Jump to content

Edit History

Barbaria

Barbaria

Vår VHF og navigasjon er koblet til forbruksbatteriet. Forrige tur fikk vi et lite sjokk da VHF og resten av navigasjonsutstyret datt ut når vi benyttet ankervinsjen. Det virker som hoved forbruksbatteri har fått en alvorlig feil. Ønsket til skipperen ble fort en alternativ kobling av VHF og navigasjon. Hvordan har dere løst dette? Jeg ser for meg en bryter som kan switche strømforsyningen over til startbatteriet. Forslag til bryter/kobling mottas med takk. 

Forøvrig har oppførselen til forbruksbatteri oppført seg meget merkelig. Status på batteri når ankerlanterne tennes på kvelden er fullt i følge batterimonitor på morgenen er det tomt 0%. Forbruk over natten var som vanlig ca, 2 amp (varmer+ LED lanterne+kjøleboks) over 8 timer,  For så å lade seg selv opp til 100% i løpet av 3-4 timer på dagen og igjen fungerer som normalt. Dette har nå skjedd 2 ganger. Er dette vanlig oppførsel på et defekt batteri? 

Batteri er et AGM solar 350 amp. Har sjekket løse koblinger men ikke funnet noe.

Har hatt litt problemer med vann i kontrollen til akervinsjen som gjorde at vinsjen startet av seg selv, men det er «utbedret» med litt rens.

Gammel utgave av denne: https://seatronic.no/fortoyning/ankervinsj-c-229/tilbehor-til-ankervinsj/handkontroll-for-1-vinsj

Barbaria

Barbaria

Vår VHF og navigasjon er koblet til forbruksbatteriet. Forrige tur fikk vi et lite sjokk da VHF og resten av navigasjonsutstyret datt ut når vi benyttet ankervinsjen. Det virker som hoved forbruksbatteri har fått en alvorlig feil. Ønsket til skipperen ble fort en alternativ kobling av VHF og navigasjon. Hvordan har dere løst dette? Jeg ser for meg en bryter som kan switche strømforsyningen over til startbatteriet. Forslag til bryter/kobling mottas med takk. 

Forøvrig har oppførselen til forbruksvatteri oppført seg meget merkelig. Status på batteri når ankerlanterne tennes på kvelden er fullt i følge batterimonitor på morgenen er det tomt 0%. Forbruk over natten var som vanlig ca, 2 amp (varmer+ LED lanterne+kjøleboks) over 8 timer,  For så å lade seg selv opp til 100% i løpet av 3-4 timer på dagen og igjen fungerer som normalt. Dette har nå skjedd 2 ganger. Er dette vanlig oppførsel på et defekt batteri? 

Batteri er et AGM solar 350 amp. Har sjekket løse koblinger men ikke funnet noe.

Har hatt litt problemer med vann i kontrollen til akervinsjen som gjorde at vinsjen startet av seg selv, men det er «utbedret» med litt rens.

Gammel utgave av denne: https://seatronic.no/fortoyning/ankervinsj-c-229/tilbehor-til-ankervinsj/handkontroll-for-1-vinsj

• Create New...