Jump to content

Seatalk 1 til NMEA2000

MVinter

Recommended Posts

Hei,

vi har en båt med følgende raymarine utstyr som er koblet i seatalk nmea0185 nettverk:

- C80 plotter

- ST6001 autopilot

- tridata

- vindinstrument 

har også en VHF (49E tror jeg), men ekstra håndsett ute. Denne er ikke koblet til nettverket så dsc funksjon er ikke oppe å går. 

Ønske nr 1: 

fikse nettverk til vhf slik at denne blir fult operativ.

ønske nr 2: 

C80 er jo usannsynlig treg og vi bruker iPad som supplement, men ønsker å få NMEA data inkludert AIS via wifi til tablet. Tenker da å oppgradere nettverket ombord til N2K slik ar AIS og andre fremtidige instrumenter enkelt kan kobles til. Da tenker vi å benytte 1,2 eller omså 3 tablet med full NMEA tilgang. C80 blir da en ren radar skjerm og backupløsning.

- trenger jeg en konverter fra nmea0185 til N2K for hvert eneste produkt og giver eller kan jeg sette inn én for utvendig seatalk og én for tilkobling av VHF? 

- behøver jeg et instrument/kartplotter som har N2K for å få dette til å virke? 

Fint dersom de som ikke har peiling lar vær å svare ?

Akkurat den konverterer vel Seatalk 1 til Seatalk ng som er Raymarine spesifikt. Skal du fra NMEA0183 til NMEA2000 eller til Seatalk, så bør du søke etter Actisense. Dette skal visst fungere, vurderer noe slikt selv. Har en C70 uten noe utstyr utover en DSM30. Planlegger å få en billig GNSS med NMEA inn på den for å ha som kartplotter, og evt en svinger til ekkoloddet.

SeatalkNG er Raymarines nettverk tilsvarende Nmea 2000, men du må ha en kabel fra SeatalkNg til

Nmea 2000 nettverket.

I tillegg må du ha en plotter som har Nmea2000 nettverk innebygget, like godt å kjøpe en ny plotter først som sist.

Deretter må du sette sammen et Nmea2000 nettverk med power, kabler, T- kobling og termineringer i hver ende av nettverket. Du kan kjøpe et starter kit til Nmea2000 nettverk og bygge ut etterhvert.

Nmea2000 er det siste innen nettverk og erstatter 0183 som er på vei ut.

Jeg holder på med noe tilsvarende og har kjøpt en Simrad GO plotter med Nmea2000. Har Raymarine autopilot, den har NG så trenger kun overgangs kabel til Nmea2000 nettverket og Simrad plotteren.

F.eks Simrad GO serien er jeg fornøyd med, kombinert plotter og ekkolodd.  Raymarine har Axiom serien er og bra.

Så du har flere muligheter. 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Chris284 skrev for 14 timer siden:

SeatalkNG er Raymarines nettverk tilsvarende Nmea 2000, men du må ha en kabel fra SeatalkNg til

Nmea 2000 nettverket.

I tillegg må du ha en plotter som har Nmea2000 nettverk innebygget, like godt å kjøpe en ny plotter først som sist.

Deretter må du sette sammen et Nmea2000 nettverk med power, kabler, T- kobling og termineringer i hver ende av nettverket. Du kan kjøpe et starter kit til Nmea2000 nettverk og bygge ut etterhvert.

Nmea2000 er det siste innen nettverk og erstatter 0183 som er på vei ut.

Jeg holder på med noe tilsvarende og har kjøpt en Simrad GO plotter med Nmea2000. Har Raymarine autopilot, den har NG så trenger kun overgangs kabel til Nmea2000 nettverket og Simrad plotteren.

F.eks Simrad GO serien er jeg fornøyd med, kombinert plotter og ekkolodd.  Raymarine har Axiom serien er og bra.

Så du har flere muligheter. 

Takk for fornuftig svar. 

Det at nmea 2000 er siste nytt er vel å dra det vel langt. Wifi og Ethernet er siste nytt og eneste grunnen til at det ikke er mer utbredt/enig het rundt, er nok treghet i div organisasjoner og organer rundt omkring i verden... nmea0185 er fullstendig avleggs og hører hjemme på 80-tallet, derfor vil jeg bort fra det. ? 

jeg må nok gå for en lignende løsning som deg, med ny plotter med nmea2000. Men kan jeg bruke en enkel kabel mellom autopilot og nmea2000 nettverk eller må jeg til med en konverter? Og i siste tilfelle må jeg ha tre stk? Da blir det nesten enklere å rive ut både tridata og vindmåler og heller skaffe nmea2000 givere og bruke plotter/nettbrett til slik informasjon...

Nmea2000 er "siste" på nettverksfronten i plotter verdenen National Marine Electronics Association, var det jeg tenkte da jeg skrev det. Wifi er litt utenom tema der foreløpig ser det ut som.

Men Simraden jeg har kjøpt har wifi og masse annet som kan være nyttig. Kan bl.a koble på et nettbrett via wi fi og ha en større skjerm og kontrollene der om nødvendig.

Om du har Nmea0183 nettverk (ikke 0185), så kan du koble det på Nmea2000 med en overgang fra 0183 til 2000. Du trenger ikke overgang til NG når du kan ha fra 0183 direkte.

Da er det kabel på nettverks overgang som du monterer på det gamle om du har ledig inn/ut port og i andre enden

er det en kontakt som går inn på en T kobling.

Ser ut som det to porter du kan koble på 0183 til 2000, f.eks autopilot og en til.

De andre på Seatalk må ha en egen overgang til 2000.

Sjekk litt på Youtube og søk på f.ek Nmea2000 eller Nmea 0183 to Nmea 2000. 

Eller litt utførligere forklart her:

http://www.yachtd.com/products/nmea0183_gateway.html?gclid=EAIaIQobChMI-YDV6reZ2wIVx6MYCh1VTA4iEAAYASAAEgJNk_D_BwE

Jeg har autopilot Sportpilot SPX-X5R med ST6002 kontroller, den har Nmea0183, ST1 og NG. Da trenger jeg bare en nettverks kobling fra NG til 2000, som den her:

https://www.ebay.com/itm/232306586027

Har du sjekket om ST2001 har mer enn 0183 ?

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ønske1:

Jeg leste brukermanualen til E49 og den støtter nmea0183, så da er det vel bare å koble den til C80`en du har. ?

Ønske2:

Denne gjør om tridata og vindinstrument til SeatalkNG ("nmea2k") 

https://seatronic.no/raymarine-itc-5-instrumentpod

Om jeg ikke tar helt feil så er ST6001 displayet til autopiloten, det som er interessant er hvilken kurs-komputer du har.

Er det en SPX så har den mest sannsynlig SeatalkNG inngang, så da trenger du bare en kabel mellom hub eller t-stykke og autopilot.

Den kabelen er ikke en vanlig nmea2k/seatalkNG kabel, men ser sånn ut: https://www.raymarine-navigatie.nl/ramarine-stuurautomaat-spx10-spx30-en-spx-solenoid-seatalkng-voedingkabel-60cm/

Den skal vistnok følge med når man kjøper autopiloten, men har du eller forrige eier rotet den bort så selges de i blant på ebay for en fornuftig pris.

Siden du har ST6001, så tipper jeg at du har en SPX kurskomputer, de støttes ikke av Aixom plotterne som kjører Lighthouse 3 (programvaren til plotteren).

Da må du "ned" på es-serien med Lighthouse 2 for å kunne styre kurs-komputeren din fra plotteren. (så sant du har en SPX kurskomputer og vil at du skal kunne aktivere og deaktivere den fra plotteren).

De gamle instrumentene du har er ganske lett å selge og man får greit betalt for dem på finn.no, dersom du vil oppgradere så du har alt i samme serie. (Er ikke alle som bryr seg om sånt... Jeg gjør)

Så da er det igjen å få nmea2k over på wifi.

Da kan du se litt her: 

http://digitalyacht.co.uk/product-category/interfacing/nmea-to-wifi-adaptors/

Eller lese deg opp litt på Openplotter som du selv bygger med bl.a. en raspberry pi. Men da er du også litt over snittet interessert for det er mer plug&pray enn plug&play.

Jeg kjører ett oppsett hvor alt med unntak av fjernkontrollen til autopiloten går på SeatalkNG også har jeg koblet min openplotter på nmea0183 som sender informasjon over wifi til bl.a. iPad med iSailor. Så lenge R-pi er oppe og går så fungerer det bra og raskt.

• 1 måned senere...

Da har jeg koblet opp del en av nettverket dvs autopilot, tridata og vindinstrument til et seatalkng nettverk med en enkelt overgang. Datamessig fungerer dette helt topp, men som forventet får jeg kun kursinformasjon fra autopilot. Jeg må ha N2K for å få styre den med plotter. 

Jeg har derimot en ny problemstilling, som kan være litt innviklet. Båten er en Bavaria 35 fra 2009 med strømpanel og sikkert alt annet som alle andre Bavaria. Når jeg slår på hovedstrømmen så er alt av, men når jeg først har slått på instrumentene så blir disse værende på uansett hva jeg gjør. Det er relé i bakkant av strømskap (altså ikke reléet på selve panelet) som jukser dette til. Reléet legger inn når jeg trykker på navigasjonsknappen på panelet, men legger ikke ut når navigasjon slås av. (?) 

Nå har jeg holdt på en liten stund og tilfeldigvis funnet ut at når jeg trekker ut firepolt kontakt som er merket «achtern» på panelet, så legger reléet ut. Når denne er trukket ut så fungerer alt tilsynelatende fint, altså på/av navigasjon. Hva i alle dager er det som skjer? 

Mistenker at dette har noe med nettverket mitt å gjøre Evt montering av LiFePO4 batterier (lite trolig), da det er kun det som er gjort noen med i det siste. Hvis ikke så er det bare et sammentreff... 

Alle tips mottas med takk! ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...