tilplan Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Motoren går som en kule i ca fem minutter og så bare stopper den. Drar i snora og den går fint noen sekunder til og det gjentar seg et par ganger. Må ha en del gass for at den skal starte siste gangen. Etter det enden helt umulig å få start på. Prøver igjen etter noen timer og den går fint, men stopper etter samme mønster. Er det dritt i forgasser? Er likt både med intern og ekstern tank. Bensinen er stort sett fra i år. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Da prøvde jeg meg på ultralydvask av forgasseren i går kveld. Vannet var ganske skittent, så jeg byttet vann et par ganger for å prøve å få det best mulig. Det var synlige avleiringer innvendig som nå er borte, så jeg tror det bør bli bedre nå. Fikk ikke av flottørkammeret. Vet ikke hvordan det sitter fast, og tok ikke sjansen på å sette forgasseren i skrustikka for å bruke makt på den. Blir forhåpentligvis test i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) 19 minutes ago, tilplan said: Da prøvde jeg meg på ultralydvask av forgasseren i går kveld. Hei. Dette med ultralyd er nytt for meg. Hva slags utstyr brukte du? Noe a la denne? https://www.aliexpress.com/item/Professional-Portable-Digital-Ultrasonic-Cleaner-0-8L-35W-Ultrasound-Washing-Cleaning-Machine-Bath-For-Jewelry-Eyeglasses/32846177479.html Redigert 23.Mai.2018 av Turbåt missing link (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
ivar Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 høres jo ut som strupet bensintilførsel ja. en annen ting det kan være er tett tanklufting - eller at en bensinslange ligger med kink, slik at den suges flat av pumpa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 @Turbåt jeg brukte denne: https://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/Pr386601000 Den er ikke stor nok til å få hele forgasseren under vann, men kjørte 8 minutter og snudde den for så å ta nye 8 minutter. Gjorde dette gjentatte ganger på de tre sidene den ville ligge. @ivar Har testet både med ekstern og intern tank uten forskjell. Har ikke sett noe på slangene, men det vil bli gjort om rens ikke hjelper. Har heller ikke sjekket filteret, og det er nok lurt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 er gjerne slange inne på motor som kan ligge litt forkjært slik at de får en liten knekk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Fikk montert motoren sammen igjen i går og ved første start var den ikke særlig god. Trengte mye choke og gass for å holde seg gående. Ble litt skuffet og ventet et par timer før jeg prøvde igjen. Da var det litt av samme symptomene før den plutselig endret karakter og begynte å fungere helt perfekt. Forstår nå at den har gått uryddig på tomgang tidligere og det var helt borte. Tomgangshastigheten kunne stilles ned og den stod nok minst en halvtime på tomgang uten en unote. Foreløpig kun testet i et kar i hagen, men det ser lovende ut. Går nok en stund før den blir testet på båten på grunn av andre ting som skjer framover. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Bra du fikk liv i den. Men nysgjerrig. Du sier du fikk ikke av flotørhuset. Da fikk du vel heller ikke ut dysene. Putta du hele forgasseren rett i ultralyd vaskeren? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 La hele forgasseren i vaskeren, ja. Flottørhuset falt av da jeg var ferdig. Den hang i pakningen. Skulle nok skiftet den, men det får bli en annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 tilplan skrev 1 time siden: La hele forgasseren i vaskeren, ja. Flottørhuset falt av da jeg var ferdig. Den hang i pakningen. Skulle nok skiftet den, men det får bli en annen gang. Det var ny måte å rense forgasser på ? Men det viser vel hvor effektiv de ultralyd vaskere er.n Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Brukte du bare rent vann i ultralyd vaskeren? Tenker det kan være bedre med væsker som fordamper etterpå som f.eks. sprit. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tilplan Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Jeg brukte vann fra springen. Den lå til tørk over natta før montering. Vann fordamper også greit. Hadde ikke lyst til å holde på med løsemidler på kjøkkenet, men har sett at det finnes egne væsker for ultralydrens. Har ikke sjekket innholdet. Satser på test på sjøen i neste uke om alt klaffer. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Fikk testet litt i går. Er bedre enn før, men ikke helt fornøyd. Var litt vanskelig å få til å gå på lavt turtall i starten, så måtte ha litt turtall for å sette i gir. Motoren gikk veldig bra og vi kjørte lenge rundt på kryss og tvers utenfor brygga for å slippe å ro langt om motoren stoppet. Gikk bra både på høyt og lavt turtall helt til vi gikk inn til brygga igjen. Da stoppet den og ville kun gå når jeg ga litt ekstra gass. Lot den gå i fri med litt turtall i et par minutter, og så virket det bra igjen. Fikk ikke kjørt en ny runde, men den gikk bra på tomgang inn og ut av gir. Mistenker at det var noe rusk som lå igjen. Håper det er borte nå, men er ikke helt trygg på å sende ungene ut alene med den. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Kan det være en dyse eller kanal du ikke har fått renset? Jeg tok mine forgassere nettopp (2 doble på Yamaha 100hk) og så en kanal som var tett før ultralyd. Blåste ut alt jeg kunne både før og etter ultralyd, med alle dyser/plugger utskudd, ble bra og vannet ble grumsete så det holdt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tilplan Svart 18.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Kan godt være at jeg skulle blåst litt i tillegg. Får se hvordan det fungerer neste gang vi er ute. Om det fortsatt er tull, blir det nok en runde til med ultralyd i tillegg til at jeg låner meg en kompressor fra svigerfar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 SveinHa skrev On 11.7.2018 at 14.37: Brukte du bare rent vann i ultralyd vaskeren? Tenker det kan være bedre med væsker som fordamper etterpå som f.eks. sprit. jeg bruker varmt vann ( i tillegg er det varmeelement i vaskeren) og som vaskemiddel Zalo. (har hørt gul skal være best..?) I tillegg sitronsyre eller eddik om det er korrosjon/rust som skal fjernes. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.