Stokk Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Trenger en jolle til en Hanse 418. For å komme i land med 2-3 personer + hund. I tillegg lekebåt til jentungen på 15 år. Ønsker ikke for tung jolle, vil ha den opp på dekk. Zodiac Cadet 230/270 Roll Up er lett. Men er den sjødyktig? Rib er vel mer sjødyktig, feks Mercury Dynamic 250 Rib. Men veier mer og glassfiberbunn vanskeligere å lagre. Motor blir enten 2,5 hk (vekt) eller 4/5/6 hk (samme vekt 10 kg mer enn 2,5 hk) Noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Jeg synes det er en stor fordel å kunne pakke bort jolla når vi er underveis og når vi ikke bruker båten. Ugreit å alltid måtte ha en jolle som opptar mesteparten av fordekket. Også greit å ha båt og motor om er letthåndterlig – vi har alltid bare løftet vår rett opp for hånd, har aldri hatt behov for å hale den opp med fall eller lignende. Motoren på 2,5Hk løfter jeg med én hånd. Om det er snakk om å komme seg til land og å tøffe litt rundt på fine dager klarer ikke jeg se at det er noe stort behov for en RIB. En RIB tåler bedre å bli dratt opp på strender, men neppe nok til å forsvare merkostnaden. Sjansen for å komme til land med tørr buksebak er imidlertid betydelig høyere med RIB. Vi har brukt en kjipere jolle enn rollupen du nevner som eneste jolle gjennom en hel jordomseiling. Har vært tre med fullt dykkerutstyr ombord, dratt med 100 liter diesel i slengen og brukt jolla som eneste forbindelse til land også når vi har ligget ankret idiotisk langt ute på forblåste ankerplasser. Vil ikke nødvendigvis anbefale andre å gjenta det samme, men bruken du beskriver er jo noen hakk mer moderat. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 (redigert) Jeg kan ikke anbefale Mercury 250 dynamic RIB dessverre. Vi har hatt vår siden 2016 og den har svakeheter som jeg ikke liker. Årene er av meget tynn og dårlig kvalitet. Årene kan deles, men fjærmekanismen som deler disse har sviktet på begge årene etter bare to sesonger. Faren er at åren ramler fra hverandre når du ror og forsvinner. Jeg har fikset dette ved å borre større hull og montert to solide gjennomgående skruer, nå er ikke årene delbare, men de henger bedre sammen. Innfestingen av årene på båten er også av meget dårlig kvalitet, her skyves stopperne, som skal holde «åregafflene» fast, ut av holderen og ramler i vannet. De er limt med skolelim ser det ut til. Når det skjer får du ikke rodd lenger. Løsningen min er å sku inn en skrue tvers igjennom hele slik at den ikke kan komme ut. Sjøegenskapene er ikke allverden heller selv med V-bunn. Bunnen er montert for langt opp i pontongene til at den har noe annet en visuell effekt. Er det noe positivt å si? Den er tett og lett. Det er deilig med fast bunn for oss som stadig drar båten opp på land. Lagres enkelt forran masten. I dag ville jeg heller vurdert Highfield. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116515332 Redigert 21.Mai.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Husker ikke hva jolla vår heter. Men den er med oppblåsbar bunn, og fungerer helt utmerket. Når den er pakket sammen tar den omtrent like stor plass som kryssfokka. Så den er ganske moderat. Hulda er så liten at om jolla skulle ligge på fordekket dekker den over forluken. Vi anser luken for rømningsvei. Ulempen med 'seilduksbunn' er naturligvis at den ikke tåler noe særlig å bli dratt opp i fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Har Hanse 400 og Grand 270 RIB uten styrekonsoll. Løftes lett som bare der opp på fordekket med spinnakerfallet. Ut får jeg den alene, om det blåser er det greit å være to når den skal opp. Null problem og ikke i veien for fokka. Sitér dette innlegget Link to post
Stokk Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Takk for svar - delte meninger her om rib vs lettversjon. Ikke lett dette... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Avhenger mye av bruken i mitt hode. Hvor lange etapper skal unnagjøres med jolla? Trenger dette å skje raskt, eller kan dere putre i 4-5 knop? Brukes båten (og jolla) primært i fint vær, eller burde jolla fungere bra også i kuling? Er det OK med jolle på dekk, eller vil dere ha mulighet til å pakke den bort for seiling med gennaker/spinnaker eller soling på dekk? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Jeg byttet fra en tung aquaquick 270 med tredørk til en lettere suzumar 260 VIB, vekten er under 30 kg så enklere å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Har aldri hatt rib men mtp bruken vi har hatt så tenker jeg lett, lett og lett. Tror også ei jolle vil bli mer brukt når den er lett å pakke vekk/opp og jolle og motor "bare" er å "hive på sjøen" uten større anstrengelser. Har en 2 hk på 10kg som blir mest brukt. Akkurat nå har jeg en litt havltung jolle med tredørk, men neste blir en som er lettest mulig og kjapp å rulle i sammen. Når været er fint så kjører vi tur også med 2hk. Fint tempo for å kikke og studere på omgivelsene. Ferie og fritid kan også være litt saktetid. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 For meg er jolla noe jeg bruker for å komme meg til land. Ikke transport til butikken eller lek. Liker lange etapper med seiling der det kan være dårlig vær. Derfor viktig å kunne pakke ned jolla for å ha den under dekk. Dermed helt naturlig å ha en fullt oppblåsbar jolle. Vi sleper aldri jolla, så den bør være lett å hive opp på dekk. Er bruken av seilbåten en kort tur ut til en favoritthavn, og jolle derfra ville jeg valgt rib. Sjødyktighet er bare viktig hvis det blir ett fremkomstmiddel. Har aldri opplevd annet enn å bli våt i en oppblåsbar, så de er sjødyktige nok for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Har en Valiant 270 rib med enten 5hk eller 15hk totakts motorer. Riben veier kun 45kg, den letteste motoren 21kg. Dermed forholdsvis grei å hanskes med, enten det skulle være å ha riben på slep, hive den oppå dekk framfor masta eller vippe den opp bak på badeplattformen. Vurderte også gummibåt med oppblåsbar dørk, men ser at til mitt bruk er rib et bedre valg. Trenger noe som tåler litt bank og som jeg slipper være redd for å rive løs akterapeilet på i bølger med 15-hesteren. Bruksområdet er turer til butikken, fisking, kortere og lengre turer til holmer rundt forbi, osv. Fint å ikke være redd for om det skal blåse opp eller ikke da den takler bølger greit (hadde en 10-fots Caribe på 88kg tidligere, den taklet bølgene enda bedre, men var tilnærmet umulig å løfte opp på dekk alene). En stor fordel for min del er at Valianten planer greit med 5-hesteren og meg + fiskekassen ombord. Sånn sett er 5-6hk fin størrelse, kan forflytte seg med noenlunde fart når man er alene. Med 15-hesteren planer den lett med to halvfyldige på over 100kg ombord, sikkert også med en unge i tillegg om det skulle bli nødvendig. Den er ikke særlig høy, dermed tar den ikke så mye av sikten når den ligger foran masta. Mulig jeg hadde valgt annerledes om jeg skulle på langtur, men slik situasjonen er nå prioriteres sjødyktighet, soliditet og fart framfor muligheten for å pakke sammen jolla mellom bruken. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Lekebåt til jentungen på 15år? Grand RIB m 20-30hk og stereoanlegg. Like greit å bare kline til å bite i det sure eplet. Du får solgt den når ho ikke er med på sjoen lengre...om et par-tre år. Sitér dette innlegget Link to post
Stokk Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Har konkludert med at jeg vil ha en jolle som kan pakkes sammen i båten. Da utgår vel en RIB. Noen bedre joller da en Roll-up fra Zodiac? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 4 hours ago, Stokk said: Noen bedre joller da en Roll-up fra Zodiac? Hva med oppblåsbar dørk ? Veier lite, tar liten plass sammenpakket og bedre sjøegenskaper enn en helt flatbunnet båt. F. eks. denne fra Achilles Ulempen er selvsagt at bunnen ikke tåler like mye som en trebunn + prisen. En rollup med 2.5 hk er sikkert bra nok for å komme seg til og fra land, men som lekebåt til 15-åringen tror jeg den jeg linket til, utstyrt med en 6 hk , vil fungere bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Hvis du ikke har davitter og ønsker å kunne stue vekk jolla under dekk: Har prøvd litt forskjellig varianter og jeg vil anbefale en jolle med oppblåsbar dørk og oppblåsbar kjøl hvis du vil ha en jolle lett jolle du lett vipper ut og tar inn alene, eventuelt en med hel bunn av plater om du heiser med spinnakerfallet. Styr unna de med spilebunn, de blir ikke stive nok og går svært dårlig i litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) Er i liknende situasjon som deg. 2 voksne og en liten hund i seilbåt (Hanse 312), guttungen mønstret av i 15-16 års alderen, har knapt vært ombord etterpå, det er noen år siden nå ? Vi foretrekker svai, så vi bruker jolla hver kveld og hver morgen, for å lufte hund, samt noe krabbeteiner og småturer, men ikke butikk/handling og langturer. Liker ikke så godt å taue, spesielt ikke langt eller i vær/sjø, og flytter stort sett hver dag. Endte (som tredje jolle) på denne som er ultra stubar (deler av akterplata er oppblåsbar), og lett, ca 15 Kg. Heiser den lett ombord alene, løfter hekken på den med en hånd, og etterstarmmer spinnaker fallet som jeg fester den i med andre hånda, så hekken er over rekka, og så vipper jeg baugen opp etterpå. Ingen stress å gjøre alene. Pakkes og stues og stroppes under bom/kick. Kombinert med årets nyervervelse, en 12v trykkpumpe, så går oppblåsing som en lek, og den får rett trykk i både potong og ikke minst dørk, og er dermed ganske stabil til å være såpass liten. Bruker kanskje 10-15 Min fra jeg bestemmer meg for å sjøsette til den er klar for tur. Motor har jeg fått tak i en 2 takt 2hk Tohatchu uten gir. Veier ca 7Kg, og løftes enkelt opp/ned i jolla med en hånd. Ikke noe stress. Den gamle 6 HK var det litt mer kilent med på svai.... Men som leketøy til en 15 åring... Njaaa.. Kommer ann på om hun trenger fart, eller klarer seg uten. Men med større motor tipper jeg denne jolla kan bli lekbar . Jolla er lettrodd, det hender jeg løfter motoren tilbake ombord i moderskipet ubrukt, fordi jeg bare har rodd hunden i land. Om vinteren bor jolla i frampiggen, men ellers bor den under kicken. Redigert 23.Mai.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 På jolla vår har vi 4 hk to-takt Mariner. Planer så det griner med 80 kg Hulda om bord. For å gjenta: Jolla har oppblåsbar dørk og bunn, pakkes sammen når den ikke er i bruk. Dog det krever noe muskler for å trøkke den opp gjennom nedgangen og ut i cockpit. Som jeg sa til båtnaboen i går: "Disse tungen båtene (han snakket om å ansette winchaper) holder oss i form". "Snakk for deg sjæl", var svaret. Det er vel mye etter hvordan man ser på sakene. Vi gidder blant annet ikke, når vi skal på tur nå, og drasse med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 On 5/22/2018 at 6:14 PM, Hakkannen said: Har en Valiant 270 rib med enten 5hk eller 15hk totakts motorer. Riben veier kun 45kg, den letteste motoren 21kg. Dermed forholdsvis grei å hanskes med, enten det skulle være å ha riben på slep, hive den oppå dekk framfor masta eller vippe den opp bak på badeplattformen. Vurderte også gummibåt med oppblåsbar dørk, men ser at til mitt bruk er rib et bedre valg. Trenger noe som tåler litt bank og som jeg slipper være redd for å rive løs akterapeilet på i bølger med 15-hesteren. Bruksområdet er turer til butikken, fisking, kortere og lengre turer til holmer rundt forbi, osv. Fint å ikke være redd for om det skal blåse opp eller ikke da den takler bølger greit (hadde en 10-fots Caribe på 88kg tidligere, den taklet bølgene enda bedre, men var tilnærmet umulig å løfte opp på dekk alene). En stor fordel for min del er at Valianten planer greit med 5-hesteren og meg + fiskekassen ombord. Sånn sett er 5-6hk fin størrelse, kan forflytte seg med noenlunde fart når man er alene. Med 15-hesteren planer den lett med to halvfyldige på over 100kg ombord, sikkert også med en unge i tillegg om det skulle bli nødvendig. Den er ikke særlig høy, dermed tar den ikke så mye av sikten når den ligger foran masta. Mulig jeg hadde valgt annerledes om jeg skulle på langtur, men slik situasjonen er nå prioriteres sjødyktighet, soliditet og fart framfor muligheten for å pakke sammen jolla mellom bruken. Hvordan gjør du det når du skal sette ut og berge jolla? Lager du den opp ned på dekk? 15 hk veier jo en del, har du den montert på rekka og bruker talje? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Krimart skrev for 11 timer siden: Hvordan gjør du det når du skal sette ut og berge jolla? Lager du den opp ned på dekk? 15 hk veier jo en del, har du den montert på rekka og bruker talje? Jolla løfter jeg over rekka og slipper ned på vannet (holder og slipper ut fortøyningstauene til jolla mens jeg gjør dette). Når den skal opp igjen bruker jeg spinnakerfallet for heising hvis dette skal skje ute på sjøen, i havna er det enklest å løfte jolla opp rett fra utriggeren og opp på dekk. 45kg med jolle er uhamslig siden vekta er fordelt over så stort område, men likevel ikke umulig å hanskes med. De gangene jeg skal ta av og på motor ofte bruker jeg som regel 5-hesteren, den veier bare 21kg og er sånn sett grei å hanskes med. 15-hesteren veier 36-37kg, så den pleier jeg vanligvis ta av og på jolla i havna der det er lettere å komme til via en utrigger. Men har også løftet motoren på og av jolla langt fra land, har da fortøyd jolla stramt inntil raua på seilbåten slik at den ikke glir fra når tyngden kommer. Motoren er langt lettere å bakse med enn selve jolla sånn sett, den er jo så kompakt og man får godt tak rundt den i forbindelse med løfting. Har en slik påhengskran rett på siden av rekka der påhengsene henger på seilbåten når den ikke blir brukt, men synes det er greiere og ikke minst langt kjappere å bare løfte motoren av og på for håndmakt. Hvis jolla skal opp i en fart/midlertidig, pleier jeg vippe den opp slik at den ene potongen ligger på badeplattformen og trekker så opp resten med fortøyningstauene slik at jolla blir stående sidelengs på høykant på badeplattformen. Fortøyningene strammes til og knytes rundt pushpit slik at jolla ikke får sjanse til å bevege seg. Liker egentlig ikke å ha jolla der i tilfelle noen (evt. meg selv) skulle dette uti, da blir det vanskelig å komme ombord i moderskipet igjen når det står ei jolle i veien. Men i rolig vær henger jolla like godt der som å ligge framfor masta på dekk. Redigert 24.Mai.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stokk Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Da ble det brukt Zodiac Cadet Fastroller 285 + ny 6 hk motor. Sitér dette innlegget Link to post
toffis Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 @StokkHvordan gikk dette? Skal selv ha jolle til 32 fot seiler. Lurer på i hvilken grad man får i pose og sekk med VIB! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.