jotto Startet 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2018 Hva bruker dere som ankervakt? Jeg har ankervakt på plotteren, men jeg har ikke lyst å la den stå på og trekke strøm gjennom hele natta. Jeg har testet Anchor Pro for Android. Det fungerer fint en stund, men Android 8 er så ivrig på å spare strøm at den skrur av GPSen etter en times tid når skjermen er avskrudd. Dermed går alarmen etter en time, og det blir ikke særlig god søvn av sånt. Jeg vurderer å bruke en eldre Android-mobil kun som ankervakt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) Bruker ikke ankervakt. Ligger stort sett på svai, men velger sted ut i fra forholdene, og viktigst av alt, har ordentlig anker ! Ikke dregget en eneste meter siden jeg bytta ut Bruce med Rockna for noen år siden. Det resetter umidelbart ved vinddreining. Såklart kan/vil også det skjære seg en gang, men da ville neppe en ankervakt rukket å hjelpe meg uansett, og jeg regner med at jeg våkner av dunket når jeg tar i land, og så får vi ta det derfra...? Merker normalt også hvis vær/bevegelser endrer seg i båten, og da tar jeg en tur opp og kikker. Ellers sover jeg som ett lite barn, uten en eneste falsk alarm ? Ang strøm : Jeg våkner stort sett til fulladet batteribank hver morgen, pga solcellene. De lader mer enn det varmeaparatet, kjøleskapet og ankerlanternen bruker hele natta, på de timene med dagslys som er før jeg våkner. Tviler på at kartplotteren hadde endret vesentlig på dette heller, men velger å la det være. Redigert 22.Mai.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Midtpinne Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Hva med å ha mobilen liggende til lading og skjermen på? Du kan jo bruke en batteribank for å holde mobilen våken. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) Midtpinne skrev 13 minutter siden: Hva med å ha mobilen liggende til lading og skjermen på? Du kan jo bruke en batteribank for å holde mobilen våken. Har tenkt på det ja, og det er noen apper som holder skjermen våken når ankervakten er i forgrunnen. Jeg er usikker på om en powerbank holder hele natta med skjermen på, men det er jo bare å teste ut. Redigert 22.Mai.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Vet ikke hvor langt nord du bor, men kona kjøpte oss en powerbank med medfølgende solcellepanel til den forrige båten. Det var ganske så genialt, powerbank og mobiler bestandig fullladet. Men nå har vi USB-uttak i båten som vi bruker så nå har vi alt til lading bestandig selv når det ikke er midnattsol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.