte ut det originale Furuno-anlegget fra 2007 i båten.
Har altså den originale Furuno-plotteren med tilgang til radarbilde i cockpit men ikke på fly. Oppe sitter da Ray a125 og en liten 7-tommer fra Garmin. Jeg synes det alltid er veldig greit å ha flere skjermer. Kjører ofte også med Ipad eller iphone oppe hvis det er ukjent farvann.
En fordel med Ray (og Navionics kart) er at det går sånn rimelig kurant å overføre en autorute fra pad'en til plotteren. Regner med at slike funksjoner etterhvert er standard på alle plottere. Mulig jeg er klønete, men jeg får ikke helt autorutingen til å fungere på Ray'en uten å gå via pad'en.
Siden vi nå er inne på dette med å koble sammen gammelt og nytt, så åpner kombinasjonen NMEA2000 (evt SeaTalkng) og wifi for alle muligheter. Man kan jo f eks speile alle instrumenter, motordata, trip-data osv samt plotter osv på tv-skjermen(e) ombord samt på plotterne og på pad og telefon. Bare fantasien og pengene som begrenser.
For egen del må jeg si at driftssikkerheten ved en plotter er det viktigste. Den tåler risting, betydelige spenningsvariasjoner, vann osv. Telefon og pad er langt mer usikkert og bør primært være backup.
Avslutter med et bilde av Perfect Day i typisk fortøyningsposisjon ved Eneboeren/Hui vest for Tjøme ifjor. Ettersom jeg ikke har fått montert ankervinsj ennå, så må vi inntil videre ofte ligge longside. Har ikke gjort det så veldig ofte før, men det funker veldig bra. Har thrustere med variabel hold-funksjon, noe som gjør det veldig enkelt å holde båten inntil fjellet mens man fester tau og fendere.