MVinter Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Hei, vi har en båt med følgende raymarine utstyr som er koblet i seatalk nmea0185 nettverk: - C80 plotter - ST6001 autopilot - tridata - vindinstrument har også en VHF (49E tror jeg), men ekstra håndsett ute. Denne er ikke koblet til nettverket så dsc funksjon er ikke oppe å går. Ønske nr 1: fikse nettverk til vhf slik at denne blir fult operativ. ønske nr 2: C80 er jo usannsynlig treg og vi bruker iPad som supplement, men ønsker å få NMEA data inkludert AIS via wifi til tablet. Tenker da å oppgradere nettverket ombord til N2K slik ar AIS og andre fremtidige instrumenter enkelt kan kobles til. Da tenker vi å benytte 1,2 eller omså 3 tablet med full NMEA tilgang. C80 blir da en ren radar skjerm og backupløsning. - trenger jeg en konverter fra nmea0185 til N2K for hvert eneste produkt og giver eller kan jeg sette inn én for utvendig seatalk og én for tilkobling av VHF? - behøver jeg et instrument/kartplotter som har N2K for å få dette til å virke? Fint dersom de som ikke har peiling lar vær å svare ? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Mulig du kan bruke dette: https://seatronic.no/raymarine-converterkit-seatalk-1-til-seatalkng Sitér dette innlegget Link to post
MVinter Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Dersom jeg kun trenger en slik for å få all raymarine nmea0185 over på N2K så er jo det helt utrolig. Noen som VET med sikkerhet Evt har noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Akkurat den konverterer vel Seatalk 1 til Seatalk ng som er Raymarine spesifikt. Skal du fra NMEA0183 til NMEA2000 eller til Seatalk, så bør du søke etter Actisense. Dette skal visst fungere, vurderer noe slikt selv. Har en C70 uten noe utstyr utover en DSM30. Planlegger å få en billig GNSS med NMEA inn på den for å ha som kartplotter, og evt en svinger til ekkoloddet. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 (redigert) SeatalkNG er Raymarines nettverk tilsvarende Nmea 2000, men du må ha en kabel fra SeatalkNg til Nmea 2000 nettverket. I tillegg må du ha en plotter som har Nmea2000 nettverk innebygget, like godt å kjøpe en ny plotter først som sist. Deretter må du sette sammen et Nmea2000 nettverk med power, kabler, T- kobling og termineringer i hver ende av nettverket. Du kan kjøpe et starter kit til Nmea2000 nettverk og bygge ut etterhvert. Nmea2000 er det siste innen nettverk og erstatter 0183 som er på vei ut. Jeg holder på med noe tilsvarende og har kjøpt en Simrad GO plotter med Nmea2000. Har Raymarine autopilot, den har NG så trenger kun overgangs kabel til Nmea2000 nettverket og Simrad plotteren. F.eks Simrad GO serien er jeg fornøyd med, kombinert plotter og ekkolodd. Raymarine har Axiom serien er og bra. Så du har flere muligheter. Redigert 21.Mai.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
MVinter Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Chris284 skrev for 14 timer siden: SeatalkNG er Raymarines nettverk tilsvarende Nmea 2000, men du må ha en kabel fra SeatalkNg til Nmea 2000 nettverket. I tillegg må du ha en plotter som har Nmea2000 nettverk innebygget, like godt å kjøpe en ny plotter først som sist. Deretter må du sette sammen et Nmea2000 nettverk med power, kabler, T- kobling og termineringer i hver ende av nettverket. Du kan kjøpe et starter kit til Nmea2000 nettverk og bygge ut etterhvert. Nmea2000 er det siste innen nettverk og erstatter 0183 som er på vei ut. Jeg holder på med noe tilsvarende og har kjøpt en Simrad GO plotter med Nmea2000. Har Raymarine autopilot, den har NG så trenger kun overgangs kabel til Nmea2000 nettverket og Simrad plotteren. F.eks Simrad GO serien er jeg fornøyd med, kombinert plotter og ekkolodd. Raymarine har Axiom serien er og bra. Så du har flere muligheter. Takk for fornuftig svar. Det at nmea 2000 er siste nytt er vel å dra det vel langt. Wifi og Ethernet er siste nytt og eneste grunnen til at det ikke er mer utbredt/enig het rundt, er nok treghet i div organisasjoner og organer rundt omkring i verden... nmea0185 er fullstendig avleggs og hører hjemme på 80-tallet, derfor vil jeg bort fra det. ? jeg må nok gå for en lignende løsning som deg, med ny plotter med nmea2000. Men kan jeg bruke en enkel kabel mellom autopilot og nmea2000 nettverk eller må jeg til med en konverter? Og i siste tilfelle må jeg ha tre stk? Da blir det nesten enklere å rive ut både tridata og vindmåler og heller skaffe nmea2000 givere og bruke plotter/nettbrett til slik informasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) Nmea2000 er "siste" på nettverksfronten i plotter verdenen National Marine Electronics Association, var det jeg tenkte da jeg skrev det. Wifi er litt utenom tema der foreløpig ser det ut som. Men Simraden jeg har kjøpt har wifi og masse annet som kan være nyttig. Kan bl.a koble på et nettbrett via wi fi og ha en større skjerm og kontrollene der om nødvendig. Om du har Nmea0183 nettverk (ikke 0185), så kan du koble det på Nmea2000 med en overgang fra 0183 til 2000. Du trenger ikke overgang til NG når du kan ha fra 0183 direkte. Da er det kabel på nettverks overgang som du monterer på det gamle om du har ledig inn/ut port og i andre enden er det en kontakt som går inn på en T kobling. Ser ut som det to porter du kan koble på 0183 til 2000, f.eks autopilot og en til. De andre på Seatalk må ha en egen overgang til 2000. Sjekk litt på Youtube og søk på f.ek Nmea2000 eller Nmea 0183 to Nmea 2000. Eller litt utførligere forklart her: http://www.yachtd.com/products/nmea0183_gateway.html?gclid=EAIaIQobChMI-YDV6reZ2wIVx6MYCh1VTA4iEAAYASAAEgJNk_D_BwE Jeg har autopilot Sportpilot SPX-X5R med ST6002 kontroller, den har Nmea0183, ST1 og NG. Da trenger jeg bare en nettverks kobling fra NG til 2000, som den her: https://www.ebay.com/itm/232306586027 Har du sjekket om ST2001 har mer enn 0183 ? Redigert 22.Mai.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Dreuf Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Ønske1: Jeg leste brukermanualen til E49 og den støtter nmea0183, så da er det vel bare å koble den til C80`en du har. ? Ønske2: Denne gjør om tridata og vindinstrument til SeatalkNG ("nmea2k") https://seatronic.no/raymarine-itc-5-instrumentpod Om jeg ikke tar helt feil så er ST6001 displayet til autopiloten, det som er interessant er hvilken kurs-komputer du har. Er det en SPX så har den mest sannsynlig SeatalkNG inngang, så da trenger du bare en kabel mellom hub eller t-stykke og autopilot. Den kabelen er ikke en vanlig nmea2k/seatalkNG kabel, men ser sånn ut: https://www.raymarine-navigatie.nl/ramarine-stuurautomaat-spx10-spx30-en-spx-solenoid-seatalkng-voedingkabel-60cm/ Den skal vistnok følge med når man kjøper autopiloten, men har du eller forrige eier rotet den bort så selges de i blant på ebay for en fornuftig pris. Siden du har ST6001, så tipper jeg at du har en SPX kurskomputer, de støttes ikke av Aixom plotterne som kjører Lighthouse 3 (programvaren til plotteren). Da må du "ned" på es-serien med Lighthouse 2 for å kunne styre kurs-komputeren din fra plotteren. (så sant du har en SPX kurskomputer og vil at du skal kunne aktivere og deaktivere den fra plotteren). De gamle instrumentene du har er ganske lett å selge og man får greit betalt for dem på finn.no, dersom du vil oppgradere så du har alt i samme serie. (Er ikke alle som bryr seg om sånt... Jeg gjør) Så da er det igjen å få nmea2k over på wifi. Da kan du se litt her: http://digitalyacht.co.uk/product-category/interfacing/nmea-to-wifi-adaptors/ Eller lese deg opp litt på Openplotter som du selv bygger med bl.a. en raspberry pi. Men da er du også litt over snittet interessert for det er mer plug&pray enn plug&play. Jeg kjører ett oppsett hvor alt med unntak av fjernkontrollen til autopiloten går på SeatalkNG også har jeg koblet min openplotter på nmea0183 som sender informasjon over wifi til bl.a. iPad med iSailor. Så lenge R-pi er oppe og går så fungerer det bra og raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Jeg har brukt kittet jeg linket til for å få min gamle raython autopilot til å kommuniserer med B&G autopilot og radar, der er plug & play, kjempeenkelt. Ligger en tilsvarende tråd her inne startet av meg, mye nyttig info der. Sitér dette innlegget Link to post
MVinter Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Da har jeg koblet opp del en av nettverket dvs autopilot, tridata og vindinstrument til et seatalkng nettverk med en enkelt overgang. Datamessig fungerer dette helt topp, men som forventet får jeg kun kursinformasjon fra autopilot. Jeg må ha N2K for å få styre den med plotter. Jeg har derimot en ny problemstilling, som kan være litt innviklet. Båten er en Bavaria 35 fra 2009 med strømpanel og sikkert alt annet som alle andre Bavaria. Når jeg slår på hovedstrømmen så er alt av, men når jeg først har slått på instrumentene så blir disse værende på uansett hva jeg gjør. Det er relé i bakkant av strømskap (altså ikke reléet på selve panelet) som jukser dette til. Reléet legger inn når jeg trykker på navigasjonsknappen på panelet, men legger ikke ut når navigasjon slås av. (?) Nå har jeg holdt på en liten stund og tilfeldigvis funnet ut at når jeg trekker ut firepolt kontakt som er merket «achtern» på panelet, så legger reléet ut. Når denne er trukket ut så fungerer alt tilsynelatende fint, altså på/av navigasjon. Hva i alle dager er det som skjer? Mistenker at dette har noe med nettverket mitt å gjøre Evt montering av LiFePO4 batterier (lite trolig), da det er kun det som er gjort noen med i det siste. Hvis ikke så er det bare et sammentreff... Alle tips mottas med takk! ?? Sitér dette innlegget Link to post
MVinter Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Problem løst. Hadde ikke tenkt på at ST1 nettverket fikk tilførsel fra AP og la dermed opp tilførsel til STng også ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.