Barbaria
Jeg kan ikke anbefale Mercury 250 dynamic RIB dessverre. Vi har hatt vår siden 2016 og den har svakeheter som jeg ikke liker.
Årene er av meget tynn og dårlig kvalitet. Årene kan deles, men fjærmekanismen som deler disse har sviktet på begge årene etter bare to sesonger. Faren er at åren ramler fra hverandre når du ror og forsvinner. Jeg har fikset dette ved å borre større hull og montert to solide gjennomgående skruer, nå er ikke årene delbare, men de henger bedre sammen.
Innfestingen av årene på båten er også av meget dårlig kvalitet, her skyves stopperne, som skal holde «åregafflene» fast, ut av holderen og ramler i vannet. De er limt med skolelim ser det ut til. Når det skjer får du ikke rodd lenger. Løsningen min er å sku inn en skrue tvers igjennom hele slik at den ikke kan komme ut.
Sjøegenskapene er ikke allverden heller selv med V-bunn. Bunnen er montert for langt opp i pontongene til at den har noe annet en visuell effekt.
Er det noe positivt å si?
Den er tett og lett. Det er deilig med fast bunn for oss som stadig drar båten opp på land. Lagres enkelt forran masten.
I dag ville jeg heller vurdert Highfield.
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=116515332