Jump to content

Brukt daycruiser - mange valg å ta - bensin eller diesel


Kaptain

Recommended Posts

Skal kjøpe en brukt daycruiser. Ønsker en bra, stabil, trygg, solid båt til en pris opp mot 250k. Ett alternativ er da Askeladden z7. I motsetning til folk flest elsker jeg fargen (godt å ikke være folk flest, eller???) og synes de praktiske løsningene i den båten passer meg bra. 

 

Men så er det valget mellom diesel og bensin da (som er ett av tusen valg...). Prisene ser ut til å være ca like i bruktmarkedet. Men MerCruiser 5.0L MPI, 260 hk bruker i marsfart en god del mer suppe enn dieselen på 200 hk (Cummins Mercruiser).

 

Jeg vil kanskje kjøre 300 nautiske mil i sesongen. Stort sett ganske rolig tempo, men gi på litt for å komme seg et stykke noen ganger. 

 

Har lest om forbruk i timen i marsfart og forbruk pr nautiske mil i marsfart. Men hva har dere som snittforbruk pr nm ved "vanlig" kjøring ila en sesong med tilsvarende båt motorer. Med vanlig kjøring er det snakk om familiekjøring, ikke mye tant og fjas. Jeg vet ikke om det er mulig å komme med noen fornuftige svar? Fant ingen tråder med samme problemstilling, håper jeg har søkt godt nok ?

 

 

 

 

 

Redigert av Kaptain
manglet info (see edit history)
Link to post

Hei. 

Har tilsvarende båtstørrelse, en Mariah 23 SC, med Mercruiser 2,8, 200hk..

Min marsjfart ligger rundt 25 knop ved ca 3000rpm, som jeg føler er et behagelig turtallsområde på denne motoren. Forbruket ved normal lastet båt (litt familie og dill og dall) er en plass mellom 22 og 25 ltr/t. Maks fart er 30 knop (ved fullt turtall), og da er motoren oppgitt med forbruk på 49 ltr/t. Altså er de siste 5 knopene fryktelig dyre..

Link to post

Grovt regnet kan man si at en bensinmotor bruker 50% mer enn en dieselmotor men det kan være både høyere og lavere. Hvis den med diesel bruker 1 liter per nautisk mil bruker den med bensin altså halvannen. Siden bensin koster noe mer per liter kan vi anslå at drivstoffutgiftene per sesong blir omtrent det dobbelte. Forskjellen med ditt estimat utgjør altså ca 300 liter diesel mot 450 liter bensin. 3000-3500 kr per sesong? Når vi vet hva det koster å reparere høyeffekt marinedieseler så ryker du fort på noen tusinger mer i vedlikehold enn drivsoffkostnaden utgjør. 

Link to post

Du må også vurdere din interesse og evne til å skru selv inkl. årlig service. 

 

Med din relativt korte kjøredistanse går det uansett relativt lite drivstoff. Da tenker jeg at dieselmotor blir unødvendig dyrt.

 

Vil anta at rimligste løsning er bensin innenbords, men krever mer vedlikehold og mer komplisert service.

 

Enkleste løsning mht vedlikehold, service etc. er utenbordsmotor. Da slipper du å tenke på drev og service/vedlikehold av dette.

 

 

Link to post

Min vurdering er at hvis man ønsker rimeligst service og enklest vedlikehold,velger man utenbords.

 

Innenbordsmotor vil uansett føre til noe mer arbeid.

 

Nå har du jo sagt at båten du vurderer er med innenbordsmotor, så da er det vel pris som avgjør litt.

 

Etter hva jeg har hørt/lest har den nevnte dieselmotoren hatt noen utfordringer, men det er det nok andre som kan av/bekrefte.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg valgte selv utenbords på lignende rype båt. Enkel service, og billig å bytte om alt går galt?

 

forbruket er ca 1liter/nm..

 

jeg vurderte z7. Liker også fargen som er litt annerledes. Men valgte skibsplast 655.. litt mer fornuftig ifht plass innvendig på den. Z7 har vel litt bedre skrog..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
On 5/23/2018 at 9:04 AM, theppan07 said:

Du må også vurdere din interesse og evne til å skru selv inkl. årlig service. 

 

Med din relativt korte kjøredistanse går det uansett relativt lite drivstoff. Da tenker jeg at dieselmotor blir unødvendig dyrt.

 

Vil anta at rimligste løsning er bensin innenbords, men krever mer vedlikehold og mer komplisert service.

 

Enkleste løsning mht vedlikehold, service etc. er utenbordsmotor. Da slipper du å tenke på drev og service/vedlikehold av dette.

 

 

 

Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å skru selv. For det første skal båten vinterlagres hjemme og for det andre er det kjekt å bli kjent med mekanikken. Penger sparer man også i tillegg til at man vet at jobber blir gjort skikkelig :)

Link to post
On 5/23/2018 at 2:56 PM, glalaks said:

Jeg valgte selv utenbords på lignende rype båt. Enkel service, og billig å bytte om alt går galt?

 

forbruket er ca 1liter/nm..

 

jeg vurderte z7. Liker også fargen som er litt annerledes. Men valgte skibsplast 655.. litt mer fornuftig ifht plass innvendig på den. Z7 har vel litt bedre skrog..

 

Har veldig åpent i forhold til hva slags båt det blir til slutt. en Skibsplast 655 er også aktuell. Og i morgen skal jeg se på en Uttern D68 :)

Link to post

D68 er fin den også. Ville muligens vurdert å finne en båt med stikklugar så det blir litt mindre trangt om dere skal ligge over med unger? Skibsplast 685/690, yamarin 76 osv er aktuelle båter. Jeg har vurdert å bytte til det nå med to unger, men ble hus istede så nå er det ikke aktuelt med båtbytte uansett;)

 

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Ligger ved siden av en Z7 nå og han var veldig fornøyd med bensinutgaven. Kjører mye i kosefart og da er forbruket helt greit sa han. Men drar han på så blir det dyrere. Men den kalesjeløsningen er smart. Tar 4 sekunder så er den oppe. Jeg bruker nærmere 10 min. På vår Marex. Men på vår 30 foter har vi snitt forbruk mellom 10 og 11 l timen. Vanlig marsjfart er 21-22 knop og 2600 rpm på VP D4 300hk. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 56 minutter siden:

Ligger ved siden av en Z7 nå og han var veldig fornøyd med bensinutgaven. Kjører mye i kosefart og da er forbruket helt greit sa han. Men drar han på så blir det dyrere. Men den kalesjeløsningen er smart. Tar 4 sekunder så er den oppe. Jeg bruker nærmere 10 min. På vår Marex. Men på vår 30 foter har vi snitt forbruk mellom 10 og 11 l timen. Vanlig marsjfart er 21-22 knop og 2600 rpm på VP D4 300hk. 

 

Er jo bensin jeg har lyst på. Og V8 blir aldri feil. :)

 

Blir testing av diesel Uttern D68 2 8 med 200 hk i morgen. Blir spennende :)

Link to post

Jeg har tenkt at hvis båten blur mye brukt passer diesel best. Er det færre timer på motor passer bensin bra i forhold til økonomi.

Det jeg ikke liker med bensin innenbordsmotor er jo brannfare. Bensin i lukket rom gir ikke meg noen god følelse i forhold til trygghet. Da er utenbords noe helt annet. Ellers liker jeg V8 jeg og, har hat van med 7,3 lt V8 og det er gromt. Selv om det var diesel.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Har noen sett statistikk i forhold til brannfare i båter med hhv diesel og bensin? Men må si at dette ikke bekymrer meg særlig, men at det er en god ide å ha skikkelig brannslukkingsutstyr er en annen sak - men det vil gjelde diesel også. Men diesel har  jo sine sider det også, det stinker og om man søler blir det jo masse dritt. 

 

Vi får se. Til syvende og sist vil det handle om totalpakka og hva som finnes tilgjengelig av båter i nærområdet. :)

Link to post
14 minutes ago, Bårdp said:

Alle utenbords motorer og svært mange innenbords bensinmotorer er direkte sjøvannskjølte. At det er en dårlig ide på sikt stemmer nokk men det er billig å lage dem slik og derfor er det mange slike.

 

Ok, dette hadde jeg ikke reflektert over. Hadde ikke likt tanken på å kjøre rundt med saltvann i bilmotorene mine i alle fall :) 

 

Men dette forklarer vel hvorfor vinterkonservering av båtmotor er veldig viktig. Å ha en motor stående vinteren over med salt i kjølesystemet gjør neppe saken bedre. Vel, da ble punktet med å få dokumentert at motoren har vært tilstrekkelig konservert ift vinterlagring flyttet flere hakk opp på sjekklista mi. :)

 

 

Link to post

Når det gjelder bensinmotorer - nå som bensinen vi kjøper endrer karakter og får mer innhold av andre ting som tærer på gummi/slanger - har det blitt flere båtbranner av den grunn? Det er jo mange skrekkhistorier fra bilverdenen om blant annet veteranbiler som står å brenner om våren fordi bensinslangene har morknet bort. Dette løses jo ved å bytte til andre slanger, men likevel...

Link to post
Kaptain skrev 30 minutter siden:

Når det gjelder bensinmotorer - nå som bensinen vi kjøper endrer karakter og får mer innhold av andre ting som tærer på gummi/slanger - har det blitt flere båtbranner av den grunn? Det er jo mange skrekkhistorier fra bilverdenen om blant annet veteranbiler som står å brenner om våren fordi bensinslangene har morknet bort. Dette løses jo ved å bytte til andre slanger, men likevel...

Det hadde jeg ikke hørt om. Men absolutt en viktig faktor å holde øye med. I Nimbusen min, med vp 5,7 er det kanskje 30 cm stålarmert gummislange (tilførselsslangen mellom skrog og maskin), resten er metallrør (mener de er syrefast stål).

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
21 minutes ago, Napoli said:

Det hadde jeg ikke hørt om. Men absolutt en viktig faktor å holde øye med. I Nimbusen min, med vp 5,7 er det kanskje 30 cm stålarmert gummislange (tilførselsslangen mellom skrog og maskin), resten er metallrør (mener de er syrefast stål).

 

Ja, det er kanskje ikke like stort problem på båter som på eldre biler. Det er vel etanolinnholdet i moderne bensin som er problemet på biler. 
Fant denne artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/1aabB/Ny-bensin-kan-skape-trobbel-for-bateierne 

Sikkert lurt å dobbeltsjekke om man har en gammel bensinbåt :)

Redigert av Kaptain (see edit history)
Link to post

Jeg har hatt 21 fots daycruiser i 12 år og for meg var det viktig å slippe å fylle på kanner. Man bruker lett 500 liter på en sesong og å fylle og bære 25 20 liters kanner er ofte tungt. Spesielt om man skal på en litt lengre tur og må fylle opp 150 liter før man drar.

 

min bruk er utelukkende planingsfart med korte perioder ved start og stopp der jeg enten varmkjører eller kaldkjører motoren.

Min båt bruker 0,8 til 0,9 liter pr NM og 11 liter i timen i snitt. Den går 30 knop på fullt.

 

Vedlikehold av motor er billig. Har stort sett kun skiftet olje og filter, noen reimer, en og annen slangeklemme + et bytte startmotor.

 

Drevet derimot er mye mere styr med. Her har kostnader vert mye større med skifte av tetninger i drev, sjøvannspumpe impeller, belger, 

samt at hele underdel sprakk og måtte byttes. Olje og sinkbytte koster ofte mere enn oljebytte på motor. Skifte av belger er et lite mareritt om du gjør det selv. Koster fort noen lapper bare i deler.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...