ariben Startet 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2018 Hvordan går jeg fram ved megging av 12 volts annlegg i båt ? Gjerne noen tegninger forklaringer kan jeg måle med 50 v isolasjonstester ? Hvilke verdier skal en ha for 12 v og 24 volts annlegg Ikke landstrøm... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Hei og velkommen til båtplassen ? Ein 50 volt isolasjonstester bør vera greit, den bør ha minst like mykje spenning som anlegget som skal testast. I mine unge dager då vi skulle meggertesta båter med forskjellige spenninger, hadde vi ein minsteverdi på 1000 ohm pr volt, slik at ingen lekkstrøm skulle nå opp i 1 mA. Oppdelinga av anlegget var heilt enkelt at vi noterte alle sikringer med kursnr, sikringsverdi og kva sikringen er til og isolasjonsmotstand. Der minusledningen låg i gods måtte denne løysast for megging (masse ekstra arbeid), Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Jeg har en slik i verktøykista utrolig kjekk litensak. Den er jo ment for permanent montering i båt men funker også fint som hand holt tester. http://nordkontakt.no/tekst/Isolation guard brosjyre.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Husk i hvert fall at det meste i saken elektronikk må frakobles helt. Mye av det tåler ikke en gang 18V. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.