tor_ef Startet 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2018 Lurer på om noen her inne har tips til plugger og støpsel jeg kan bruke for å koble til (og fra) en vindturbin montert på akterenden av en seilbåt? Vindturbinen er en Rutland 1200, den er 3-fas og jeg har brukt ledere med 6 mm2 tverrsnitt etter anbefaling fra produsenten. Maks oppgitt effekt er 4-500 watt men jeg tipper dette er optimistisk reklame. Rundt 200 watt kan den nok produsere. P.t. er turbinen hardkoblet, men jeg kunne tenkt meg å sette på plugger og støpsel for lettere å kunne plukke ned/sette opp turbinen ifbm oppsett og utsett om vinteren. Plugg/støpsel blir altså stående ute. Har søkt litt på eBay og nettet forøvrig men uten å finne noe som ser bra ut. Antar at jeg kanskje ikke vet hva jeg skal søke etter.. ? Vanlig plugger og støpsel for nettspenning synes jeg blir veldig grovt, og jeg håper å unngå dette. Jeg er i utgangspunktet mest interessert i 3-pins plugger og støpsel, men 3 stk 1-pins plugger og støpsel går også. Hvis noen mener at det hele er en dum idé har jeg ikke noe imot å høre dette heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Ville ikke hatt noen koblinger over dekk jeg. Heller lagd de under dekk - eventuelt med en skikkelig svanehals el som dekksgjennomføring Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Sammenkoblingen har jeg inne i båten, jeg bruker Anderson-kontakter til det. Gjennomføringen kan f.eks være en slik fra Seatronic, https://seatronic.no/kabelgjennomforing 50A plugger https://www.ebay.com/itm/50A-Anderson-Plug-Double-Pole-Connector-DC-Power-Solar-Caravan-2-ContactP-T-Ture/382403091020?hash=item5909001a4c:m:moDB7IBVRxziH-AZD3K8vUg Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Takk for innspill, begge to. Tas til følge. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.