Hakkannen
Krimart skrev for 11 timer siden:
Hvordan gjør du det når du skal sette ut og berge jolla? Lager du den opp ned på dekk? 15 hk veier jo en del, har du den montert på rekka og bruker talje?
Jolla løfter jeg over rekka og slipper ned på vannet (holder og slipper ut fortøyningstauene til jolla mens jeg gjør dette). Når den skal opp igjen bruker jeg spinnakerfallet for heising hvis dette skal skje ute på sjøen, i havna er det enklest å løfte jolla opp rett fra utriggeren og opp på dekk. 45kg med jolle er uhamslig siden vekta er fordelt over så stort område, men likevel ikke umulig å hanskes med.
De gangene jeg skal ta av og på motor ofte bruker jeg som regel 5-hesteren, den veier bare 21kg og er sånn sett grei å hanskes med. 15-hesteren veier 36-37kg, så den pleier jeg vanligvis ta av og på jolla i havna der det er lettere å komme til via en utrigger. Men har også løftet motoren på og av jolla langt fra land, har da fortøyd jolla stramt inntil raua på seilbåten slik at den ikke glir fra når tyngden kommer. Motoren er langt lettere å bakse med enn selve jolla sånn sett, den er jo så kompakt og man får godt tak rundt den i forbindelse med løfting. Har en slik påhengskran rett på siden av rekka der påhengsene henger på seilbåten når den ikke blir brukt, men synes det er greiere og ikke minst langt kjappere å bare løfte motoren av og på for håndmakt.
Hvis jolla skal opp i en fart/midlertidig, pleier jeg vippe den opp slik at den ene potongen ligger på badeplattformen og trekker så opp resten med fortøyningstauene slik at jolla blir stående sidelengs på høykant på badeplattformen. Fortøyningene strammes til og knytes rundt pushpit slik at jolla ikke får sjanse til å bevege seg. Liker egentlig ikke å ha jolla der i tilfelle noen (evt. meg selv) skulle dette uti, da blir det vanskelig å komme ombord i moderskipet igjen når det står ei jolle i veien. Men i rolig vær henger jolla like godt der som å ligge framfor masta på dekk.