Kaptain Startet 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2018 (redigert) Skal kjøpe en brukt daycruiser. Ønsker en bra, stabil, trygg, solid båt til en pris opp mot 250k. Ett alternativ er da Askeladden z7. I motsetning til folk flest elsker jeg fargen (godt å ikke være folk flest, eller???) og synes de praktiske løsningene i den båten passer meg bra. Men så er det valget mellom diesel og bensin da (som er ett av tusen valg...). Prisene ser ut til å være ca like i bruktmarkedet. Men MerCruiser 5.0L MPI, 260 hk bruker i marsfart en god del mer suppe enn dieselen på 200 hk (Cummins Mercruiser). Jeg vil kanskje kjøre 300 nautiske mil i sesongen. Stort sett ganske rolig tempo, men gi på litt for å komme seg et stykke noen ganger. Har lest om forbruk i timen i marsfart og forbruk pr nautiske mil i marsfart. Men hva har dere som snittforbruk pr nm ved "vanlig" kjøring ila en sesong med tilsvarende båt motorer. Med vanlig kjøring er det snakk om familiekjøring, ikke mye tant og fjas. Jeg vet ikke om det er mulig å komme med noen fornuftige svar? Fant ingen tråder med samme problemstilling, håper jeg har søkt godt nok ? Redigert 22.Mai.2018 av Kaptain manglet info (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Hei. Har tilsvarende båtstørrelse, en Mariah 23 SC, med Mercruiser 2,8, 200hk.. Min marsjfart ligger rundt 25 knop ved ca 3000rpm, som jeg føler er et behagelig turtallsområde på denne motoren. Forbruket ved normal lastet båt (litt familie og dill og dall) er en plass mellom 22 og 25 ltr/t. Maks fart er 30 knop (ved fullt turtall), og da er motoren oppgitt med forbruk på 49 ltr/t. Altså er de siste 5 knopene fryktelig dyre.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Grovt regnet kan man si at en bensinmotor bruker 50% mer enn en dieselmotor men det kan være både høyere og lavere. Hvis den med diesel bruker 1 liter per nautisk mil bruker den med bensin altså halvannen. Siden bensin koster noe mer per liter kan vi anslå at drivstoffutgiftene per sesong blir omtrent det dobbelte. Forskjellen med ditt estimat utgjør altså ca 300 liter diesel mot 450 liter bensin. 3000-3500 kr per sesong? Når vi vet hva det koster å reparere høyeffekt marinedieseler så ryker du fort på noen tusinger mer i vedlikehold enn drivsoffkostnaden utgjør. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Du må også vurdere din interesse og evne til å skru selv inkl. årlig service. Med din relativt korte kjøredistanse går det uansett relativt lite drivstoff. Da tenker jeg at dieselmotor blir unødvendig dyrt. Vil anta at rimligste løsning er bensin innenbords, men krever mer vedlikehold og mer komplisert service. Enkleste løsning mht vedlikehold, service etc. er utenbordsmotor. Da slipper du å tenke på drev og service/vedlikehold av dette. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Min vurdering er at hvis man ønsker rimeligst service og enklest vedlikehold,velger man utenbords. Innenbordsmotor vil uansett føre til noe mer arbeid. Nå har du jo sagt at båten du vurderer er med innenbordsmotor, så da er det vel pris som avgjør litt. Etter hva jeg har hørt/lest har den nevnte dieselmotoren hatt noen utfordringer, men det er det nok andre som kan av/bekrefte. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
glalaks Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Jeg valgte selv utenbords på lignende rype båt. Enkel service, og billig å bytte om alt går galt? forbruket er ca 1liter/nm.. jeg vurderte z7. Liker også fargen som er litt annerledes. Men valgte skibsplast 655.. litt mer fornuftig ifht plass innvendig på den. Z7 har vel litt bedre skrog.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kaptain Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 On 5/23/2018 at 9:04 AM, theppan07 said: Du må også vurdere din interesse og evne til å skru selv inkl. årlig service. Med din relativt korte kjøredistanse går det uansett relativt lite drivstoff. Da tenker jeg at dieselmotor blir unødvendig dyrt. Vil anta at rimligste løsning er bensin innenbords, men krever mer vedlikehold og mer komplisert service. Enkleste løsning mht vedlikehold, service etc. er utenbordsmotor. Da slipper du å tenke på drev og service/vedlikehold av dette. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å skru selv. For det første skal båten vinterlagres hjemme og for det andre er det kjekt å bli kjent med mekanikken. Penger sparer man også i tillegg til at man vet at jobber blir gjort skikkelig :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 On 5/23/2018 at 2:56 PM, glalaks said: Jeg valgte selv utenbords på lignende rype båt. Enkel service, og billig å bytte om alt går galt? forbruket er ca 1liter/nm.. jeg vurderte z7. Liker også fargen som er litt annerledes. Men valgte skibsplast 655.. litt mer fornuftig ifht plass innvendig på den. Z7 har vel litt bedre skrog.. Har veldig åpent i forhold til hva slags båt det blir til slutt. en Skibsplast 655 er også aktuell. Og i morgen skal jeg se på en Uttern D68 :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 D68 er fin den også. Ville muligens vurdert å finne en båt med stikklugar så det blir litt mindre trangt om dere skal ligge over med unger? Skibsplast 685/690, yamarin 76 osv er aktuelle båter. Jeg har vurdert å bytte til det nå med to unger, men ble hus istede så nå er det ikke aktuelt med båtbytte uansett;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bårdp Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 For min del ville jeg vært villig til å betale mye ekstra for å slippe å ha bensin i båten. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Ligger ved siden av en Z7 nå og han var veldig fornøyd med bensinutgaven. Kjører mye i kosefart og da er forbruket helt greit sa han. Men drar han på så blir det dyrere. Men den kalesjeløsningen er smart. Tar 4 sekunder så er den oppe. Jeg bruker nærmere 10 min. På vår Marex. Men på vår 30 foter har vi snitt forbruk mellom 10 og 11 l timen. Vanlig marsjfart er 21-22 knop og 2600 rpm på VP D4 300hk. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
sterha Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 lurvetass skrev 56 minutter siden: Ligger ved siden av en Z7 nå og han var veldig fornøyd med bensinutgaven. Kjører mye i kosefart og da er forbruket helt greit sa han. Men drar han på så blir det dyrere. Men den kalesjeløsningen er smart. Tar 4 sekunder så er den oppe. Jeg bruker nærmere 10 min. På vår Marex. Men på vår 30 foter har vi snitt forbruk mellom 10 og 11 l timen. Vanlig marsjfart er 21-22 knop og 2600 rpm på VP D4 300hk. Er jo bensin jeg har lyst på. Og V8 blir aldri feil. :) Blir testing av diesel Uttern D68 2 8 med 200 hk i morgen. Blir spennende :) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Jeg har tenkt at hvis båten blur mye brukt passer diesel best. Er det færre timer på motor passer bensin bra i forhold til økonomi. Det jeg ikke liker med bensin innenbordsmotor er jo brannfare. Bensin i lukket rom gir ikke meg noen god følelse i forhold til trygghet. Da er utenbords noe helt annet. Ellers liker jeg V8 jeg og, har hat van med 7,3 lt V8 og det er gromt. Selv om det var diesel. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
GunR Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Flere ting å tenke på. muligens : tilgjengelighetpå bensin. Og rekkevidde. 100 liter diesel rekker lenger enn 100 liter bensin, i samme båt. Med innenbords får en mulighet til å hente ut varme til varmtvann og/eller defroster, noe en ikke gjør med utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Sitat Med innenbords får en mulighet til å hente ut varme til varmtvann og/eller defroster, noe en ikke gjør med utenbords. Det forutsetter at motoren er ferskvannskjølt. Hadde en gang en sjøvannskjølt OMD bensinmotor og der var det ikke mye varme å hente. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 (redigert) 2 minutes ago, Bårdp said: Det forutsetter at motoren er ferskvannskjølt. Hadde en gang en sjøvannskjølt OMD bensinmotor og der var det ikke mye varme å hente. Sjøvannskjølt høres ut som en dårlig ide. Saltvann inne i motoren kan ikke være en god ide på sikt. Redigert 26.Mai.2018 av Kaptain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Har noen sett statistikk i forhold til brannfare i båter med hhv diesel og bensin? Men må si at dette ikke bekymrer meg særlig, men at det er en god ide å ha skikkelig brannslukkingsutstyr er en annen sak - men det vil gjelde diesel også. Men diesel har jo sine sider det også, det stinker og om man søler blir det jo masse dritt. Vi får se. Til syvende og sist vil det handle om totalpakka og hva som finnes tilgjengelig av båter i nærområdet. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Alle utenbords motorer og svært mange innenbords bensinmotorer er direkte sjøvannskjølte. At det er en dårlig ide på sikt stemmer nokk men det er billig å lage dem slik og derfor er det mange slike. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 14 minutes ago, Bårdp said: Alle utenbords motorer og svært mange innenbords bensinmotorer er direkte sjøvannskjølte. At det er en dårlig ide på sikt stemmer nokk men det er billig å lage dem slik og derfor er det mange slike. Ok, dette hadde jeg ikke reflektert over. Hadde ikke likt tanken på å kjøre rundt med saltvann i bilmotorene mine i alle fall :) Men dette forklarer vel hvorfor vinterkonservering av båtmotor er veldig viktig. Å ha en motor stående vinteren over med salt i kjølesystemet gjør neppe saken bedre. Vel, da ble punktet med å få dokumentert at motoren har vært tilstrekkelig konservert ift vinterlagring flyttet flere hakk opp på sjekklista mi. :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Når det gjelder bensinmotorer - nå som bensinen vi kjøper endrer karakter og får mer innhold av andre ting som tærer på gummi/slanger - har det blitt flere båtbranner av den grunn? Det er jo mange skrekkhistorier fra bilverdenen om blant annet veteranbiler som står å brenner om våren fordi bensinslangene har morknet bort. Dette løses jo ved å bytte til andre slanger, men likevel... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 (redigert) Kaptain skrev 30 minutter siden: Når det gjelder bensinmotorer - nå som bensinen vi kjøper endrer karakter og får mer innhold av andre ting som tærer på gummi/slanger - har det blitt flere båtbranner av den grunn? Det er jo mange skrekkhistorier fra bilverdenen om blant annet veteranbiler som står å brenner om våren fordi bensinslangene har morknet bort. Dette løses jo ved å bytte til andre slanger, men likevel... Det hadde jeg ikke hørt om. Men absolutt en viktig faktor å holde øye med. I Nimbusen min, med vp 5,7 er det kanskje 30 cm stålarmert gummislange (tilførselsslangen mellom skrog og maskin), resten er metallrør (mener de er syrefast stål). Redigert 26.Mai.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Kaptain Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 (redigert) 21 minutes ago, Napoli said: Det hadde jeg ikke hørt om. Men absolutt en viktig faktor å holde øye med. I Nimbusen min, med vp 5,7 er det kanskje 30 cm stålarmert gummislange (tilførselsslangen mellom skrog og maskin), resten er metallrør (mener de er syrefast stål). Ja, det er kanskje ikke like stort problem på båter som på eldre biler. Det er vel etanolinnholdet i moderne bensin som er problemet på biler. Fant denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/1aabB/Ny-bensin-kan-skape-trobbel-for-bateierne Sikkert lurt å dobbeltsjekke om man har en gammel bensinbåt :) Redigert 26.Mai.2018 av Kaptain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Jeg har hatt 21 fots daycruiser i 12 år og for meg var det viktig å slippe å fylle på kanner. Man bruker lett 500 liter på en sesong og å fylle og bære 25 20 liters kanner er ofte tungt. Spesielt om man skal på en litt lengre tur og må fylle opp 150 liter før man drar. min bruk er utelukkende planingsfart med korte perioder ved start og stopp der jeg enten varmkjører eller kaldkjører motoren. Min båt bruker 0,8 til 0,9 liter pr NM og 11 liter i timen i snitt. Den går 30 knop på fullt. Vedlikehold av motor er billig. Har stort sett kun skiftet olje og filter, noen reimer, en og annen slangeklemme + et bytte startmotor. Drevet derimot er mye mere styr med. Her har kostnader vert mye større med skifte av tetninger i drev, sjøvannspumpe impeller, belger, samt at hele underdel sprakk og måtte byttes. Olje og sinkbytte koster ofte mere enn oljebytte på motor. Skifte av belger er et lite mareritt om du gjør det selv. Koster fort noen lapper bare i deler. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Kaptain skrev for 3 timer siden: Vel, da ble punktet med å få dokumentert at motoren har vært tilstrekkelig konservert ift vinterlagring flyttet flere hakk opp på sjekklista mi. :) Hva i all verden er det for slags dokumenter du da vil sjå? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Etter å ha vært vitne til en båtbrann i en 22fots cabincruiser med innenbords bensinmotor , PANG og etter 20 sek så var båten kun et svart skall igjen, har valget mitt vært enkelt : diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.