000 Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Ja det er rart med det. Ett tilfelle på flere millioner og det er konklusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Knurrbart skrev for 9 timer siden: Ja det er rart med det. Ett tilfelle på flere millioner og det er konklusjonen. Hvor er liker knappen når man trenger den :D ? Jeg har vært vitne til en dieselbrann i Arendal - stod 200 meter unna, men kjente varmen godt. Sa jammen bang det og, samt smeltet båtene rundt. Etter det var konklusjonen min at jeg ikke skal ha diesel... (Historien er sann, men konklusjonen er muligens noe ironisk...) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Kaptain Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 (redigert) Takk for alle tilbakemeldingene. Har vel konkludert med at bensin er aktuell med mitt kjøremønster. Vil tro at bensinen er en mye enklere motor å forholde seg til og vi ha langt lavere servicekostnader slik at alt i alt blir det kanskje en nullsumspill for meg. Noen har også nevnt at Mercruiser diesel 2.8 200 hk har noen issues uten at jeg helt har funnet ut hva det er. Men "openminded" som jeg er så skal jeg også se på en Skibsplast 655. Wish me luck :) Redigert 27.Mai.2018 av Kaptain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 On 5/23/2018 at 2:56 PM, glalaks said: jeg vurderte z7. Liker også fargen som er litt annerledes. Men valgte skibsplast 655.. litt mer fornuftig ifht plass innvendig på den. Z7 har vel litt bedre skrog.. Ja, synes du at 655en er bedre innvendig? Iflg det jeg har lest så er jo innredningen til z7en både praktisk og fleksibel. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Jeg har faktisk ikke vært inni en men mener å huske at takhøyden kunne være litt dårlig. Men den er sikkert ikke så mye dårligere. Tror z7 ble en del dyrere også da jeg kjøpte for 6 år siden. Det er kabinen og plassen der som var avgjørende. Ville ha en åpen båt, så vi kan være ute i sola, men også en båt med litt grei innvendig plass og kabinen i 655 er helt topp. Jeg på 2 meter kan sitte greit oppreist inne og spille kort;) uteplassen på Askeladden er nok noe bedre.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kaptain Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Er det noen kjente problemer med den bensin V8ern som sitter i Z7? Noen nevnte at diesel 2.8 hadde kjente problemer. Noen som har kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Top 10 Engines of All Time (#1): Small Block Chevrolet 350 Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Diesel er nødvendig onde på større båter, typ 40+ fot Har eid nok dieselbåter til å ikke kjøpe det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Det er da heldigvis delte meninger om dette. Jeg har hatt mange forskjellige båter med både bensin innenbords og utenbords og mange båter med dieselmotor. Etter min mening er bensinmotorer på mer en 10 Hk ren idioti. Og det begrunner jeg men min egne erfaringer og noen punkter kan jo nevnes. 1. Tilgang på Bensin. Om en ikke synes det er spesielt morsomt å drasse rundt på kanner er jo tilgangen helt elendig. Diesel derimot får en jo nærmest over alt. 2. Brann/eksplosjonsfare. 3. Brennstofføkonomi. 4. Driftssikkerhet. Bensinmotorer er etter min mening kun for dem som ikke har råd eller vett nokk til og kjøpe seg en skikkelig dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 På østlandet har vi bensin bård :D Båten tar 1200 liter av det også, så kanner er sjelden stort issue. Jeg har hatt både diesel og bensinbåter med 2 maskiner over mange år, og diesel er så latterlig mye dyrere, snitta 150.000 i året på siste dieselbåten. på siste bensinbåten er servicekost ca 1000-2000 i året (filtere hovedsaklig) drivstoffkost diesel var ca 20k, bensin ca 30k. så.... 140.000 billigere med bensin per år :p utrolig deilig å ikke drive med drev, turboer som raser, intercoolere, oljekjølere osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg er klar for å kjøpe bensinbåt, ingen tvil om det. Kommer uansett ikke til å kjøre veldig langt og lenge. Og aller helst outboard. Liker layouten til Askeladden z7, men finner ikke outboard-alternativet til denne. Vil gjerne altså ha stor og praktisk uteplass, men også en liten lugar. Av de båtene vi har sett så synes vi at uteplassen blir for knapp på mange av båtene i klassen til z7 (og pris helst ett stykke under 300 høvdinger). Ibiza 20 Touring er kanskje en litt mindre kandidat? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 (redigert) Nei klart om en ikke skal bruke båten betyr det jo ikke noe hvilken motor den har. For min del kjører jeg i snitt 200 nm i uka hele året og da betyr drivstofforbruket noe. Redigert 29.Mai.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Skråblikk ift diesel eller bensin. https://www.finn.no/121308120 Humre Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Da har valget på båt blitt tatt. Men i forbindelse med kjøpet så ønsker jeg deres tanker om å skrive under på følgende formulering: "Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19" Det er jo en båt fra 2005/2006 så den er noen år. Jeg har prøvekjørt og sett over det jeg kan på båten og det ser greit ut. Jeg skal også undersøke med båtsenteret som har tatt service. Hva tenker dere om å frasi seg retten til §19? Det øker min risiko. Bør det i så fall kompenseres med et prisavslag? Er det normalt å frasi seg denne retten? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 2005/2006 med inboard bør du sjekke om har skifte risers, drev, transom osv, hvis ikke må du påregne det som kostnad fremover, 10 år gammel motor, vil måtte ha ting som skiftes. Skjønner forsåvidt selger, ting vil daua, og han er vel ikke dritkeen på å betale for båt han ikke disponerer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptain Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) 7 minutes ago, andersb said: 2005/2006 med inboard bør du sjekke om har skifte risers, drev, transom osv, hvis ikke må du påregne det som kostnad fremover, 10 år gammel motor, vil måtte ha ting som skiftes. Skjønner forsåvidt selger, ting vil daua, og han er vel ikke dritkeen på å betale for båt han ikke disponerer. Det du nevner skal være byttet i fjor. Skal få det dokumentert. Og jeg forstår at en 10 år gammel motor vil ha behov for vedlikehold/bytte deler. Redigert 14.Juni.2018 av Kaptain (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det er igull for deg, det er maaaange kroner. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Hvis selger vil fraskrive seg ethvert ansvar må han gi et prisavslag ift normal markedspris som står i forhold. Jeg vil si at du kan slå av nåverdien av motorinstallasjonen. Enten er han skeptisk til motoren, vet om skjulte feil eller bare villig til å ta tapet med en gang. Hvis det skulle skje et havari kan du regne 15 arbeidstimer på verksted for selve motorbytte pluss evt tillegg. Bruktpris på motor finner du på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Ja bare gi den bort gratis da mao Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Bårdp skrev On 29.05.2018 at 11.16: Nei klart om en ikke skal bruke båten betyr det jo ikke noe hvilken motor den har. For min del kjører jeg i snitt 200 nm i uka hele året og da betyr drivstofforbruket noe. Jeg hadde en undersøkelse her inne for en stund siden ang hvor mye drivstoff folk brukte per sesong og de som brukte mer enn 1000 liter kunne telles på én hånd. Det var en del med en god del motortimer men de gikk stort sett i snekkefart så for fritidsbåteiere tror jeg nok ikke du er særlig representativ. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Kan forstå selger litt. Har vært noen saker om selgere som har gått på en smell i retten fordi de selger gamle båter og får svære krav mot seg fordi motoren havarerer osv. Selv om en motor fungerer kan ting skje. Enkelte kjøpere tror en gammel motor skal fungere feilfritt i mange år. Så det trenger ikke bety så mye. Spør selger hvorfor han skriver det. men det er klart det gjør deg litt skeptisk som kjøper også med et sånn punkt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.