Jump to content

2003 Tohatsu 8 Hk, som krangler før første start om våren


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Motoren drunker I bensin når jeg skal starte den. Åpner forgasseren noen ganger og sjekker flottørkammer og dysen som skal tette for at forgasseren ikke flyter over. Alt ser bra ut. Tørker av pluggene og den starter, men dør igjen etter noen sekunder og beninen flyter. Så starter jeg den gjerne etter en natt eller to. Da starter den og jeg opplever ingen prolemer resten av sesongen. Dette har gjentatt seg tre år etter hverandre, så nå spør jeg meg om jeg vinterkonverserer feil, eller om andre kjenner til dette problemet. Når jeg ferskvannskjører, så tar jeg alltid av besisnslangen og kjører fogasseren tom. Kan det være feil?

Link to post

Tanken som har slått meg, er at tuppen på dysen som stenger for mer bensin inn I flottørkammeret er av gummi. Kan det være at denne tørker ut og tetter dårlig om det ikke er bensin I forgasseren igjennom vinteren? Uansett skal prøve bade miljøbensin på siste fylling og uten å tømme forgasseren så får man se. Takk for innspill

Link to post

Hei,

Takk for innspill. Stemmer at jeg hadde en tråd på samme problemet. Men lengden på dysenålen er ikke problemet. Man ser på flotøren at selve dysnålen bunner I "ventilsetet". Det man ikke ser er om gummituppen på dysenålen tetter. Er rimelig sikker på at det er dette som er problemet. Kanskje fordi gummien blir hard eller deformert I løpet av vinteren. Men at denne bedres når den blir stående I ny bensin igjen. Vurderer å bytte dysenål, koster ikke mange kroner, men greit å få svar på om man gjør noe feil I konserveringen, ellers får man bare same feil på den nye dysenålen.

Link to post

kan jo høres ut som at det er dette som skjer.   Uansett , tror ikke jeg har hørt om denne varianten før, at det ser ut til å tørke ut , for så å bli ok igjen hver gang.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har samme problem på en 90 hk mercury fra tidlig 90 tall, med tre forgassere (notorisk kranglete og tørst motor). Går alltid pent når den blir satt bort men et sant H****** å få i gang på våren igjen. (Har også fler andre 2t motorer som starter lett på våren) har konkludert med at det er restene av 2t olje som ligger igjen i systemet som skaper problemene. Løsningen her var å skru av forgasserene om høsten og dynke de i forgasser rens og montere tilbake før ny sesong på vannet. Starter på første forsøk nå. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...