Kleggis Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Jeg har en Mercury 50HK utenbordsmotor der alarmen for overoppheting har begynt å pipe konstant etter at motoren har gått noen minutter. Dette er en to- takter med egen oljetank, 2002 modell. Har lest at det kan være noen problemer med flottøren til olje- sensor i tanken men det virker heller som det kan være noe med kjølesystemet. Vannstrålen som kommer ut av motoren er noe ustabil, og kokende varm. Hvilken temp skal dette vannet egentlig ha? Og vil strålen være sterkere jo mer turtall motoren kjøres på, eller skal den være stabil selv på tomgang?`Kan det være vannpumpen som er gåen? Tar i mot alle tips med stor takk. Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Frodekommode Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 (redigert) Jeg har funnet at dfi oljen kan "levre" seg litt i den eksterne tanken over tid. Prøv å løft opp stigerøret fra tanken og sjekk under silen her. Finner du fortyk ning av oljen er løsningen å tømme tanken og skylle/vaske med bensin. La dette dampe vekk før du monterer tanken igjen og fyller ny olje. Antar at du også har en liten tank på motoren, etter at du har rengjort hovedtank sjekker du at den er full og at du har god flow/trykk på oljen. Flere gode utube videoer på dette. Vurder eventuelt å bytte det lille filteret som ligger mellom ekstern og intern tank. Dette løste mine alarmproblemer som tilsa alt fra temp, oljenivå og oljepumpe. Lykke til! Redigert 21.Mai.2018 av Frodekommode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mortis1337 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jeg har et lignende problem med min Yamaha 70 Beto (1985 eller 86 modell). Vannstråla er stødig og fin, men vannet fra min motor er kaldt. Alarmen oppsto etter ca 20 minutter i sakte fart. Jeg skrudde da av tenninga helt og ventet og prøvde å skru på igjen etter noen minutter. Da var alarmen borte, men motoren gikk i en sikkerhets-modus og gjør maks 2000 runder/minutt nå. Jeg har full oljetank og ingeting ser galt ut, men alarmen går igjen om jeg putrer rundt i 20 nye minutter. Har fått forslag om at det kan være termostat, oljefilter osv, men har ikke kommet så langt at jeg har fått gjort noe mere feilsøking. Uten at det er meningen å hijacke denne tråden, så skulle jeg gjerne hatt tips til folk det går an å snakke med. Verksteder som syns det er helt OK å svare på et båt-teknisk spørsmål og selge deg deler uten å kreve at du kommer til dem med motoren. Jeg har desverre ingen mulighet til å frakte den selv :) Sitér dette innlegget Link to post
Kleggis Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Hei og tusen takk for tilbakemelding! Jeg kjøpte ett termostat kit og impeller- kit fra Ravns. Etter bytte av begge deler pluss plugger går motoren som en drøm igjen. Kjølevannet er lunka og den går veldig rent. Alarmen låter ikke lenger, så da var det helt klart der problemet var. Er veldig fornøyd med motoren så var godt det ikke var verre. Da lærte jeg litt samtidig. Jeg mailet en del frem og tilbake med Ravns Garasje tidligere, de svarte på alt jeg spurte om. Men forventer sikkert at man deretter handler fra de, forståelig nok. Sitér dette innlegget Link to post
mortis1337 Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Jeg har nå snakket med Ravns. De er veldig hyggelige og behjelpelige. Anbefales! Likevel sitter jeg fortsatt fast. Båten er låst i 2000 runder/minutt. Har forsøkt å koble fra olje og kjølesensorer for å se om det er det som er årsaken. Det hjalp ikke. Fortsatt låst. Prøvde koble styringsenheten fra batteriet i 5 minutter i tilfellet det var en alarm som ikke ble resatt. Fortsatt problemer. Alt virker helt OK fra utsiden, men motoren vil bare ikke gi full gass. Kan dette være pluggene? Ravns sier jeg må ta med motor på verksted for å måle ut verdiene. Jeg hadde håpet på en enklere fiks, da båten står på vannet og jeg ikke lett kan få den opp og levert på noe verksted. Andre tips her inne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.