Atrox
Hei alle
Har bytta turbo på motoren i snekka, men sliter med at turboen blir for varm ved belastning.
Mye googling og tenking gjør at jeg misstenker en propp i røret som går fra termostat og over til turbo (med forgrening mot varmeveksler). I følge ett indisk (!) båtforum så løsner denne proppen fra røret den står i og flytter seg frem til rett foran turboen, og løsningen skal være å banke den tilbake i røret (der røret har en bøy på seg (som skal holde den på plass), men jeg tørr ikke gjøre dette før jeg vet 100% sikkert konsekvensen av dette.
Om en ser på bildene så er øverste bildet røret jeg mener, på bilde 2 sitter proppen ovenfor pakningen/skiva som sees rett over røret som går til venstre (og ned til varmeveksler) - det er her jeg tror proppen skal ned på andre siden av røret til venstre. Bilde 3 viser hvilket rør jeg mener og hvor det går.
Slik motor oppfører seg nå så starter den lett og går pent. Turbo suger/spinner som den skal. Under gange virker det dog som om turboen blir for varm, den gir fra seg bittesmå røykdotter med ujevne mellomrom, hvilket jeg antar ikke er ett godt tegn.
Var vanskelig å forklare dette på en fornuftig måte - men håper noen skjønner hva jeg prøver å si ?
På forhånd takk for hjelpen!